Dank brobbel & pnx17,
Ik heb inmiddels via export uit de oude Multibit wallet de private key gekopieerd.
Vervolgens deze in een Electrum wallet via het menu : wallet > private keys > sweep > enter private keys getracht te importeren/sweepen.
Hier is iets raars gebeurd, er is een heel klein BTC bedrag in de Electrum wallet geimporteerd met hele hoge kosten.
De rest van de BTC (in de oude Multibit wallet) is niet overgezet in zit nog steeds in Multibit wallet.
Na een hernieuwde poging (zie boven omschreven) geeft de Electrum wallet een foutmelding. Kortom via een "sweep" lukt het niet.
Hierna heb ik de Multibit wallet de chain opnieuw laten laden, de BTC zit idd nog steeds in de oude Multibit.
Wat nu te doen ? Hebben jullie advies ?
Ik heb wel ervaring met Electrum, niet met Multibit Classic. Wanneer jij weet hoe je de private keys uit Multibit kunt halen, kan ik je wel uitleggen hoe je die bij Electrum weer kunt importeren. Wanneer je dat wilt, kan dat ook via PM.
Wel een algemene waarschuwing: geef NOOIT je private keys aan anderen, en al helemaal niet via internet, want het bezitten van private keys=bezitten van je bitcoins.
In multibit kun je je private keys laten exporteren (zonder encryptie). Je kunt deze dan importeren in Electrum (New - Standard wallet - Use public or private keys). Geen transactiekosten. Maar je hebt je private keys dan wel zonder encryptie op je harde schijf staan.
Dat is dan geen speciaal beveiligde Electrum wallet. Best om ze dan over te schrijven naar een nieuwe wallet met seed. (Wel transactiekost)
PS: Je kunt dan meteen ook van de gelegenheid gebruik maken om je Bitcoin Cash te claimen.