Bitcoin Forum
April 23, 2024, 05:16:35 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic: Finne ut av MVA problemstilling ifht. Bitcoin i Norge en gang for alle.  (Read 3101 times)
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 05:38:42 AM
 #1

Ok, jeg er lei av å gå rundt grøten, og har i dag besluttet å ta en ringerunde rundtomkring for å få en endelig avklaring på hvordan det er med MVA og bitcoin i Norge.

Spørsmålet er:

Dersom man kjøper eller handler bitcoin i Norge (her tenker jeg på kjøp/salg) i regi av en bedrift, hvordan er det med MVA ?

Skal MVA regnes av de bitcoins man selger/kjøper, noe som ville gi en ekstrakostnad på 25%, og effektivt og i all essens ville sette en effektiv stopper for all bedriftsbasert kjøp og salg av bitcoins, eller er det slik at det skal tas MVA av vekslingsgebyret? La oss f.eks. si at en bedrift selger bitcoins for 1000kr og tar et gebyr på 3%. Da er bedriftens fortjeneste 30kr, og dersom vi for enkelhets skyld sier at vi legger på moms på dette har vi:

30kr * 0.25 = 7.5kr
totalt gebyr blir da 30kr+7.5kr = 37.5kr, hvorav de siste 7.5kr til staten.

Det er en forretningsmodell som kunne fungere. Jeg vil i utgangspunktet forsøke å finne ut av saken ved å ringe til instanser som kan gi 'gratis' råd, og prøve å slippe å bruke et dyrt advokatkontor. Håper etterhvert å få en endelig avklaring på dette.
1713892595
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713892595

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713892595
Reply with quote  #2

1713892595
Report to moderator
According to NIST and ECRYPT II, the cryptographic algorithms used in Bitcoin are expected to be strong until at least 2030. (After that, it will not be too difficult to transition to different algorithms.)
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
brukbitcoins
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 14
Merit: 0


View Profile WWW
April 22, 2013, 06:25:52 AM
 #2

Godt initiativ! Undres selv veldig på om BitCoin oppfattes som valuta eller som en aksje i en juridisk forstand. Vil anta at det ikke finnes parametere for å fange den opp som det ene eller det andre og at den kanskje blir regnet som en elektronisk tjeneste som er underlagt mva plikt.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 06:35:39 AM
 #3

Godt initiativ! Undres selv veldig på om BitCoin oppfattes som valuta eller som en aksje i en juridisk forstand. Vil anta at det ikke finnes parametere for å fange den opp som det ene eller det andre og at den kanskje blir regnet som en elektronisk tjeneste som er underlagt mva plikt.

Ja, om det siste du sier der er tilfellet, så vil det effektivt sette en stopper for all bedriftsetablering som har med kjøp/salg av bitcoin i Norge å gjøre.
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
April 22, 2013, 06:41:20 AM
 #4

Bra tilltak, hadde vært flott om du tok med mineutbytte i samme slengen. Dette er jo en inntekt basert på et arbeid av maskinen din, som godt kan ha andre regler enn veklsing og verdiøkning/tak pga variasjon i kursen.

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 06:53:18 AM
Last edit: April 22, 2013, 07:04:37 AM by Herodes
 #5

Bra tilltak, hadde vært flott om du tok med mineutbytte i samme slengen. Dette er jo en inntekt basert på et arbeid av maskinen din, som godt kan ha andre regler enn veklsing og verdiøkning/tak pga variasjon i kursen.

Jeg ser at en mulighet er å få en bindende forhåndsuttalelse:

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forhandsuttalelser/?chapter=2078#kapitteltekst

Jeg ser samtidig at det kan ta inntil 3mnd å få svar dersom det er 'kompliserte spørsmål', i tillegg koster det penger å få et slikt svar. I og med alle de penger man allerede betaler inn til staten, og at man her i essens spør hvordan man kan betale inn ytterligere penger til staten, så er det egentlig ganske forunderlig at man skal betale for å få svar på hvordan man skal betale inn ennå mer.

F.eks. jeg driver en bedrift som leverer en tjeneste, og en potensiell kunde, som er interessert i å bli kunde i kanskje 5 år fremover i tid ønsker å spørre meg om en spesifikt ting vedrørende mine tjenester, men for å få svar på det må han kanskje vente 3mnd, og i tillegg betale et stort gebyr.

Da tror jeg de fleste kunder hadde fort gått over til konkurrenten...

Sannheten er vel at staten er i en posisjon hvor de kan gjøre akkurat hva de måtte ønske, og ha akkurat den servicekvalitet de måtte ønske, uten at det får noen konsekvenser i den ene eller andre retning.

Rant slutt.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
April 22, 2013, 07:09:20 AM
 #6

F.eks. jeg driver en bedrift som leverer en tjeneste, og en potensiell kunde, som er interessert i å bli kunde i kanskje 5 år fremover i tid ønsker å spørre meg om en spesifikt ting vedrørende mine tjenester, men for å få svar på det må han kanskje vente 3mnd, og i tillegg betale et stort gebyr.
Merk ordet vanligvis her:
Quote from: Skatteetaten
Andre forhåndsuttalelser, herunder saker som er prinsipielle og av allmenn interesse, kan kreve lenger behandlingstid, men ikke lenger enn vanligvis 3 måneder.
Dei kan godt bruke meir enn 3 mnd på jobben, og du får ingen rabatt.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 07:10:21 AM
 #7

F.eks. jeg driver en bedrift som leverer en tjeneste, og en potensiell kunde, som er interessert i å bli kunde i kanskje 5 år fremover i tid ønsker å spørre meg om en spesifikt ting vedrørende mine tjenester, men for å få svar på det må han kanskje vente 3mnd, og i tillegg betale et stort gebyr.
Merk ordet vanligvis her:
Quote from: Skatteetaten
Andre forhåndsuttalelser, herunder saker som er prinsipielle og av allmenn interesse, kan kreve lenger behandlingstid, men ikke lenger enn vanligvis 3 måneder.
Dei kan godt bruke meir enn 3 mnd på jobben, og du får ingen rabatt.

Flotte greier!  Grin
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
April 22, 2013, 07:27:58 AM
 #8

Bra tilltak, hadde vært flott om du tok med mineutbytte i samme slengen. Dette er jo en inntekt basert på et arbeid av maskinen din, som godt kan ha andre regler enn veklsing og verdiøkning/tak pga variasjon i kursen.

Jeg ser at en mulighet er å få en bindende forhåndsuttalelse:

http://www.skatteetaten.no/en/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forhandsuttalelser/?chapter=2078#kapitteltekst

Jeg ser samtidig at det kan ta inntil 3mnd å få svar dersom det er 'kompliserte spørsmål', i tillegg koster det penger å få et slikt svar. I og med alle de penger man allerede betaler inn til staten, og at man her i essens spør hvordan man kan betale inn ytterligere penger til staten, så er det egentlig ganske forunderlig at man skal betale for å få svar på hvordan man skal betale inn ennå mer.

F.eks. jeg driver en bedrift som leverer en tjeneste, og en potensiell kunde, som er interessert i å bli kunde i kanskje 5 år fremover i tid ønsker å spørre meg om en spesifikt ting vedrørende mine tjenester, men for å få svar på det må han kanskje vente 3mnd, og i tillegg betale et stort gebyr.

Da tror jeg de fleste kunder hadde fort gått over til konkurrenten...

Sannheten er vel at staten er i en posisjon hvor de kan gjøre akkurat hva de måtte ønske, og ha akkurat den servicekvalitet de måtte ønske, uten at det får noen konsekvenser i den ene eller andre retning.

Rant slutt.

Helt enig med deg på det punktet.

Jeg kunne vært enig i et gebyr som ble tilbakebetalt såsant det ikke var spørsmål skatteyter lett kunne funnet ut av på annen måte.

Er ikke bare der det fort blir litt tullete. Det har jo vært snakk om kart i disse dager. Statens kartverk bruker store summer på å holde kartene over norge og kontinentalsokkelen oppdatert. Dette er jo et viktig og bra arbeid, mulig det kunne vært gjort bedre/rimeligere osv. Men det jeg ser på som det største problemet, er at kartverket har et budsjett på rundt 650 mill kroner, hvorav 100 mill er inntekter fra salg av kartdata. Dette betyr at de må ha folk som driver med salg og oppfølging for å få disse inntektene, og man må beskytte dataene mot "tyveri". I tillegg skaper dette hindre for folk som kanskje kunne tenke seg å lage nye løsninger basert på disse kartdataene.
Dersom man i stedet hadde sagt at dette er en offentlig tjenest hvor datagrunnlaget legges ut til fri bruk, og økt budsjettet litt for å dekke inn de tapte nettoinntektene, ville gjerne resultatet blitt at det ble skapt nye verdier av private på grunnlag av dataene. Dette ville igjen føre til økt skatteinngang osv.

Det burde være et utgangspunkt at nødvendige støttefunksjoner i det offentlige enten bør dekkes mere eller mindre inn av brukerene, eller være gratis. Småklatting fører bare til mere administrasjon og økte utgifter for alle parter.

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 07:57:15 AM
 #9

Det burde være et utgangspunkt at nødvendige støttefunksjoner i det offentlige enten bør dekkes mere eller mindre inn av brukerene, eller være gratis. Småklatting fører bare til mere administrasjon og økte utgifter for alle parter.

Forsåvidt enig i det, men noen ting må nødvendigvis subsidieres fra andre områder, da det ellers ikke ville vært levedyktig. Et eksempel, i oslo-området er det nok mennesker til å kjøre spleiselag til å ha tipp-topp moderne sykehus med ordentlige fasiliteter, om man drar nord i landet, så ville nok kostnadene her stige uforholdsvis mye pr. deltaker, slik at sør-norge nødvendigvis må subsididere de i nord noe.

Men angående dette med kart f.eks. så hadde tilgjengeliggjøring av dette i større grad ikke vært en dum ide, f.eks. får man jo gratis værdata om man ønsker, på yr.no, og man kan også bruke api'er. Og argumentet for dette var at folket betalte for det, så da burde de også få det "gratis".
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
April 22, 2013, 08:43:02 AM
 #10

Det burde være et utgangspunkt at nødvendige støttefunksjoner i det offentlige enten bør dekkes mere eller mindre inn av brukerene, eller være gratis. Småklatting fører bare til mere administrasjon og økte utgifter for alle parter.

Forsåvidt enig i det, men noen ting må nødvendigvis subsidieres fra andre områder, da det ellers ikke ville vært levedyktig. Et eksempel, i oslo-området er det nok mennesker til å kjøre spleiselag til å ha tipp-topp moderne sykehus med ordentlige fasiliteter, om man drar nord i landet, så ville nok kostnadene her stige uforholdsvis mye pr. deltaker, slik at sør-norge nødvendigvis må subsididere de i nord noe.

Men angående dette med kart f.eks. så hadde tilgjengeliggjøring av dette i større grad ikke vært en dum ide, f.eks. får man jo gratis værdata om man ønsker, på yr.no, og man kan også bruke api'er. Og argumentet for dette var at folket betalte for det, så da burde de også få det "gratis".

Sykehus er blandt de tingene som bør være gratis, som det nesten er idag. Det bør også være gode tilbud over hele landet, selv om det er naturlig at de har ulike spesialiteter. Ble selv operert for noen dager siden, og er taknemlig for at det er en del av de vanlige skattene istedet for at man må ha egen forsikring osv. Faktisk ble jeg operert på Voss istedet for Haukeland som er nærmeste sykehus for meg, så jeg fungerte vel som støtte til driften av det lokale sykehuset der oppe. :-)

Kryss-subsidiering er naturlig på endel områder, men siden det er snakk om sykehus. Det er et område hvor man kanskje like greit kunne droppet egenandel siden egenandelen dekker inn en veldig liten andel av oppholdet, men samtidig krever administrering. De manglende inntektene kunne man kanskje tatt inn på andre områder, siden administreringsdelen av det offentlige ser ut tl å ha økt voldsomt de siste 15-20 årene.

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 09:12:59 AM
 #11

'Gratis' er et fint ord, og høres hyggelig ut, og at du fikk behandling er selvsagt hyggelig å høre, god bedring forresten! Men forøvrig, så betaler man jo skatter og avgifter, og er dermed med på det felles spleiselag, så på den måten er det ikke gratis å få behandling. Man trenger ikke ekstraforsikring, riktignok, men man har allerede vært med på å spleise på tilbudet gjennom alt det man har betalt inn til staten.


Appropo kart så fant jeg dette: http://www.openstreetmap.org/

Og angående MVA, så begynne jeg nå å bli desillusjonert, i tillegg til ranten min lengre oppe her, så var det første jeg fikk da jeg opprettet et firma, brev med innbydelse til informasjonsmøte om hvordan jeg skulle betale skatt.

Nå vet ikke jeg om alle tenker som meg, men det man er mest interessert i når man starter et firma er jo å få noe på bena, slik at man faktisk kan tjene penger, og da må man betale skatter, avgifter osv. Før det er et grunnlag for å betale noe som helst, så skulle det være rart om man skal betale ut av egen lomme for å reise lange veier for å få fortalt hvordan man på best mulig måte skal få betalt skatt.

Det er sånn at man nærmest ser for seg at skattefuten står klar med sugerøret og skal stikke det nedi glasset mitt for å suge det tomt allerede før det er fylt opp, det er nesten så man kan tenke seg han står der med et lystig og flirende blikk og er klar til å suge fra glasset så snart det blir fylt opp.

Personlig opplever jeg dette som tyngende, ikke til det punkt at jeg gir opp, men til det punkt hvor jeg tenker 'herlighet'. Det morsomme var at det stod 'gratis skattekurs' i tillegg. Vel, så lenge man må ta tid av arbeid, reise langt og bruke tid på noe sånt, så ser jeg det ikke som veldig gratis for min del.

Et bedre tiltak hadde vel vært å kunne hjelpe bedrifter til å komme i gang. Nå har man vel etableringstelefonen, som jeg ikke har brukt, men jeg blir litt oppgitt når jeg ser at alt bare går en vei hele tiden. Ikke det at jeg ikke vil betale skatt, det skal jeg, men først må det jo være noe å betale skatt av..

Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 11:03:13 AM
Last edit: April 22, 2013, 11:20:47 AM by Herodes
 #12

Bitcoins er ikke konsesjonsbelagt i Norge, ergo man trenger ingen lisens. Dette etter telefon til finanstilsynet.

Edit: Ringte skatteetaten, og de er på saken nå, måtte videresendes til andrelinje support, så da kontakter de meg sannsynligvis i morgen, så får vi se hva de kommer frem til.

Det er jo bare to mulige svar slik jeg ser det:

1. Bitcoin sees på 'lik' linje som EUR/USD og MVA skal betales på vekslingsgebyr.
2. Bitcoin sees på som en elektronisk tjeneste og man skal betale 25% mva på hele salgssummen.

Følg med, følg med i neste bolken.

Forøvrig var fyren på Skatteetaten ganske fyrrig. Ja, dette var spesielt mente han, og han syntes Bitcoin var et interessant konsept, og lurte på om ikke det kanskje kom flere spørsmål om dette fremover, siden det var noe nytt.

Generelt sett har alle jeg har snakket med i dag vært ganske så hyggelige, og fyren hos finanstilsynet hadde en ganske så nøytral og edruelig holdning til bitcoin.
Apraksin
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 420
Merit: 251


Moon?


View Profile
April 22, 2013, 11:26:33 AM
 #13



Et bedre tiltak hadde vel vært å kunne hjelpe bedrifter til å komme i gang. Nå har man vel etableringstelefonen, som jeg ikke har brukt, men jeg blir litt oppgitt når jeg ser at alt bare går en vei hele tiden. Ikke det at jeg ikke vil betale skatt, det skal jeg, men først må det jo være noe å betale skatt av..



Etableringstelefonen, innovasjon norge etc. er det IMO best å styre unna. De sitter stort sett på papirkompetanse og null praktisk erfaring, samt har en enorm hang til å prioritere design og papirflyt framfor matnytte. Er man derimot et stort og godt etablert firma kan innovasjon Norge være fine å spille på lag med iforhold til risikolån o.l.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 11:28:13 AM
 #14



Et bedre tiltak hadde vel vært å kunne hjelpe bedrifter til å komme i gang. Nå har man vel etableringstelefonen, som jeg ikke har brukt, men jeg blir litt oppgitt når jeg ser at alt bare går en vei hele tiden. Ikke det at jeg ikke vil betale skatt, det skal jeg, men først må det jo være noe å betale skatt av..



Etableringstelefonen, innovasjon norge etc. er det IMO best å styre unna. De sitter stort sett på papirkompetanse og null praktisk erfaring, samt har en enorm hang til å prioritere design og papirflyt framfor matnytte. Er man derimot et stort og godt etablert firma kan innovasjon Norge være fine å spille på lag med iforhold til risikolån o.l.

Takk for nyttige tips!
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
April 22, 2013, 12:06:03 PM
 #15



Et bedre tiltak hadde vel vært å kunne hjelpe bedrifter til å komme i gang. Nå har man vel etableringstelefonen, som jeg ikke har brukt, men jeg blir litt oppgitt når jeg ser at alt bare går en vei hele tiden. Ikke det at jeg ikke vil betale skatt, det skal jeg, men først må det jo være noe å betale skatt av..



Etableringstelefonen, innovasjon norge etc. er det IMO best å styre unna. De sitter stort sett på papirkompetanse og null praktisk erfaring, samt har en enorm hang til å prioritere design og papirflyt framfor matnytte. Er man derimot et stort og godt etablert firma kan innovasjon Norge være fine å spille på lag med iforhold til risikolån o.l.


Ja, enten pølsebu startet av innvandrerkvinne på bygden, eller etablert firma med en ide som er halveis ut døren allerede.

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
April 22, 2013, 12:17:38 PM
 #16

'Gratis' er et fint ord, og høres hyggelig ut, og at du fikk behandling er selvsagt hyggelig å høre, god bedring forresten! Men forøvrig, så betaler man jo skatter og avgifter, og er dermed med på det felles spleiselag, så på den måten er det ikke gratis å få behandling. Man trenger ikke ekstraforsikring, riktignok, men man har allerede vært med på å spleise på tilbudet gjennom alt det man har betalt inn til staten.

Jo det stemmer jo, men siden alle er dekket gir det også større trygghet i samfunnet generelt, og i teorien skal man få bedre behandling i forhold til total innbetaling pga manglende mellomledd. Hadde en av mine nære vært i en situasjon hvor de trengte en livsviktig opersjon, ville kanskje ran vært en ide som poppet opp ganske snart.


Og angående MVA, så begynne jeg nå å bli desillusjonert, i tillegg til ranten min lengre oppe her, så var det første jeg fikk da jeg opprettet et firma, brev med innbydelse til informasjonsmøte om hvordan jeg skulle betale skatt.

Nå vet ikke jeg om alle tenker som meg, men det man er mest interessert i når man starter et firma er jo å få noe på bena, slik at man faktisk kan tjene penger, og da må man betale skatter, avgifter osv. Før det er et grunnlag for å betale noe som helst, så skulle det være rart om man skal betale ut av egen lomme for å reise lange veier for å få fortalt hvordan man på best mulig måte skal få betalt skatt.

Det er sånn at man nærmest ser for seg at skattefuten står klar med sugerøret og skal stikke det nedi glasset mitt for å suge det tomt allerede før det er fylt opp, det er nesten så man kan tenke seg han står der med et lystig og flirende blikk og er klar til å suge fra glasset så snart det blir fylt opp.

LOL

Ja, det er igrunnen mye som du beskriver.

Du kan jo prøve å sende inn MVA oppgaven på overtid, da får du et serdeles "hyggelig" brev.
Når det er sagt, er det mange hyggelige folk på kontorene, det er systemet som er litt manisk/fucked.

Tenk om man kunne hatt en (frivillig)bankkonto som også fungerte som regnskap. Dvs at allt som gikk inn/ut av kontoen ble regnet som firma-transaksjoner og elektroniske kvitteringer ble regnet sammen for MVA og innbetalt osv. Kontantbeløp måtte man da sende via kontoen eller oppgi på annen måte. Tror egentlig ikke det skulle være vanskelig å få til.
-Det ville seff være stikkprøver osv. Men for mange næringsdrivende ville noe slikt gjøre at de slapp å tenke regnskap utover "bruk mindre på firmaet enn det du tjener på det."

Edit for less posts:
Ikke umulig at du må til 3'dje eller 4'de linje med det spørsmålet, siden det er såpass nytt at BTC faktisk har en verdi. Dersom du i motsetning til meg har litt BTC som du har hatt en stund, vil du mest sannsynlig slippe billigere unna om du har oppgitt dem tidligere. (Dersom verdien := inngangsverdi)

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 01:45:12 PM
 #17

Greien er at man må til med bindende svar ifht. å få et svar på dette med MVA rundt bitcoin.

Akkurat nå er jeg blakk som en kirkerotte, så det får vente for min del da.

Siden de ringte meg opp 2 ganger fra skatteetaten (hyggelig dame forresten), så er de klar over saken, og jeg synes godt de kunne utredet saken på egenhånd, da bitcoin ikke er noe som kommer til å forsvinne med det første, og de evt. beslutninger de måtte komme frem til vil jo nødvendigvis gjelde for alle som vil drive på med dette.

Hun refererte også til forumet her, så det er fint de følger med. Kanskje noen har informasjon å bidra med som kan fremskynde prosessen ? Tror det er mange som er interesserte i svar!  Grin


http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forhandsuttalelser/?chapter=2080#kapitteltekst

Her står det om kostnader for å få svar på spørsmålet. Siden rettsgebyret er på kr. 860, så blir det da 1720kr å betale for min del, og man vet ikke engang når man får svar, hvis og om man da får svar, men siden de skriver 3 mnd, så får man vel svar innen den tid da.

Det er imidlertidig svært mye penger å betale for et spørsmål de allikevel kommer til å utrede etterhvert.





Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 03:18:10 PM
 #18

Noen som vil kjøre kronerulling for å få svaret ?

furuknap
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 294
Merit: 250

http://coin.furuknap.net/


View Profile WWW
April 22, 2013, 04:42:45 PM
 #19

Noen som vil kjøre kronerulling for å få svaret ?

Helt ærlig, la de finne ut av det selv. Jeg ser ikke noe poeng med å betale for å avklare dette noe mer enn jeg ser noen grunn til å betale for å avklare om det er andre måter skattejævlene kan skru oss på.

Skatteetaten består utelukkende av onde mennesker som vil bruke enhver mulighet til å skru sine borgere for alt de kan. Dersom de ikke lovlig kan det så bryter de bare loven og regner med at folk er for redde til å anmelde dem.

Så nei, de får ikke fem øre og jeg synes idèen om å betale dem ekstra utover det du allerede betaler dem er forkastelig. Hvis de ikke kan gjøre jobben sin for den lønna de allerede får så kan de jaggu meg ta seg en annen jobb.

.b

Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 04:49:21 PM
 #20

Noen som vil kjøre kronerulling for å få svaret ?

Helt ærlig, la de finne ut av det selv. Jeg ser ikke noe poeng med å betale for å avklare dette noe mer enn jeg ser noen grunn til å betale for å avklare om det er andre måter skattejævlene kan skru oss på.

Skatteetaten består utelukkende av onde mennesker som vil bruke enhver mulighet til å skru sine borgere for alt de kan. Dersom de ikke lovlig kan det så bryter de bare loven og regner med at folk er for redde til å anmelde dem.

Så nei, de får ikke fem øre og jeg synes idèen om å betale dem ekstra utover det du allerede betaler dem er forkastelig. Hvis de ikke kan gjøre jobben sin for den lønna de allerede får så kan de jaggu meg ta seg en annen jobb.

.b

Jeg er enig i at det kan virke rart å måtte betale for dette, men det er nå engang slik reglene er, så om man vil drive virksomhet ifht. bitcoin og holde seg innenfor regelverket, så er dette et prinsippielt viktig spørsmål å få avklart.
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!