Bitcoin Forum
May 10, 2024, 05:24:26 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: « 1 [2]  All
  Print  
Author Topic: Finne ut av MVA problemstilling ifht. Bitcoin i Norge en gang for alle.  (Read 3103 times)
furuknap
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 294
Merit: 250

http://coin.furuknap.net/


View Profile WWW
April 22, 2013, 05:11:56 PM
 #21

Jeg er enig i at det kan virke rart å måtte betale for dette, men det er nå engang slik reglene er, så om man vil drive virksomhet ifht. bitcoin og holde seg innenfor regelverket, så er dette et prinsippielt viktig spørsmål å få avklart.

Nei, det er ikke slik at man bare skal godta at reglene er slik, fordi 1) det er de virkelig ikke (det er skatteetaten sin jobb å finne ut av skatteetaten sin jobb, ikke din) og 2) regler som er feil skal man ikke følge og det å følge dem er en anerkjennelse av at man enten driter i det eller at reglene er slik man vil ha dem.

Det er faktisk ikke vårt ansvar å sørge for at staten skal skattlegge oss. Om ikke skatteetaten har regler så kan ikke vi pålegges å følge dem, og rettsprinsipper om tilbakevirkende kraft gjør at de heller ikke kan komme med nye lover i fremtiden og forvente at det vi gjør nå skal følge lover som ikke finnes enda.

Det er klart, det er en gjeng med kriminelle avskum som sitter der, men du skal se hvor for de stikker med halen mellom bena når de må møte deg i retten slik de måtte med meg når de etter tre år med trakasering måtte forklare seg for en dommer. Da ble plutselig saken trukket, gitt, vel og merke etter at de allerede hadde kostet deg og resten av samfunnet uhorvelig mye penger.

Nå er ikke skattevesenet i Norge kjent for intelligens, men om man skal anta at de kan lese i allefall så vil de kunne lese at USA ser på Bitcoins som en hvilken som helst annet valuta, og da er reglene helt klare. Likevel, om skattesvina finner ut at de vil være sære og gjøre noe særnorsk for å beskytte oss mot slemminger eller noe slikt piss så er det altså ingenting de kan gjøre for å få lover med tilbakevirkende kraft, selvfølgelig med mindre de gjør statskupp, innfører unntaktstilstand, eller bare driter i hele rettsstaten til noen drar dem foran en dommer og gir dem den julinga de fortjener.

Så nei, det er ingenting vi bør gjøre med det. Hvis du likevel vil betale for at andre skal gjøre jobben som du allerede betaler dem for, da vil jeg også gjerne ha penger av deg for å gjøre jobben min.

.b

*pust, pes*

1715361866
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715361866

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715361866
Reply with quote  #2

1715361866
Report to moderator
1715361866
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715361866

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715361866
Reply with quote  #2

1715361866
Report to moderator
1715361866
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715361866

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715361866
Reply with quote  #2

1715361866
Report to moderator
Make sure you back up your wallet regularly! Unlike a bank account, nobody can help you if you lose access to your BTC.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715361866
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715361866

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715361866
Reply with quote  #2

1715361866
Report to moderator
1715361866
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715361866

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715361866
Reply with quote  #2

1715361866
Report to moderator
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 05:42:27 PM
 #22

Jeg er enig i at det kan virke rart å måtte betale for dette, men det er nå engang slik reglene er, så om man vil drive virksomhet ifht. bitcoin og holde seg innenfor regelverket, så er dette et prinsippielt viktig spørsmål å få avklart.

Nei, det er ikke slik at man bare skal godta at reglene er slik, fordi 1) det er de virkelig ikke (det er skatteetaten sin jobb å finne ut av skatteetaten sin jobb, ikke din) og 2) regler som er feil skal man ikke følge og det å følge dem er en anerkjennelse av at man enten driter i det eller at reglene er slik man vil ha dem.

Det er faktisk ikke vårt ansvar å sørge for at staten skal skattlegge oss. Om ikke skatteetaten har regler så kan ikke vi pålegges å følge dem, og rettsprinsipper om tilbakevirkende kraft gjør at de heller ikke kan komme med nye lover i fremtiden og forvente at det vi gjør nå skal følge lover som ikke finnes enda.

Det er klart, det er en gjeng med kriminelle avskum som sitter der, men du skal se hvor for de stikker med halen mellom bena når de må møte deg i retten slik de måtte med meg når de etter tre år med trakasering måtte forklare seg for en dommer. Da ble plutselig saken trukket, gitt, vel og merke etter at de allerede hadde kostet deg og resten av samfunnet uhorvelig mye penger.

Nå er ikke skattevesenet i Norge kjent for intelligens, men om man skal anta at de kan lese i allefall så vil de kunne lese at USA ser på Bitcoins som en hvilken som helst annet valuta, og da er reglene helt klare. Likevel, om skattesvina finner ut at de vil være sære og gjøre noe særnorsk for å beskytte oss mot slemminger eller noe slikt piss så er det altså ingenting de kan gjøre for å få lover med tilbakevirkende kraft, selvfølgelig med mindre de gjør statskupp, innfører unntaktstilstand, eller bare driter i hele rettsstaten til noen drar dem foran en dommer og gir dem den julinga de fortjener.

Så nei, det er ingenting vi bør gjøre med det. Hvis du likevel vil betale for at andre skal gjøre jobben som du allerede betaler dem for, da vil jeg også gjerne ha penger av deg for å gjøre jobben min.

.b

*pust, pes*

jeg skjønner ditt syn og ditt ståsted. dersom en bedrift i dag ønsker å selge bitcoins og vil ha avklart mva spørsmålet, hva mener du de bør gjøre ?
thomasb
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 22, 2013, 06:22:19 PM
 #23

1. Bitcoin sees på 'lik' linje som EUR/USD og MVA skal betales på vekslingsgebyr.

Dersom bitcoin anses som en valuta,vil provisjon på kjøp og salg måtte regnes som en finansiell tjeneste. Det er ikke MVA på finansielle tjenester: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/prop/2009-2010/prop-1-s-2009-2010-2/3/2/1.html?id=580763

2. Bitcoin sees på som en elektronisk tjeneste og man skal betale 25% mva på hele salgssummen.

En annen mulighet er at bitcoin blir ansett å være en handelsvare tilsvarende gull, sølv, korn, osv. Da skal det også betales MVA på hele salgssummen. Dette gjelder riktignok kun dersom selger er MVA-pliktig. Dersom jeg som privatperson selger bitcoins til en annen privatperson via finn.no så skal det bare betales MVA på det Finn tar seg betalt for annonsetjenesten. Vil det samme gjelde dersom jeg handler på en bitcoinbørs, slik som Mt.Gox?
furuknap
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 294
Merit: 250

http://coin.furuknap.net/


View Profile WWW
April 22, 2013, 06:40:12 PM
 #24

jeg skjønner ditt syn og ditt ståsted. dersom en bedrift i dag ønsker å selge bitcoins og vil ha avklart mva spørsmålet, hva mener du de bør gjøre ?

Det er et todelt spørsmål.
Spørsmål 1: En bedrift vil selge Bitcoins (og kanskje også ta imot betaling i Bitcoins), hva mener jeg de bør gjøre?
Spørsmål 2: En bedrift til ha avklart mva-spørsmålet, hva mener jeg de bør gjøre?

For spørsmål 2 har jeg allerede svart; per i dag er det ingen regler å følge utover vanlige regler. For MVA er det irrelevant hvilken valuta du mottar penger; mva er en forbruksavgift, ikke en NOK-avgift.

For spørsmål 1 så ser jeg heller ikke det store problemet. Man kan selge Bitcoins på samme måte man kan selge USD. Det påvirker ikke skatteplikt på annen måte enn om man mottar omsetning i andre valutaer. Valuta er _ikke_ en faktor i skatteplikt, utover, selvfølgelig, transaksjonsavgifter og komplikasjoner i å dokumentere vekslingskurs og slik.

Statoil har 99% av sine inntekter i USD. De slipper ikke skatt av den grunn.

For spørsmålet om skatteplikt på mining; staten driter i hvordan du skaffer pengene dine, de skal ha sin del av ditt arbeid og ditt slit uansett. Om du graver etter gull og selger det, eller om du graver etter Bitcoins og selger det er for dem revnende likegyldig. Tjener du til livets opphold må du finansiere skattejævlene også.

Det er selvfølgelig et tonn med ting man kan gjøre for å unngå skatte- og momsplikt, men det er vel ikke det som er spørsmålet.

.b

Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 08:11:47 PM
 #25

Det er fint at det er varierende synspunkter, men jeg har altså snakket med skatteetaten flere ganger pr. telefon i dag. Og de er villige til å gi et bindende svar, og slik jeg forstod det kunne jeg stille en rekke spørsmål da. Svaret som da kommer vil jo nødvendigvis være offisielt og retningsgivende.

Og det er det jeg må forholde meg til om jeg ønsker å drive bedrift ifht. bitcoins i Norge, eller om noen andre ønsker det tilsvarende. Om noen er uenige at slik skal det være, så må de enten flytte til en annen jurisdiksjon, bryte de eksisterende reglene eller prøve å endre reglene politisk.

Jeg tror alle kan være enig om at skal man drive seriøs forretningsdrift, så er man nødt til å forholde seg til de regler som gjelder i sin jurisdiksjon. I dette tilfellet er det de lover og regler som er fastsatt av de norske departement og tilsyn.

Finansdepartementet har allerede uttalt at bitcoins ikke er underlagt noe lisenskrav for tiden, og da er det mva spørsmålet fra skatteetaten som gjenstår.

Om noen som er seriøse har konkrete spørsmål de er interessert i å få svar på, og er interessert i å spleise på å få svar på spørsmålene, så er man her hjertlig velkommen med innspill.

Det handler om å ha sitt på det tørre om man skal drive seriøs forretningsdrift hvor bitcoin er involvert. Det er sikkert mange aktører i ulike bransjer som ikke er enig i alle restriksjoner, lover og regler de er underlagt, men om man driver ulovlig, så kan det også forekomme konsekvenser som følge av dette, så det kan være en lur ting å ha alt klarert.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 08:27:18 PM
 #26

Jeg har forsøkt meg på formulering av noen spørsmål ifb. med bindende svar søknad som skal inn til skatteetaten:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=183266.msg1912321#msg1912321
Pages: « 1 [2]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!