Bitcoin Forum
April 16, 2024, 05:29:23 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 26.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic:    (Read 2463 times)
abrkn (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 232
Merit: 150



View Profile WWW
 
April 12, 2013, 04:32:45 PM
Last edit: March 15, 2015, 03:44:36 AM by abrkn
 #1

 

keybase.io/abrkn/key.asc
I HATE TABLES I HATE TABLES I HA(╯°□°)╯︵ ┻━┻ TABLES I HATE TABLES I HATE TABLES
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1713245363
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713245363

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713245363
Reply with quote  #2

1713245363
Report to moderator
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 12, 2013, 07:17:20 PM
 #2

Bra initiativ, håper du lykkes!
Vil du godta norsk bankoverføring?
Rockefoten
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 134
Merit: 100


View Profile
April 12, 2013, 08:17:16 PM
 #3

Bra tiltak! Fint om man kunne fått en exchange til Norge, slik at det ble enklere å fylle på med litt småbeløp av bitcoins. Det vil kunne gjøre det mer attraktivt å faktisk bruke bitcoins (jeg synes det er hassle å kjøpe bitcoins per i dag, og da er jeg mindre interessert i å bruke de jeg allerede har, ønsker å opprettholde et visst antall som en investering.)

Jeg ønsker deg lykke til og om det blir noe av kommer jeg sikkert til å prøve den.
På sikt synes jeg det er et par ting verdt å ha i mente:
1) Sikkerhet (noen kommer til å prøve å hacke siden)
2) Gjennomsiktighet (hvem er du, hvordan er dette organisert? Jeg er skeptisk til å overføre penger til en person jeg kun vet brukernavnet til på et obskurt internettforum og som for alt jeg vet bruker sin private bankkonto som "firmakonto" )
3) Kriseplanlegging/kommunikasjonsplan: Dette er Bitcoin så noe kommer garantert til å gå galt (hack, Ddos, banken stenger kontoen din, plutselig får du masse innskudd/uttrekk osv osv). En måte å virkelig skille seg positivt ut som en bitcoin exchange er å ha en tydelig og hyppig kommunikasjon med kundene dine i disse situasjonene. En ting eksisterende exchanges er flinke til er det å gi ut akkurat så lite informasjon at kundene blir skikkelig nervøse.

Men igjen, lykke til og håper dette blir noe av!
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 12, 2013, 09:53:00 PM
 #4

Meget bra initiativ:

Noen punkter:

1. IT-sikkerhet. Håper dere har tilstrekkelig kompetanse på dette området, da det er veldig viktig. Regner med dere har infrastruktur og stålkontroll på dette med hot-wallet, cold-storage osv, og at dere lar en profesjonell tredjepart kjøre security-audit på systemene deres. Samt redundans og backup on og off-site.

2. Interfacing med tradisjonell banksystem. Vær klar over at mange har problemer med mye svindel i bitcoin-verden, så dere bør passe på å verifisere kunder ordentlig FØR de får deposite til bank-konto. Ellers blir det fort problemer både med bank, politi og for driften deres. Ta kontakt om du vil ha mer informasjon om hva galt som kan skje her. Har vært borti det, og det er ikke hyggelig.

3. Lovverk. Det dere bør ha avklart rimelig presist er hva Bitcoin defineres som i Norge. Hva skal MVA betales av (hele bitcoinsalget, eller service-gebyr). Det bør også være presist avklart hvilken risiko dere som eiere av exchangen løper, og hva dere skal gjøre for å sikre dere ifht. hvitvasking (dette er et myndighetsbegrep - men igjen, det er myndigheter som putter folk i fengsel med makt om de ikke følger reglene deres, eller deres tolkning av egne regler). Også er det viktig å sjekke om dere har behov for å ha noen lisenser, om bitcoin har status som valuta, så blir dere vel en valutaveksler, og da må dere muligens ha en lisens ?

4. Advokathjelp. En advokat som skjønner deres businessmodell og som kan assistere dere dersom det er behov for det.


For å få til en profesjonell exchange slik jeg ser det, så bør man ha et team av mennesker med ulike kvaliteter som kan utfylle hverandre. En cowboy-exchange som bare starter kan også gå, men den kan også bli stengt, og hacket - det vet man aldri. Jeg ville ikke kastet meg på et cowboy-exchange prosjekt ihvertfall.

Et alternativ er jo bare å starte og gjøre alt på en best-effort basis og ta ting som det kommer, men da bør man også være oppmerksom på at man løper visse risikoer, og være villige til å ta dette dersom 'shit hits the fan'.

Dette var kanskje mye negativt, men det er egentlig ikke meningen, jeg ønsker en norsk exchange mer enn velkommen, og ønsker dere alt av suksess, men jeg håper dere har gjort grundig forarbeid og er godt skodd på alle måter, og har contingency planer for de fleste scenarioer.

Lykke til!
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 13, 2013, 11:48:59 PM
 #5

Dette var kanskje mye negativt, men det er egentlig ikke meningen, jeg ønsker en norsk exchange mer enn velkommen, og ønsker dere alt av suksess, men jeg håper dere har gjort grundig forarbeid og er godt skodd på alle måter, og har contingency planer for de fleste scenarioer.

Takk, Herodes. Om noen ønsker å være med å starte opp, mail meg på a@abrkn.com; si hva du kan bidra med.

Jeg har allerede gitt en del tips, se innlegget over. Jeg vet ikke om du tok dette til deg eller ikke, eller om du i det hele tatt har tenkt på disse punktene jeg her nevte. Spesielt dette med kontakt med det tradisjonelle banksystemet har blitt mange bitcoin-bedrifters bane, siden de har blitt utsatt for mye svindling og blir ansett av banken som en problemkunde, derav fryste kontoer, trøbbel med loven, og stenging av bitcoin-bedriften.

Derfor er det greit å være føre var på det området. Det er veldig kjedelig når man har ført bitcoins ut av exchangen, og noen som trodde de hadde kjøpt en laptop på e-bay plutselig klager når de aldri får laptopen, og svindleren sitter og koser seg med bitcoins mens exchangen sitter med skjegget i postkassa og stengt bankkonto.
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 14, 2013, 05:19:52 PM
 #6

Et alvorlig problem med mange eksisterende exchanges er at det er 'amateur hour' i all sin prakt, med alt det medfører.

Jeg er positiv til en norsk exchange, men for at det skal bli en suksess må det gjøres på en profesjonell måte. Hittil har jeg kommet med en del harde spørsmål i denne tråden, og jeg har også sendt initiativtaker en pm med noen spørsmål. Ingenting av dette har blitt besvart, da er det legitimt å spørre seg selv:

Hvorfor ?

Er det fordi jeg oppfattes som negativ og vanskelig ? I realiteten spør jeg konkrete realistiske spørsmål som man kommer til å møte på i virkeligheten, selv om man velger å ignorere dem på dette tidspunktet. Min intensjon har alltid vært å hjelpe til fordel for bitcoin-miljøet som helhet. Men jeg ser at det er mange som helst bare vil bli strøket med hårene og ikke ønsker å ta fatt i de litt mer tunge og kompliserte problemestillingene.

Så for å være helt konkret og realistisk, her er noen problemstillinger som enhver exchange bør ha tatt innover seg og bør tenke over:

1. Sikkerhet. Medmindre du har tilstrekkelig kompetanse på dette området, så bør du/dere definitivt benytte dere av en tredjepart for å gjøre en fullstendig security audit og penetration testing på systemet før det går live. Og ikke kun en insolert audit, men hele sikkerhetsinfrastrukturen bør gjennomgås med lys og lupe, og evt. restruktureres for å bli sikker nok.

2. Backups, cold storage osv. Her bør man ha ordentlige rutiner.

3. Hosting-leverandør. Dette kan også være et svakt punkt, skal man kjøre dedikert hosting, kan man stole på sin leverandør ?

4. Interfacting med det eksisterende bank-system. Her er det fryktelig mange fallgruber, og siden den norske exchangen som skal starte ikke har spurt meg om mer informasjon rundt dette, endog jeg tilbød meg å utdype rundt dette, så stiller jeg store spørsmålstegn rundt deres seriøsitet.

Jeg skal forklare dette ganske enkelt:

Jo flere kunder man har, jo flere innskudd får man på en konto tilknyttet sin exchange. Jo større kundemasse, jo større er sjansen for at mennesker med ondsinnede hensikter skal svindle dere. Rent konkret kan det blant annet gjøres på følgende måte:

En person annonserer en Iphone til salgs på finn eller e-bay, han finner en kjøper. Så oppretter han en konto hos den norske bitcoin-exchange, og får referansenummer og kontoinformasjon for å sette inn penger. Svindleren gir denne betalingsinformasjonen til offeret. Offeret setter inn penger på exchangen, svindleren kjøper bitcoin på exchangen og tar disse ut. Det går noen dager, kjøperen får ingen Iphone og kontakter banken sin, som igjen kontakter den norske exchange sin bank. Konto blir fryst, pending police investigation. Stort problem for norsk exchange. Muligens kommer banken til å avslutte kontoen til den norske exchange på grunn av dette. Og dette vil skje, tro meg.

F.eks. hadde Intersango et problem med at de ukritisk lot hvem som helst sette inn penger på deres exchange bank-konto, og hva skjedde ? En tulling tilbød å selge kokain og andre narkotiske midler dersom folk deposited midler til hans intersango-konto. Og folk, dumme som de er, gjorde dette. Men det kom aldri noe narko i posten til dem, men Intersango fikk selvsagt et helvetes problem med dette, både fra banken og politiet. Som man naturlig nok kan forstå.

En annen svindelmetode er MITB, noe spesielt windows-brukere kan være sårbare ovenfor. Jeg har allerede vært i kontakt med en merchant som selger bitcoins gjennom iDEAL som har vært offer for dette.

Årsaken til at det er så lukrativt å svindle til seg bitcoins, er fordi det er relativt enkelt å 'skjule' sine spor, og liten sjanse for å bli tatt, samtidig er den potensielle gevinst ganske høg.

En seriøs exchange må være føre var på dette området, og drive kundeverifikasjon, dette kunne blitt gjort på mange nivåer, men man må selvsagt sette brukervennlighet opp mot sikkerhet også, og gjøre det slik at man har adekvat sikkerhet uten at brukeropplevelsen blir helt forkrøplet.

Siden dette er snakk om en finansiell tjeneste, bør man også ha to-faktor autentisering på plass.

En annen trussel er om man outsourcer programmeringen, da bør man gå grundig gjennom all kode for å se etter bakdører o.l. Det samme bør man gjøre med alle oppdateringer.


Å opprette en exchange kan i utgangspunktet høres som en enkel og grei sak som er en måte å tjene raske penger på, men medmindre man er profesjonell, tenker pre-emptivt og har svært god sikkerhet, så blir det tårer før eller senere.

Man kan bare se på mange av de exchangene som har gått dukken så langt. Alle kjenner til Bitcoinica, Intersango, Bitomat.pl, Bitcoin-24.com, Bitfloor m.fl. Årsaken til at ting gikk til helvete var at showet ble kjørt av amatører som ikke innså sine egne begrensninger.

Fra hva jeg kan se fra den norske exchange så langt, er dette også et amatør-show. La oss håpe at jeg tar feil.
Rockefoten
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 134
Merit: 100


View Profile
April 14, 2013, 07:25:09 PM
 #7

Et alvorlig problem med mange eksisterende exchanges er at det er 'amateur hour' i all sin prakt, med alt det medfører.

Fra hva jeg kan se fra den norske exchange så langt, er dette også et amatør-show. La oss håpe at jeg tar feil.

Jeg er 100% enig med deg Herodes. For å si det litt lettbeint, sånn som det er nå er det ikke prisutviklingen som er den største risikoen med Bitcoin som investering, men heller det å cashe ut gevinsten på en exchange.

Dersom det dukker opp en norsk gutteromsbørs kommer jeg nok heller til å benytte mer velprøvde exchanges i utlandet, selv om det er mer hassle og fremdeles risikabelt.

Problemet med å skulle starte en skikkelig solid børs i Norge er at det fort krever  større investeringer og jeg er egentlig litt usikker på om markedet i Norge er stort nok til at dette svarer seg. (Men selvfølgelig veldig hyggelig om jeg tar feil. Jo lettere det blir å kjøpe btc i Norge, desto mer vil jeg nok bruke)
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 14, 2013, 07:28:20 PM
 #8

Problemet med å skulle starte en skikkelig solid børs i Norge er at det fort krever  større investeringer og jeg er egentlig litt usikker på om markedet i Norge er stort nok til at dette svarer seg.

For øyeblikket er jeg enig i det. Men om man ser på den tradisjonelle bank-sektoren i Norge, så har bankene veldig mange kunder, dersom vi får et paradigmeskifte hvor folk ser etter andre løsninger, så KAN en bitcoin-børs/bank ha livets rett, og få mange kunder, men folk i Norge er ofte meget tradisjonelle, og så er det også et lite marked, så den som går inn for å lage en profesjonell exchange, tar en risiko, det er ikke sikkert at de penger som investeres vil betales tilbake, men sett om i noen år frem i tid har mye større bitcoin adapsjon i Norge, og dette virkelig brer om seg her til lands, så vil den profesjonelle part som har gått inn i markedet og tatt en risiko ha posisjonert seg sterkt, og kan således dra nytte av sin posisjon.
Rockefoten
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 134
Merit: 100


View Profile
April 14, 2013, 07:42:28 PM
 #9

For øyeblikket er jeg enig i det. Men om man ser på den tradisjonelle bank-sektoren i Norge, så har bankene veldig mange kunder, dersom vi får et paradigmeskifte hvor folk ser etter andre løsninger, så KAN en bitcoin-børs/bank ha livets rett, og få mange kunder, men folk i Norge er ofte meget tradisjonelle, og så er det også et lite marked, så den som går inn for å lage en profesjonell exchange, tar en risiko, det er ikke sikkert at de penger som investeres vil betales tilbake, men sett om i noen år frem i tid har mye større bitcoin adapsjon i Norge, og dette virkelig brer om seg her til lands, så vil den profesjonelle part som har gått inn i markedet og tatt en risiko ha posisjonert seg sterkt, og kan således dra nytte av sin posisjon.


Det er sant. Om man som investor har et 3+ års perspektiv, så kan det absolutt betale seg å investere i en skikkelig btc-børs i Norge, selv om det så klart er risky. Snur man på det så vil jo opprettelsen av en solid fundert btc-børs være nettopp et signal til kundene om at man tenker langsiktig og er her for å bli, noe som skaper større trygghetsfølelse hos kundene.
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 14, 2013, 07:47:36 PM
 #10

Snur man på det så vil jo opprettelsen av en solid fundert btc-børs være nettopp et signal til kundene om at man tenker langsiktig og er her for å bli, noe som skaper større trygghetsfølelse hos kundene.

Det er korrekt. Det blir litt som med høna og egget, noe må nødvendigvis komme først. Jeg tror heller ikke at man nødvendigvis MÅ ha storkapital for å kunne opprette en exchange i dag, men i det minste bør man være meget teknisk kompetent, slik at man ikke blir hacket de første månedene man er i drift.

Kron-eksempelet på amatøropplegg var jo bitomat.pl som ikke engang kjørte backup av exchangen sin, og da de heller ikke hadde persistent storage på cloud løsningen de kjørte på, så var plutselig alt (etter sigende) borte etter at systemet ble rebootet... Heldigvis kjøpte MtGox opp hele greien og erstattet alle tapte bitcoins. Slike ting som det er det få som tenker på når de i dag angriper MtGox fra alle kanter. MtGox er drevet av Mark som er en nerd. Han har greie på tekniske ting, og det er det. Han har ikke PR og business kompetanse, og det viser jo igjen på hvordan MtGox drives. Jeg har ikke linken her nå, men jeg mener å ha lest at et større amerikansk finansselskap er i gang med å programmere en meget seriøs bitcoin børs. Så det blir spennende å se hva som skjer i de kommende årene. Det er helt klart at ettersom dette markedet vokser, så vil det komme profesjonelle aktører inns om ønsker en bit av kaka.
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 14, 2013, 07:57:23 PM
 #11

Har også hørt det ryktet Herodes, men tenkte det var et forsøk på prismanipulasjon. Håper det er sant, for det trengs virkelig! Hvor hørte du det?
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 14, 2013, 08:04:55 PM
 #12

Har også hørt det ryktet Herodes, men tenkte det var et forsøk på prismanipulasjon. Håper det er sant, for det trengs virkelig! Hvor hørte du det?

Jeg leste det på en bitcoin nyhetsside, men jeg er ikke kar om å huske hvor dette var nå. Så det kan også være et rykte for alt det jeg vet. Om du googler en del, kanskje du finner ut av det?

Men jeg hadde jo en tanke i bakhodet også, det blir litt konspirasjonsteoriaktig, men det går nesten som:

How to make many millions of dollars ?

1. Attack the existing current bitcoin infrastructure (ddos, astroturfing), make sure the market becomes fearful.
2. Buy a lot of cheap coins, in the range of millions of dollars for your financial firm.
3. Have your own financial firm launch a professional exchange, and stop all ddos attacks, and bring faith and stability to the market again. Having a big name behind an exchange + huge PR campaign will bring confidence back.
4. See prise rise... profit!

Nå er det en del smarte hodet innen finans, så et slikt scenario er ikke utenkelig.
Rockefoten
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 134
Merit: 100


View Profile
April 14, 2013, 08:56:15 PM
 #13

Jeg leste det på en bitcoin nyhetsside, men jeg er ikke kar om å huske hvor dette var nå. Så det kan også være et rykte for alt det jeg vet. Om du googler en del, kanskje du finner ut av det?

Er det Coinsetter dere tenker på? Ikke backet av noe større finansinstitusjoner akkurat, men noen VCer+ andre har visst spytta i en $500k eller noe.
http://m.techcrunch.com/2013/04/09/coinsetter-lands-500k-from-secondmarket-founder-others-to-help-bring-leverage-shorting-to-bitcoin-trade
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 14, 2013, 09:10:27 PM
 #14

Jeg leste det på en bitcoin nyhetsside, men jeg er ikke kar om å huske hvor dette var nå. Så det kan også være et rykte for alt det jeg vet. Om du googler en del, kanskje du finner ut av det?

Er det Coinsetter dere tenker på? Ikke backet av noe større finansinstitusjoner akkurat, men noen VCer+ andre har visst spytta i en $500k eller noe.
http://m.techcrunch.com/2013/04/09/coinsetter-lands-500k-from-secondmarket-founder-others-to-help-bring-leverage-shorting-to-bitcoin-trade

Ja, jeg tror det var den!
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 17, 2013, 11:37:08 PM
Last edit: April 17, 2013, 11:49:40 PM by Herodes
 #15

https://bitfloor.com/

Quote
I am sorry to announce that due to circumstances outside of our control BitFloor must cease all trading operations indefinitely. Unfortunately, our US bank account is scheduled to be closed and we can no longer provide the same level of USD deposits and withdrawals as we have in the past. As such, I have made the decision to halt operations and return all funds.

Over the next days we will be working with all clients to ensure that everyone receives their funds. Please be patient as we process your request.

- Roman
founder - bitfloor.com

http://de.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1cjy8h/bitfloors_usd_bank_account_closed/

Relevant:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=105818.0

Mitt intrykk er at sikkerhet og måte å drive denne exchangen på har vært ganske dårlig. Jeg vet ikke eksakt hvorfor de nå stenger ned, kan være pga reguleringer, men mer sannsynlig fordi deres bankkonto har blitt misbrukt i svindel. Banker liker sånt veldig dårlig. Det er noe alle exchanges må adressere for å kunne operere over lengre tid. Jeg vil endog gå så langt til å si at ulike nivåer av kontoer, i ulike banker kan være en lur ting å ha. Dessuten må og bør depositors verifiseres før de får lov til å sette inn penger, ellers så er det altfor enkelt å kjøre Iphone eller drug-scam, hvilket ødelegger for hele exchangen og alle kundene. Jeg vet ikke hvordan MtGox løser dette, men mulig de har litt mer leeway enn de mindre exchangene siden de har så stort volum, men de også hadde en bank-konto stengt i frankrike tidligere, og det var mye legalt hurlumhei rundt det.

Slik jeg ser det for meg bør en exchange ha kontoer i minst ha kontoer i 3 ulike banker, og ideelt sett bør depositors verifiseres før man har lov til å sette inn penger i noen av disse bankene. Det gjør det selvsagt mer kronglete å sette inn penger, spesielt før man er verifisert, men jeg lurer på om ikke hensynet til exchangens eksistens kan forsvare det. Det er veldig dumt å sette opp 'single point of failure', da betyr det at problemer med den kontoen og banken fører til at hele businessen stopper opp midlertidig inntil man finner en ny bank eller permanent om man ikke klarer/orker å finne en ny bank. I tillegg er det skadelig for omdømmet til exchangen.

Dessuten er det MEGET alvorlig at bitfloor etter hva jeg skjønte hadde gamblet med klientpenger for å forsøke å dekke inn tidligere tap. Det er mulig jeg husker feil her, men jeg tror ikke det. Mulig det var Bitcoin-24 det gjaldt, så mulig jeg skyter feil fugl her (noen kan sikkert korrigere meg), men å gjøre noe slikt setter et alvorlig spørsmålstegn ved integriteten til en slik person, og jeg ville aldri stolt på en slik person til å behandle penger for meg, noensinne igjen, selv om dette var en hendelse som virkelig fikk personen til å lære, så er det noe man bare ikke gjør. Å spille vekk og sløse vekk egne penger er helt greit, om man vil det, men ikke andres penger uten løyve, det er absolutt hellig, og ødelegger alt av tillit.

Det er sykt at folk fortsetter å stole på at noen kan behandle penger etter en slik hendelse, da man med all tydelighet har vist at man ikke er tilliten villig. Men sånn er nå engang folk. Om DnB gamblet med klientpenger, og kunder måtte ta et tap, så tipper jeg de likevel hadde hatt nok kunder til å gå rundt. :p Forstå det den som kan.

Jeg stiller også spørsmålstegn rundt den øredøvende stillheten ifht. den norske exchangen. Om man vil bygge opp tillit og ha god kommunikasjon ifht. til exchange som skal startes, så er dette en god tid å starte på, ikke minst at man viser at man tar alle relevante problemstillinger på alvor.

Siden eksempel-exhangen ligger på et .in domene, så er spørsmålet om all utvikling er outsourcet, og i det tilfellet, hvilke prosedyrer er det for å verifisere og kontrollere at all kode er korrekt, at det ikke er bakdører eller sikkerhetshull ? Om exchangen er bygget på et populært rammeverk, så kan det være et sikkerhetsproblem i seg selv, ref. ruby on rails.

Snowcoin (https://snowco.in) vet jeg ikke om er det beste navnet, all den tid snø - snow kan henvise til cocke, cocaine, dvs. slang for et narkotisk middel. Jeg vet ikke om abrkn har reflektert over det, men et annet navn ville ikke være dumt. Kanskje noe med assosiasjoner til norge, siden det skal være en norsk exchange.

Jeg håper ikke at mine og andres innvendinger blir tatt negativt eller personlig opp, jeg tror alle ønsker en norsk exchange velkommen, men vi trenger ikke en ny failure i bitcoin-systemet. Vi trenger profesjonelle og gode løsninger. Det er derfor jeg og andre bryr seg, med å komme med spørsmål og innspill. Dersom disse ikke blir besvart og behandlet på en god måte, så kan vi bare dra våre egne konklusjoner, og DET taler ikke positivt for en norsk exchange.

poi
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 7
Merit: 0


View Profile
April 18, 2013, 11:11:42 AM
 #16

Spørs om en slik exchange med virksomhet i Norge må ha godkjenning av Finanstilsynet, hvis ikke tror jeg nok man kommer til å få problemer etterhvert (stengte bankkontoer osv.). En slik godkjenning krever nok litt kapital for å få gjennomført.
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 18, 2013, 05:15:45 PM
 #17

Spørs om en slik exchange med virksomhet i Norge må ha godkjenning av Finanstilsynet, hvis ikke tror jeg nok man kommer til å få problemer etterhvert (stengte bankkontoer osv.). En slik godkjenning krever nok litt kapital for å få gjennomført.

Jeg var i kontakt med finanstilsynet ved en anledning. De folka der er ikke lette å ha med å gjøre. Byråkratimølle uten like, og ikke mye humor og oppildning til entrepenørskap der i gården.
thomasb
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 18, 2013, 09:07:07 PM
 #18

Spørs om en slik exchange med virksomhet i Norge må ha godkjenning av Finanstilsynet, hvis ikke tror jeg nok man kommer til å få problemer etterhvert (stengte bankkontoer osv.). En slik godkjenning krever nok litt kapital for å få gjennomført.

Kanskje, se Lov om regulerte markeder (børsloven):  http://www.lovdata.no/all/hl-20070629-074.html

Quote
§ 9. Organisasjonsform

Regulert marked skal være organisert som allmennaksjeselskap.

Det betyr minium 1 000 000 kr i aksjekaptial. Se forøvrig http://no.wikipedia.org/wiki/Almenaksjeselskap

Quote
§ 10. Styre og ledelse

(1) Regulert marked skal ha et styre med minst fem medlemmer. Daglig leder kan ikke være medlem av styret.

Det trengs altså minmum seks personer.

Quote
(2) Styremedlemmer, daglig leder og andre som faktisk deltar i ledelsen av regulert marked skal ha relevante kvalifikasjoner og yrkeserfaring, ha ført en hederlig vandel og for øvrig ikke ha utvist utilbørlig atferd som gir grunn til å anta at stillingen eller vervet ikke vil kunne ivaretas på forsvarlig måte.

Disse personene må også være kvalifiserte. Ikke bare å plukke noen fra gata altså.

Quote
§ 17. Eierkontroll

(1) Erverv av betydelig eierandel i regulert marked kan bare gjennomføres etter at melding om dette på forhånd er sendt til Finanstilsynet.

(2) Med betydelig eierandel menes direkte eller indirekte eierandel som representerer minst 10 prosent av aksjekapitalen eller stemmene, eller som på annen måte gjør det mulig å utøve betydelig innflytelse over forvaltningen av selskapet. Likt med vedkommende aksjeeiers egne aksjer regnes i denne sammenheng aksjer som eies av aksjeeiere som nevnt i § 18.

(3) Finanstilsynet skal innen tre måneder fra den dag melding som nevnt i første ledd er mottatt, nekte slikt erverv dersom vedkommende aksjeeier ikke anses egnet til å sikre en god og fornuftig forvaltning av foretaket.

Eieren(ene) må også være en fornuftig person.

Quote
§ 33. Tillatelse til å drive virksomhet som børs mv.

(1) Virksomhet som børs kan bare drives av foretak som har tillatelse til dette fra departementet. Foretak som ikke har tillatelse som børs etter denne lov, kan ikke benytte betegnelsen børs i eller som tillegg til sitt navn, eller ved omtale av sin virksomhet, dersom bruken er egnet til å gi inntrykk av at foretaket har tillatelse etter denne loven.

Tror ikke det blir så lett å få tilatelse fra departementet å starte en bitcoin børs i dag. Dette er en del av kapittel 6 og § 2 står det at kapittel 6 gjelder kun for regulerte markeder som er børser. Det er altså mulig å starte opp et regulert markedet for bitcoins, så lenge man lar å være omtale det som en børs.

Quote
§ 4. Tillatelse til å drive virksomhet som regulert marked

(1) Virksomhet som regulert marked kan bare drives av foretak som har tillatelse til dette fra departementet.

(2) Foretak som ikke har tillatelse som regulert marked etter denne lov kan ikke benytte betegnelsen regulert marked i eller som tillegg til sitt navn, eller ved omtale av sin virksomhet, dersom bruken er egnet til å gi inntrykk av at foretaket har tillatelse etter denne loven.

Må et bitcoin marked være et regulert marked? Dersom svaret er nei, trenger man antakelgvis ikke tillatelse fra finanstilsynet.
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 18, 2013, 09:09:12 PM
 #19

Evt. om man synes det er tungt å bla seg gjennom alt det byråkratiske og har tenkt gjennom evt. konsekvenser og er villige til å ta dem hvis og dersom de kommer, så er det jo bare til å starte.

I verste fall må man slutte, og i beste fall tjener man penger, og kan se mer på dette med lovverk og advokater osv. etterhvert.
TheKoziTwo
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1552
Merit: 1047



View Profile
April 18, 2013, 11:25:37 PM
 #20

Evt. om man synes det er tungt å bla seg gjennom alt det byråkratiske og har tenkt gjennom evt. konsekvenser og er villige til å ta dem hvis og dersom de kommer, så er det jo bare til å starte.

I verste fall må man slutte, og i beste fall tjener man penger, og kan se mer på dette med lovverk og advokater osv. etterhvert.
I verste fall blir du sittende i fengsel noen år med alle dine eiendeler beslaglagt og stor skattegjeld når du kommer ut. Det er ikke noen lek å starte en exchange i Norge, man må nok belage seg på å gå ned på sine knær å trygle den mektige staten om lov. Forøvrig unner jeg ikke min verste å forville seg inn i den norske jungelen av lover, reguleringer, byråkrati, plikter og sære regelryttere av noen offentlige ansatte.

Leste nettopp dette om bitcoin 24 i en annen topic:
Quote
simon is a 23 year old fellow who had the idea of creating an exchange about 12 months ago. so he did. he used a few accounts in germany and in poland at the same bank, that mtgox is using. a lot of money started to pour in. banks were getting nervous. then, march 2013 ... btc value exploding, mt gox having problems = a ton of customers started to switch to btc24. btc 24, basically a one man show couldnt handle it. things got stuck. banks were really getting nervous. informed the authorities. the authorities started to suspect simon being the head of an epic phishing attack, since there was money pouring on his accounts from all over the world and from all kinds of people. THAT MUST BE CRIME!  some idiot customers which money got stuck somewhere did not get any reply by simon about what is happening. with bitcoin on the rise like a rocket they went to the authorities claiming their money must have been stolen. THAT WAS THE EXCUSE the authorities needed to step in. blocking the accounts, search simons home and seize what they can. they think they got some big fish. major newspaper titels: young fraudster runs of with 7 million €

but: there was nothing stolen. no fraud, no scam. all the information simon gave turned out to be correct so far. nervous customers, halluzinating prosecutors, eager police officers, a kid with not the slightest understanding of public relations and all this in this incredible bitcoin storm of the second half of march.

Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!