Bitcoin Forum
June 23, 2024, 07:05:27 AM *
News: Voting for pizza day contest
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: « 1 [2] 3 »  All
  Print  
Author Topic: [Website] Bitcoin-Norge.org  (Read 5884 times)
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 08, 2013, 06:34:07 PM
 #21

Nå er det link fra bitcoin.no til Bitcoin-Norge.org Smiley
thomasb
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 08, 2013, 06:41:05 PM
 #22

Det står ingen ting om hvilke lisensvilkår som gjelder for innholdet på wikien. Jeg foreslår å bruke samme vilkår som på norsk Wikipedia (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.no eller http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html).

Dersom det skulle bli behov for det, er det ikke noe i veien for å ha enkeltartikler med andre lisensvilkår. Slike artikler må i så fall være tydlig merket med lisensvilkårene (og opphavsperson). Muligens bør de også være sperret for redigering for allmenheten.

Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 08, 2013, 06:50:24 PM
 #23

Det står ingen ting om hvilke lisensvilkår som gjelder for innholdet på wikien. Jeg foreslår å bruke samme vilkår som på norsk Wikipedia (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.no eller http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html).

Dersom det skulle bli behov for det, er det ikke noe i veien for å ha enkeltartikler med andre lisensvilkår. Slike artikler må i så fall være tydlig merket med lisensvilkårene (og opphavsperson). Muligens bør de også være sperret for redigering for allmenheten.

Jeg har ærlig talt ikke reflektert så mye over det med lisensvilkår. Folk får bruke den info som er lagt inn, sånn som de vil. Om noen bidrar og vil ha en spesiell lisens og spesielle vilkår for sitt bidrag (som sperring for redigering av andre osv), så vær så god.  Grin
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 12:06:27 AM
 #24

Det er blitt oppdatert med en del mer informasjon, og nå har også de første tekst-bidrag kommet inn, noe jeg takker og bukker for. Men vi trenger flere folk som kan hjelpe til. Det er sikkert mange norske som er interesserte i informasjon!
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 03:26:31 PM
 #25

http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Datasikkerhet
http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Informasjon_til_media

Finner du feil, eller har noe kritikk, imøteses det gjerne. Rediger gjerne selv, eller legg igjen en beskjed her om det er noe du mener bør endres. Understreker at dette ikke er høgkvalitets autorative guides, men noe som jeg skriver ned etterhvert som jeg kommer på det. Dette gjøres jo gratis og frivillig, så det er ikke samme kvalitet som om en oppdragsgiver hadde betalt 1500kr i timen. Wink Men jeg håper etterhvert at med hjelp fra flere bidragsytere at informasjonen smelter inn til noe som gir mening og verdi for de besøkende.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 05:10:33 PM
 #26

Oppdatert informasjonssiden for media:

http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Informasjon_til_media

Se gjerne gjennom og se om det er noe feil. Jeg har beskyttet denne siden for å redigeres - kun admins får lov til dette. Om noen skulle trolle og legge inn noe tull her, hadde det vært kjedelig å se det på forsiden av VG neste dag. Wink
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 08:15:21 PM
 #27

Takk for bidrag under datasikkerhet, jeg la inn noen spørsmål i anledning det:

http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Diskusjon:Datasikkerhet
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 11, 2013, 08:42:02 PM
 #28

Det var ikke jeg som skrev, men det jeg tror han mener er generering av addresser/private nøkler. Last ned bitaddress.org til en minnepenn først. Det man burde gjøre mens man er inne i tails er å kryptere med TrueCrypt og lagre på minnepinne. For å starte TrueCrypt må man trykke på "tab" under oppstart av tails (der hvor man velger mellom to oppstartsmetoder (husker ikke navnene)), og så trykker man mellomrom og skriver "TrueCrypt" (da kan finne TrueCrypt i en av menyene når det starter opp). Men husk å ikke dekryptere på et usikkert system (vanlig PC Wink), da bør du gjøre prosessen om igjen og flytte BTC til trygge addresser igjen (i hvert fall om man skal være veldig paranoid eller det er snakk om store summer).

I tillegg til dette kan man også printe ut selvfølgelig, enten i klartekst eller kryptert (finnes mange måter å kryptere tekst på også, men å laste ned en javascript nettside til en minnepenn er veldig enkelt og greit, f.eks. http://www.everpassword.com/aes-encryptor).
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 09:07:32 PM
 #29

Det var ikke jeg som skrev, men det jeg tror han mener er generering av addresser/private nøkler. Last ned bitaddress.org til en minnepenn først. Det man burde gjøre mens man er inne i tails er å kryptere med TrueCrypt og lagre på minnepinne. For å starte TrueCrypt må man trykke på "tab" under oppstart av tails (der hvor man velger mellom to oppstartsmetoder (husker ikke navnene)), og så trykker man mellomrom og skriver "TrueCrypt" (da kan finne TrueCrypt i en av menyene når det starter opp). Men husk å ikke dekryptere på et usikkert system (vanlig PC Wink), da bør du gjøre prosessen om igjen og flytte BTC til trygge addresser igjen (i hvert fall om man skal være veldig paranoid eller det er snakk om store summer).

I tillegg til dette kan man også printe ut selvfølgelig, enten i klartekst eller kryptert (finnes mange måter å kryptere tekst på også, men å laste ned en javascript nettside til en minnepenn er veldig enkelt og greit, f.eks. http://www.everpassword.com/aes-encryptor).

takk for innspill. skal få oppdatert det etterhvert. men selv har jeg brukt vanitygen  - og synes det fungerte utmerket til å generere adresse og privkeys. men sikkert det samme hva man bruker, så lenge programvaren er sikker. Smiley
Rockefoten
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 134
Merit: 100


View Profile
April 12, 2013, 08:25:55 PM
 #30

Angående datasikkerhet kan Armory nevnes, bruker det selv og det er rimelig enkelt og greit. Kan prøve år legge inn noe, men det blir ikke de nærmeste ukene (har ikke tilgang på pc så sitter på mobilen og knoter..)
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 12, 2013, 09:58:01 PM
 #31

takk for innspill. skal få oppdatert det etterhvert. men selv har jeg brukt vanitygen  - og synes det fungerte utmerket til å generere adresse og privkeys. men sikkert det samme hva man bruker, så lenge programvaren er sikker. Smiley

Det som er bra med Bitcoin er at det er så mange veier til Rom :-D
TheKoziTwo
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1552
Merit: 1047



View Profile
April 13, 2013, 01:47:07 AM
 #32

Selv har jeg også sansen for https://www.bitaddress.org og, dette er nok en av de enkelste metodene å sikre sine bitcoins, men ulempen her at de som står bak nettsiden plutselig en vakker dag kan endre kildekoden til å genere planlagte nøkler (ja, må være litt paranoid). Man kan kanskje anbefale folk å laste ned kildekoden fra github, men man må på en måte dobbeltsjekke dette før man bruker det som cold wallet.

Armory har jeg ikke testet selv, men det virker veldig lovende, definitivt noe å se nærmere på.

takk for innspill. skal få oppdatert det etterhvert. men selv har jeg brukt vanitygen  - og synes det fungerte utmerket til å generere adresse og privkeys. men sikkert det samme hva man bruker, så lenge programvaren er sikker. Smiley

Det som er bra med Bitcoin er at det er så mange veier til Rom :-D

"Før sa man at alle veier fører til Rom, nå ser vi at alle veier fører til bom." - Bård Hoksrud

abrkn
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 232
Merit: 150



View Profile WWW
April 13, 2013, 07:52:14 PM
Last edit: March 15, 2015, 03:44:55 AM by abrkn
 #33

 

keybase.io/abrkn/key.asc
thomasb
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 13, 2013, 09:49:02 PM
 #34

Er noen interessert i å stifte en organisasjon, f.eks. "Bitcoin Norge"? (Koster ingenting å stifte...)

Ja, jeg kan bli med på det.
havardr
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 29
Merit: 0



View Profile
April 13, 2013, 11:03:41 PM
 #35

Er noen interessert i å stifte en organisasjon, f.eks. "Bitcoin Norge"? (Koster ingenting å stifte...)

Ingen ting galt i det.

Hva skal i såfall organisasjonen jobbe for, og hvordan?
Kan forsåvidt tenke meg flere ting selv, som feks:
* avklaring i regulering av BitCoin i forhold til mva og skatt
* artikler og informasjon til media og andre
* informasjon og bistand til bedrifter som ønsker å motta BitCoin som et betalingsmiddel for sine kunder
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 14, 2013, 12:07:56 AM
 #36

Er noen interessert i å stifte en organisasjon, f.eks. "Bitcoin Norge"? (Koster ingenting å stifte...)

Ingen ting galt i det.

Hva skal i såfall organisasjonen jobbe for, og hvordan?
Kan forsåvidt tenke meg flere ting selv, som feks:
* avklaring i regulering av BitCoin i forhold til mva og skatt
* artikler og informasjon til media og andre
* informasjon og bistand til bedrifter som ønsker å motta BitCoin som et betalingsmiddel for sine kunder

Foreløpig er det nokså få bidrag (les: bidragsytere) på wiki'n. Om det er en indikasjon på nivået av frivillig innsats, så tror jeg at stiftelsesmøter, styremøter osv. i en evt. organisasjon vil slite med å få tilstrekkelig oppslutning. Men tanken er god, men for at den i det hele tatt skal være levedyktig, er den avhengig av minst en ildsjel, eller gjerne to.
thomasb
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 14, 2013, 10:17:58 AM
 #37

Foreløpig er det nokså få bidrag (les: bidragsytere) på wiki'n. Om det er en indikasjon på nivået av frivillig innsats, så tror jeg at stiftelsesmøter, styremøter osv. i en evt. organisasjon vil slite med å få tilstrekkelig oppslutning. Men tanken er god, men for at den i det hele tatt skal være levedyktig, er den avhengig av minst en ildsjel, eller gjerne to.

Det trengs kun to personer for å opprette organisasjonen. Jeg stiller gjerne opp, og jeg regner med abrkn stiller opp, siden han det var han som kom med forslaget. Da er vi i mål når det gjelder frivillige  Smiley
thomasb
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 14, 2013, 10:37:43 AM
 #38

Er noen interessert i å stifte en organisasjon, f.eks. "Bitcoin Norge"? (Koster ingenting å stifte...)

Ingen ting galt i det.

Hva skal i såfall organisasjonen jobbe for, og hvordan?
Kan forsåvidt tenke meg flere ting selv, som feks:
* avklaring i regulering av BitCoin i forhold til mva og skatt
* artikler og informasjon til media og andre
* informasjon og bistand til bedrifter som ønsker å motta BitCoin som et betalingsmiddel for sine kunder

Noe sånt, ja. Dette kan vel oppsummeres som "å tale bitcointeknologiens sak i Norge".

Jeg mener også at organisasjonen må være apolitisk. Bitcoin er ikke forenelig med all slags politikk, men jeg tror det skal være fult mulig å selge inn blandt de poltiske syn som råder i Norge. Organsisasjonen kan altså ikke ha som mål å avskaffe Norges Bank til fordel for bitcoins, men å gjøre det mulig for de som ønsker å bruke bitcoin i Norge å gjøre dette.
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 14, 2013, 01:19:07 PM
 #39

Enig i det thomasb, en slik organisasjon bør være ganske politisk nøytral.

Skal man nå ut til de brede massene, tror jeg ikke argumenter som anonymitet, uregulert, ukontrollerbart, osv. når så godt fram (selv om det i mine øyne er gode egenskaper). Tror nok heller disse argumentene bør brukes: raskt, pålitelig, "kan få slutt på kredittkort-svindel" (*trekke fram hvor store summer det utgjør hvert år*), enkelt (i alle fall etterhvert), "ingen bankoverføringer lørdag og søndag (utrolig irriterende!!!), Bitcoin fungerer 24/7", osv.

Den verste reklamen for Bitcoin er folk som trekker frem ting som folk flest ser på som negativt (narkotikahandel, hvitvasking, våpen osv.), og folk som ikke klarer å svare på spørsmål om hvordan Bitcoin fungerer og hvorfor. Så tror "Bitcoin Norge" bør ha noen personer i ledelsen som er flinke til å trekke fram ting alle bør like med Bitcoin, hvis de blir intervjuet f.eks. De bør være forberedt på hva slags spørsmål de kan bli stilt, og klare å "motbevise" negative kommentarer om Bitcoin.

Et eksempel på en person som gjør at folk blir skeptiske til Bitcoin er Amir Taaki. Selv om jeg er enig i mye av det han sier, så trekker han frem våpen og narkotika som noe positivt, kaller "wall street"-folk for kriminelle, osv. Med den markedsføringen forblir Bitcoin en undergrunns-økonomi, og det er en framprovosering av myndighets-regulering, eller enda verre - forbud.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 14, 2013, 04:57:19 PM
 #40

Foreløpig er det nokså få bidrag (les: bidragsytere) på wiki'n. Om det er en indikasjon på nivået av frivillig innsats, så tror jeg at stiftelsesmøter, styremøter osv. i en evt. organisasjon vil slite med å få tilstrekkelig oppslutning. Men tanken er god, men for at den i det hele tatt skal være levedyktig, er den avhengig av minst en ildsjel, eller gjerne to.

Det trengs kun to personer for å opprette organisasjonen. Jeg stiller gjerne opp, og jeg regner med abrkn stiller opp, siden han det var han som kom med forslaget. Da er vi i mål når det gjelder frivillige  Smiley

Til opprettelsen ja. Men baking gjøres ikke bare en dag, det er en kontinuerlig jobb. Som kjent, alle vil smake, men få vil bake.


Enig i det thomasb, en slik organisasjon bør være ganske politisk nøytral.

Jeg har allerede tatt initiativ ved å opprette en wiki. Samtidig har jeg brukt mye av min personlige tid på å gi hjelp til folk både på dette forumet og til andre pr. e-post, forumet forøverig +++. Mer enn noen andre her i dette skandinaviske subforumet, vil jeg tro. Ikke det at det opphøyer meg på noen måte, men om man konkret ønsker å bidra, så må man ta små skritt her og der, om noen ønsker å ha sitt navn knyttet til bitcoin i riksmedia, og ønsker å få en posisjon som 'bitcoinmannen' eller 'bitcoindama', så for all del - kjør på, ingen har fått etablert seg selv i en slik posisjon nå, så det er bare til å hive seg rundt om man har den tilstrekkelige kompetanse og innsikt.

Personlig mener jeg dog at konseptet bitcoin er mer interessant enn enkeltpersonene involvert.

Når det gjelder å selge til 'massen', så er det selvsagt tradisjonelle markedsføringskonsepter som gjelder om man ønsker å gjøre mye 'salg'. Siden så mye er uavklart for øyblikket, vet jeg ikke om 'massen' er klar for å få pushet bitcoin på seg ennå i Norge. La heller de som er interesserte komme naturlig inn i bitcoin. Etterhvert kommer det forhåpentligvis opp profesjonelle bitcoin-tjenester, bedre programvare osv, som gjør det enklere for 'vanlige' folk å forstå å bruke bitcoin.

Ikke minst, tror jeg folk først og fremst er ute etter: "Hvorfor - hvorfor skal de bruke bitcoin ?" Jeg tror fortsatt det er 'early doors', og man kan bare se på hvordan store deler av bitcoin infrastrukturen sliter nå, og derfor tror jeg det ikke er rette tiden å pushe for ytterligere 'mass adoption' nå. Da er det bedre å jobbe for bedre infrastruktur, avklare ting ifht. lovverk osv.

Hva har bitcoin å tilby ifht. den tradisjonelle måten å få penger inn på kontoen og bruke bank-kort for å betale i butikker i dag ? Bitcoin er fortsatt ikke moden for mass adaptopn, med stor volatilitet i vekslingsraten, og noe kronglete å bruke i praksis ifht. de tradisjonelle metodene som brukes av mannen i gata i dag.

Bitcoin har mange positive egenskaper, men det er fortsatt et konsept og en teknologi i modning.

En norsk organisasjon for bitcoin er sikkert ingen dum ide, men da igjen er vi inne på den etablerte måten å tenke på. Man trenger ikke konkret en juridisk organisasjon for å få til noe som helst, man trenger mennesker som faktisk gjør noe. Om man imidlertidig ønsker å fri til det etablerte, så må man spille på deres hjemmebane, og da må man selvsagt ha en organisasjon eller et selskap som står som 'ansvarlig' eller 'retningsgivende' o.l.

Jeg ser det blir nevnt her at en slik organisasjon må være politisk nøytral. All den tid bitcoin ikke er en del av det etablerte, vil en slik organisasjon være 'the odd man out'. Og de som evt. står som ansvarlige og medlemmer av en slik organisasjon, sier med sitt medlemskap at de ikke er fornøyde med status quo, dermed blir den politisk by default. Det sagt, så lenge man konsentrerer seg om å informere om bitcoin og legger det på et nivå uten fanatisme i den ene eller andre retning, så vil man ha et større nedslagsfelt enn om man begynner å polarisere og bli ytterliggående.

Informasjon hvor man forteller nøytralt om fordelene og bakdelene med systemet, samt kan bidra med kompetanse på den tekniske og organisasjonsmessige biten er det som trengs, men dette er en formidable oppgave, og dersom personer som gjør andre ting på fulltid og har fult opp skal holde på med dette, så er spørsmålet om det kommer til å bli lagt nok innsats og energi i det til at det blir en organisasjon som er dynamisk og levende. Kun fantasien setter grenser for hvor mye en slik organisasjon kunne gjort, den kunne både drevet 'misjonering', opplysning, journalistikk, bygget ut infrastruktur osv.

Nå kan det også kanskje diskuteres hvem som bør styre noe slikt. Skal det være av egen personlig vinning (f.eks. om man selv kjører en exchange) og bruker den frivillige organisasjonen som en inngangsportal til å sluse kunder over der slik at man selv kan tjene mye penger, eller skal det være en nøytral organisasjon som ikke gir konkrete tjeneste og exchange-anbefalinger i det hele tatt ? Dersom organisasjonen har personer som har selvinteresse og bedriftsinteresse i å få økt adapasjon og bruk, så har de også et incentiv for å gjøre tilstrekkelig med jobb innen en slik organiasjon til å oppnå det målet.

Men om det er noen av dere som vet med seg selv at dere er ganske late, og at dere gjerne er med på å starte en slik organiasjon, men vet med dere selv at dere ikke kommer til å være aktive. Hvordan vet man det ? Se på din deltakelse fra lignende prosjekter tidligere, og se om du har vært svært aktiv over en lengre periode. Du vet selv svaret på det. Det er utrolig mange prosjekter som mange er positive til, og er interessert i å være med på å starte, men når alt kommer til stykket, og folk ser hvor mye arbeid det er og 'hvor lite' de får tilbake, så er det mange som vegrer seg for å legge inn mer enn minimalt med tid og innsats. Igjen, alle vil smake, men få vil bake.

Og igjen, dette er ikke for å være negativ - men for å være realistisk. Jeg har styrt veldig mange prosjekter, og mange ganger er det jeg som sitter med mesteparten av jobben, fordi resten er (unnskyld uttrykket) slappinger.



Pages: « 1 [2] 3 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!