Bitcoin Forum
March 28, 2024, 09:44:37 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 26.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bitcoin blockchain verplaatsen op PC  (Read 4147 times)
Don007 (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1050
Merit: 1007

Live like there is no tomorrow!


View Profile
December 21, 2014, 11:37:14 PM
 #1

Hi Bitcointalkers,

Ik heb een vraagje. Ik heb hier een desktop staan die de laatste tijd niet echt lekker draait. Ik zag dat de SSD-schijf, waar tevens windows op draait, behoorlijk vol aan het raken was. Nu zie ik dat de Bitcoin blockchain die daar op staat, meer dan 30 GB groot is.

Kunnen jullie mij stap voor stap uitleggen hoe ik deze kan verplaatsen van de SSD naar een andere HDD schijf die erin zit? Zónder dat hierbij de wallet verloren gaat natuurlijk.

Edit: De back-up optie van de BTC client is natuurlijk al wel meervoudig gebruikt en deze is opgeslagen op diverse media. Ik heb echter nog nooit gebruik moeten maken van zo'n backup, en ik hoop met dit topic te voorkomen dat ik toch iets verkeerd doe.

{Curently quite inactive as I'm really busy in my private life. I will get back soon!}

-> Your line here during my inactivity? Feel free to PM <-
1711619077
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711619077

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711619077
Reply with quote  #2

1711619077
Report to moderator
1711619077
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711619077

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711619077
Reply with quote  #2

1711619077
Report to moderator
1711619077
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711619077

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711619077
Reply with quote  #2

1711619077
Report to moderator
Every time a block is mined, a certain amount of BTC (called the subsidy) is created out of thin air and given to the miner. The subsidy halves every four years and will reach 0 in about 130 years.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1711619077
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711619077

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711619077
Reply with quote  #2

1711619077
Report to moderator
1711619077
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711619077

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711619077
Reply with quote  #2

1711619077
Report to moderator
neoneros
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
December 23, 2014, 03:24:59 PM
 #2

Kan je niet beter overstappen op een lightweight wallet zonder blockchain node zoals Electrum? Backup maken en je wallet importeren, dan kan de andere weg zonder probleem lijkt me. Dan kan je daarna kijken of je weer een node wallet gaat gebruiken en deze op een andere schijf laat wegschrijven en je eigen wallet terug importeren. Hoe en wat precies zal je bij de betreffende wallets moeten googlen Smiley

Don007 (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1050
Merit: 1007

Live like there is no tomorrow!


View Profile
December 23, 2014, 08:37:40 PM
 #3

Bedankt voor je reactie!

In principe heb ik geen probleem met het runnen van de originele wallet op mijn PC, of zoals jij het noemt een Node wallet. Op zo'n lightweight wallet heb ik overigens ook niks tegen.
Het enige probleem is dat ik geen keuze heb (of heb gehad volgens mij) om te kiezen op welke schijf ik de BTC client wilde hebben. Ik was toentertijd ook nog niet op de hoogte dat de client zó groot zou worden. Nu raakt mijn SSD voller en voller, en het lijkt me überhaupt niet handig om een BTC client op een SSD te runnen i.v.m. het vele schrijfwerk (wat ik me in kan denken), maar daarin kan ik mij ook vergissen.

Het zou het handigste zijn als ik gewoon de hele client even over kan zetten. Wat zal er gebeuren als ik mijn gehele roaming map (met de wallet.dat) enz gewoon knip en plak naar de andere schijf? Zou dat werken, of wordt er dan in de roaming map toch weer een nieuwe wallet.dat gecreëerd? Mocht ik zo iets gaan ondernemen, dan zend ik wel eerst even mijn BTC naar een ander adres zodat ik die in ieder geval niet kwijt kan raken Wink.


{Curently quite inactive as I'm really busy in my private life. I will get back soon!}

-> Your line here during my inactivity? Feel free to PM <-
neoneros
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
December 24, 2014, 03:17:15 PM
 #4

Mocht ik zo iets gaan ondernemen, dan zend ik wel eerst even mijn BTC naar een ander adres zodat ik die in ieder geval niet kwijt kan raken Wink.

vooral dat, succes Smiley

Mike18feb
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 657
Merit: 500


MΣC


View Profile
December 24, 2014, 04:35:28 PM
 #5

Kopieren kan gewoon hoor. Als bij het starten van de applicatie de locatie maar bekend is (datadir parameter). Maar verder, de blockchain is niet heel belangrijk, als je de wallet.dat maar hebt. De blockchain data kun je weer opnieuw downloaden, alleen duurt dat best wel lang tegenwoordig.

<||=||>  Rule #1a: Never invest more then you can afford to lose. <||=||>  Rule #1b: Never invest all you can afford to lose. <||=||> 
............. Whenever someone idly claims a scam, a Bitcoin somewhere dies .............
Don007 (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1050
Merit: 1007

Live like there is no tomorrow!


View Profile
December 26, 2014, 05:04:37 PM
 #6

Kopieren kan gewoon hoor. Als bij het starten van de applicatie de locatie maar bekend is (datadir parameter). Maar verder, de blockchain is niet heel belangrijk, als je de wallet.dat maar hebt. De blockchain data kun je weer opnieuw downloaden, alleen duurt dat best wel lang tegenwoordig.

Okee, dus als ik de gehele Bitcoin map kopieer van mijn SSD naar mijn harde schijf, inclusief de wallet.dat, dan werkt dit gewoon? Wordt dan weer een nieuwe map gecreëerd in roaming, of wordt dan voortaan de Bitcoin map op de harde schijf alsmaar groter? Dat zou namelijk niet zo erg zijn.

Ik ben momenteel al mijn wallets (van alle coins die ik beheer) aan het back-uppen. Binnenkort zal ik een schone windows installatie moeten doen ;\.

{Curently quite inactive as I'm really busy in my private life. I will get back soon!}

-> Your line here during my inactivity? Feel free to PM <-
Mike18feb
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 657
Merit: 500


MΣC


View Profile
December 27, 2014, 03:53:53 PM
 #7

Als je de map verplaatst van de default lokatie naar een andere lokatie, en je start de wallet op zonder parameters, dan maakt deze weer een nieuwe op de, nu lege, default lokatie. Ofwel, je moet een parameter opgeven bij het starten van de Bitcoin applicatie naar de nieuwe lokatie. Rechtsklikken op de snelkoppeling, eigenschappen kiezen, en doel aanpassen.

Stel je hebt de Bitcoin directory verhuist naar E:\Mijn Wallets, dan moet de applicatie gestart worden met:
"C:\Program Files\bitcoin\bitcoin-qt.exe" -datadir="E:\Mijn Wallets\Bitcoin"

of iets dergelijks.

<||=||>  Rule #1a: Never invest more then you can afford to lose. <||=||>  Rule #1b: Never invest all you can afford to lose. <||=||> 
............. Whenever someone idly claims a scam, a Bitcoin somewhere dies .............
Don007 (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1050
Merit: 1007

Live like there is no tomorrow!


View Profile
January 04, 2015, 05:50:58 PM
 #8

Als je de map verplaatst van de default lokatie naar een andere lokatie, en je start de wallet op zonder parameters, dan maakt deze weer een nieuwe op de, nu lege, default lokatie. Ofwel, je moet een parameter opgeven bij het starten van de Bitcoin applicatie naar de nieuwe lokatie. Rechtsklikken op de snelkoppeling, eigenschappen kiezen, en doel aanpassen.

Stel je hebt de Bitcoin directory verhuist naar E:\Mijn Wallets, dan moet de applicatie gestart worden met:
"C:\Program Files\bitcoin\bitcoin-qt.exe" -datadir="E:\Mijn Wallets\Bitcoin"

of iets dergelijks.

Nog bedankt voor je reactie. Ik heb recentelijk contact opgenomen met PsychoticBoy en die verwees ook al naar het datadir gebeuren. Ik ben zojuist terug gekomen van een wintersportvakantie en moet een achterstand voor werk inhalen. Ik hoop deze week eens te proberen of dit werkt Wink.

{Curently quite inactive as I'm really busy in my private life. I will get back soon!}

-> Your line here during my inactivity? Feel free to PM <-
Don007 (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1050
Merit: 1007

Live like there is no tomorrow!


View Profile
January 07, 2015, 11:41:45 PM
 #9

Ik heb het inmiddels nog niet geprobeerd, maar ik hoop dit snel te doen.

Ik heb nog wel een vraagje. Wat als mijn SSD écht helemaal vol komt te staan. Dan kan de Bitcoin wallet niet meer synchen, right? Is het dan nog wel mogelijk om de direction van de wallet aan te passen zodat ik tóch mijn wallet nog gesynch'd krijg?   Dit lijkt mij wel namelijk, maar ik vraag het even voor de zekerheid.

De wallet.dat is goed gebackup'd, dus het lijkt mij dat ik gewoon bij mijn wallet kan blijven komen. Desnoods na een schone installatie of op een andere PC.

{Curently quite inactive as I'm really busy in my private life. I will get back soon!}

-> Your line here during my inactivity? Feel free to PM <-
Mike18feb
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 657
Merit: 500


MΣC


View Profile
January 08, 2015, 10:01:07 AM
 #10

Als er niet meer geschreven kan worden naar de schijf krijg je een error melding en stopt de applicatie. Ofwel maak je de schijf wat leger, ofwel verplaats je de boel weer voor je de applicatie weer start. Ik neem aan dat je dat bedoelt met "direction van de wallet"?

<||=||>  Rule #1a: Never invest more then you can afford to lose. <||=||>  Rule #1b: Never invest all you can afford to lose. <||=||> 
............. Whenever someone idly claims a scam, a Bitcoin somewhere dies .............
Don007 (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1050
Merit: 1007

Live like there is no tomorrow!


View Profile
January 08, 2015, 07:49:14 PM
 #11

Als er niet meer geschreven kan worden naar de schijf krijg je een error melding en stopt de applicatie. Ofwel maak je de schijf wat leger, ofwel verplaats je de boel weer voor je de applicatie weer start. Ik neem aan dat je dat bedoelt met "direction van de wallet"?

Ja dat bedoel ik inderdaad. Dat proces wat jullie hierboven beschrijven met -datadir. Dat lukt ook gewoon wanneer mijn SSD vol staat en ik alles op mijn HDD wil hebben right? Mijn SSD raakt inmiddels echt vol, en ik weet niet of dat in verband staat met het slecht opstarten en functioneren van mijn PC.  Iets is er niet goed met mijn PC, maar ik vermoed zelf iets met drivers of iets ander softwarematigs. Daarom wil ik binnenkort Windows schoon installeren in de hoop dat dat helpt..


{Curently quite inactive as I'm really busy in my private life. I will get back soon!}

-> Your line here during my inactivity? Feel free to PM <-
Mike18feb
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 657
Merit: 500


MΣC


View Profile
January 09, 2015, 01:11:49 PM
 #12

Zowieso raad ik je aan om wallets niet te installeren op de pc die je voor dagelijks gebruik hebt. Installeer die liever op een pc die je alleen daarvoor gebruikt. Vette firewal en anti malware spul erop. Ga vervolgens ook niet lopen browsen of wat dan ook op die wallet pc, maar doe alleen de noodzakelijke coin handelingen. Scheelt behoorlijk in de kans om gehacked te worden en je zuurverdiende muntjes kwijt te raken.

Volle schijven, volle temp directories, swap files die niet naar behoren kunnen groeien, geinstalleerde rotzooi en andere troep die geheugen of CPU tijd, of beide, vreet, etcetera, allemaal zaken die een pc trager maken. Al gehacked zijn en trojans, keyloggers, smtp servers, etcetera, hebben draaien maakt de pc ook niet vlotter Tongue

<||=||>  Rule #1a: Never invest more then you can afford to lose. <||=||>  Rule #1b: Never invest all you can afford to lose. <||=||> 
............. Whenever someone idly claims a scam, a Bitcoin somewhere dies .............
Don007 (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1050
Merit: 1007

Live like there is no tomorrow!


View Profile
January 15, 2015, 11:38:31 PM
 #13

Ik heb het zojuist geprobeerd met het datadir command en de folder op een HDD gezet. Werkt inderdaad prima. Bedankt hiervoor!

@Mike18Feb, dat weet ik. Dit is echter een tijdelijke oplossing. Soon it will all be in a very cold, ice cold wallet Smiley

{Curently quite inactive as I'm really busy in my private life. I will get back soon!}

-> Your line here during my inactivity? Feel free to PM <-
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!