Op
http://dev.bitcoinx.com/profit/ kan je het een en ander invullen om makkelijk te berekenen wat iets kan opleveren.
Hij is in dollars, maar als je alles gewoon met euro bedragen invult werkt het net zo goed.
Als ik dan als wisselkoers 80 invul, hashrate 1800, electricity 0.24, power 700 en cost 1200, dan verteld hij mij dat ik 4,03 euro per dag kwijt ben aan electriciteit en 9,44 euro verdien.
Winst is dan per dag 5,41 euro.
Om de hardware dan terug te verdienen duurt het 1200 / 5,41 = 222 dagen.
Maar je kan er vanuit gaan dat de difficulty omhoog zal gaan en je dus minder per dag zal gaan verdienen en er misschien een jaar over gaat doen om de hardware terug te verdienen.
Ook weet je niet of je 80 euro voor een bitcoin zal krijgen, hij kan verder zakken naar 30 euro of weer omhoog richting die 190 van laatst.
Als hij naar de 30 zakt en daar blijft dan verdien je nog maar 3,54 per dag en kost het nog steeds 4,03 en maak je dus verlies.
Voordeel van GPU mining is dat je nog wel meer met die dingen kan doen en ze dus altijd nog een goede restwaarde zullen hebben.
FPGA's hebben dat voordeel niet, ze zijn wat lastiger te verkopen, maar hun electriciteitskosten kunnen zo een factor 10 lager liggen.
Je zou dan dus op 0,40 euro per dag aan electra komen en 9,44 verdienen als je dezelfde hashrate hebt. Wanneer nu de difficulty 10 keer zo hoog wordt verdien je nog steeds wat geld, namelijk 0,94 per dag met 0,40 kosten dus 0,54. Het zou zomaar kunnen dat je dus nog met winst kan minen met FPGA's voor 3 of 4 jaar terwijl je GPU's misschien binnen een jaar niet meer winstgevend zijn.
FPGA's zijn voor zover ik weet trouwens wel iets duurder om dezelfde hashrate te krijgen als GPU's.
Als je trouwens gratis electriciteit hebt omdat het bij de huur zit inbegrepen is het weer iets anders, dan kan je die kosten wegstrepen.
Alhoewel, als ik studentenkamers zou verhuren en de electriciteitskosten worden erg hoog, dan zou ik toch lekker de huur iets verhogen voor zover dat jaarlijks kan.
Conclusie voor zover ik die kan geven (ik ben zelf geen miner)
FPGA's zijn iets duurder in aanschaf dan GPU's maar zijn langer winstgevend door hun lagere electriciteitsverbruik.
Iedereen moet voor zichzelf een berekening maken om te kijken wat voor hun het beste is.
Opmerking over de andere reactie, over het geheugen, het is waar dat litecoin iets meer geheugen kost dan bitcoin, maar een antieke computer met 8MB (ja, MB en niet GB) heeft al genoeg geheugen hiervoor. Je hebt namelijk ongeveer 128,5kB nodig om een litecoin hash uit te rekenen. Wat belangrijker is voor litecoin is de geheugen bandbreedte en gelukkig past die 128kB in de cache van een CPU. Het geheugen van een GPU is iets anders opgedeeld, maar die dingen kunnen ook nog redelijk efficient litecoin minen. Litecoin met FPGA of ASIC is eigenlijk niet interessant hierdoor.
Nog een opmerking over die ASIC's, als ze er zijn dan zijn die weer een stuk efficienter kwa electriciteit dan FPGA's en kunnen dus weer langer vooruit met minen en hun snelheid is ook hoger voor dezelfde aanschafprijs. Nadeel is alleen dat ze nog erg slecht leverbaar zijn. De bfl versie zou ergens in oktober al geleverd moeten worden maar is er nog niet, dus daar heb ik zelf totaal geen vertrouwen in. Van de chinese versie zijn er wel een aantal geleverd maar die is erg snel alweer uitverkocht bij een nieuwe batch.
Leuke van die ASIC's is dat de difficulty van minen erg snel omhoog kan gaan en dus voor veel mensen opeens niet meer rendabel is om te minen met GPU en zelfs niet met FPGA.