Hej!
min bitcoinsida har varit hos Finansinspektionen, skattemyndigheten och ligger just nu i knät hos en bankjurist som ska sätta sig in i Finansinspektionens svar i början på nästa vecka, kan återkomma om det men FI är högsta hönset i Sverige.
1) Bitcoins är legalt
2) Bitcoins är inte tillståndpliktigt
3) Inga försäkringsbolag i Sverige vill försäkra företag som bedriver näringsverksamhet med virtuella valutor, däremot finns det utlänska försäkringsbolag.
4) angående ansvar.. om du avsäger dig ansvaret så kanske ingen vill ge dig några bitcoins så det tycker jag du ska göra tydligt i användaravtalet hur du vill göra med ansvaret, men vem ska annars ha det om inte du?
Intressant, jag kontaktade skatteverket för ca ett år sedan, de var då totalt clueless. Vore kul att få mer info om du har det.
Ämne:
Privatperson
Fråga:
Hej,
jag undrar hur vinst (och förlust) på elektronisk valuta, specifikt bitcoin*, beskattas.
*Lite info om bitcoin:
En kryptografisk valuta, som i detta fall kan likställas med datafiler, som man antingen köper eller säljer till marknadspris eller skapar själv genom att generera dem med sin dator. Bitcoin är helt decentraliserat, dvs. inget företag eller organisation står bakom.
Hej -----!
Rättsavdelningen anser att detta rör sig om pyramidspel. Det finns ett ställningstagandet från
2006-04-18 om autosurf. Det jämställs med lotteri. Vinst är skattepliktigt och förlust inte avdragsgill (detta gäller inte för svenska lotteriet eller inom EES) . Bitcoin verkar vara en amerikansk företeelse så därför hamnar vi på beskattning som utländskt lotteri. Om det skulle finnas en svensk motsvarighet (eller inom EES) har vi inget svar på hur det skulle beskattas ännu. Rättsavdelningen funderar. Men eftersom din fråga gällde Bitcoin lämnar vi ovanstående svar.
Jag svarade med en lång wall-of-text som förklarade hur dumma de var, fick inget svar.
Det som vore mest intressant är om någon har info om hur mining och värdeökning på köpta / minade bitcoins beskattas. Det mest rätta vore ju om värdeökningen beskattades som inkomst av kapital, och miningen på samma sätt som t.ex produktion av elektricitet.
Som det är nu vågar man ju inte skriva något i deklarationen.. slipper ju sjävklart helst skatt öht., men ibland är det ju bra med "vita" pengar också..
Ontopic, det finns nog ingen jurist som kan ge ett vettigt svar, man bör vända sig till Finansinspektionen eller Skatteverket, egentligen krävs det nog en dom man kan ha som prejudikat innan det kan ges något definitivt svar.
Finansinspektionens sida har dock en del info om vilka tillstånd som behövs i allmänhet för finansiell verksamhet.