Bitcoin Forum
April 16, 2024, 12:38:11 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 26.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: « 1 2 [3]  All
  Print  
Author Topic: Newbie vraag  (Read 2082 times)
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
July 28, 2018, 09:53:46 AM
 #41

Hallo allemaal,

Interessant gesprek maar ik denk dat in Nederland (maar ook andere landen) weten nog niet duidelijk hoe wij cryptos moeten declareren. Ik heb tot nu toe meer verlies dan winst dus ik ga het natuurlijk niet declaren. Als mijn portfolio begint te groeien dan kijk ik hoe en wat gedaan moet worden. Dit is voor iedereen maar vooral de belasting beste lastig om te weten wat iedereen bezit in crypto, de waarde van jou wallet kan elke moment veranderen, het is zo onstabiel op dit moment.
Wij moeten wel in de gaat houden als wat over belasting gaat en hopen dat zij niet streng regels gaan invoeren.
Het gaat om de waarde op 1 januari van het jaar. Als jouw bezittingen dan meer zijn dan de vrijstelling dan betaal je daar vermogensrendementsheffing over.
Dat de belastingdienst jouw btc adres niet wert dat klopt. Uiteraard hoor je dit netjes aan te geven. Doe je dit niet en zit je niet boven de vrijstelling dan is er natuurlijk niets aan de hand. Wel dien je, bijvoorbeeld als je controle krijgt, aan te kunnen tonen hoe je aan je vermogen bent gekomen. En dat doe je met bewijsnateriaal zoals portefeuille overzichten. En hey dan weten ze je adres ineens wel en kunnen ze ook transactirs herleiden.
En wat als je ineens een dikke auto rijdt of je huis ineens afbetaald. Of als je van mijn part nooit meer boodschappen doet omdat je je cryptowinsten contant hebt gemaakt. Van de wind kan je nietvleven, de belastingdienst is dan uiteraard extra geïnteresseerd waar jouw geld dan wel vandaan komt.
Je zal van goede huize moeten komen om jouw vermogen buiten het zicht van de belastingdienst wilt houden en de boetes als ze er achter komen zijn fors. Mijn inziens is dat het niet waard.

1713271091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713271091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713271091
Reply with quote  #2

1713271091
Report to moderator
1713271091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713271091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713271091
Reply with quote  #2

1713271091
Report to moderator
The forum strives to allow free discussion of any ideas. All policies are built around this principle. This doesn't mean you can post garbage, though: posts should actually contain ideas, and these ideas should be argued reasonably.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1713271091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713271091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713271091
Reply with quote  #2

1713271091
Report to moderator
1713271091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713271091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713271091
Reply with quote  #2

1713271091
Report to moderator
1713271091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713271091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713271091
Reply with quote  #2

1713271091
Report to moderator
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
August 21, 2018, 06:25:34 AM
 #42

Hallo allemaal,

Interessant gesprek maar ik denk dat in Nederland (maar ook andere landen) weten nog niet duidelijk hoe wij cryptos moeten declareren. Ik heb tot nu toe meer verlies dan winst dus ik ga het natuurlijk niet declaren. Als mijn portfolio begint te groeien dan kijk ik hoe en wat gedaan moet worden. Dit is voor iedereen maar vooral de belasting beste lastig om te weten wat iedereen bezit in crypto, de waarde van jou wallet kan elke moment veranderen, het is zo onstabiel op dit moment.
Wij moeten wel in de gaat houden als wat over belasting gaat en hopen dat zij niet streng regels gaan invoeren.
Het gaat om de waarde op 1 januari van het jaar. Als jouw bezittingen dan meer zijn dan de vrijstelling dan betaal je daar vermogensrendementsheffing over.
Dat de belastingdienst jouw btc adres niet wert dat klopt. Uiteraard hoor je dit netjes aan te geven. Doe je dit niet en zit je niet boven de vrijstelling dan is er natuurlijk niets aan de hand. Wel dien je, bijvoorbeeld als je controle krijgt, aan te kunnen tonen hoe je aan je vermogen bent gekomen. En dat doe je met bewijsnateriaal zoals portefeuille overzichten. En hey dan weten ze je adres ineens wel en kunnen ze ook transactirs herleiden.
En wat als je ineens een dikke auto rijdt of je huis ineens afbetaald. Of als je van mijn part nooit meer boodschappen doet omdat je je cryptowinsten contant hebt gemaakt. Van de wind kan je nietvleven, de belastingdienst is dan uiteraard extra geïnteresseerd waar jouw geld dan wel vandaan komt.
Je zal van goede huize moeten komen om jouw vermogen buiten het zicht van de belastingdienst wilt houden en de boetes als ze er achter komen zijn fors. Mijn inziens is dat het niet waard.

En vergeet niet dat de belastingdienst bij gerezen twijfel kan corrigeren en dat JIJ dan mag aantonen dat het anders is. En dat voor een periode van 12 (!!!) jaar.
Ni-in
Member
**
Offline Offline

Activity: 203
Merit: 10


View Profile
August 21, 2018, 07:25:51 PM
 #43

Zelf ook geen idee hoe ik dit ooit, hopelijk, doe, zal Kraken en Coinbase eens nachecken, meestal gebruikte ik voor aankoop Bitonic, maar komen wel wat kosten bij en dacht om ze zo terug te verkopen.  Ik rekende meer op de tijd die ik nog nodig zal hebben, fiat vindt meer en meer zijn weg, ook naar exchanges zoals Bittrex en een oplossing. 
Mijn voorlopige oplossing zou via Waves platform zijn, daar kan je je Crypto voor fiat traden en op je bankrekening zetten, maar je moet daar wel eerst een verificatie doorlopen, dacht via eerdere storting.
Maar zal inderdaad Coinbase en Kraken eens nakijken.
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 24, 2018, 10:48:41 AM
 #44

[...]moet ik dat ook ieder jaar op gaan geven of ook alleen als ik het omgezet heb naar euroos.

In principe hoor je elk jaar je volledige vermogen op te geven aan de BD. Hierbij geldt wel een "heffingsvrij vermogen" (wat voor 2017 op € 25.000 was gesteld).

En je moet erg opletten of de BD jouw Crypto als "vermogen" ziet, of als "inkomen" (dat laatste geld al bij drie en meer transacties per jaar, dan doe je immers aan "actief vermogensbeheer" en dan gelden weer de tarieven van de inkomstenbelasting). Dit heeft [in Nederland] dus verder niets met het "omzetten naar Euros" te maken...

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
0ethereum0
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 70
Merit: 0


View Profile
August 24, 2018, 01:36:56 PM
 #45

Stel je maakt heel veel centjes met de crypto. De belasting dienst komt en neemt er een flink % vanaf.
Wat vinden jullie van de belastingdienst die dat soort actie's pleegt ? Hebben ze het recht niet of vinden jullie het eerlijk ?

Een aantal maanden terug zei meneer hoekstra van de CDA ook al iets over de belasting en crypto. Verder nooit meer wat van gehoord. Dat is meestal bij de nederlandse overheid he. Praten praten praten maar doen ho maar  Roll Eyes
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
August 27, 2018, 07:22:26 AM
 #46

[...]moet ik dat ook ieder jaar op gaan geven of ook alleen als ik het omgezet heb naar euroos.

In principe hoor je elk jaar je volledige vermogen op te geven aan de BD. Hierbij geldt wel een "heffingsvrij vermogen" (wat voor 2017 op € 25.000 was gesteld).

En je moet erg opletten of de BD jouw Crypto als "vermogen" ziet, of als "inkomen" (dat laatste geld al bij drie en meer transacties per jaar, dan doe je immers aan "actief vermogensbeheer" en dan gelden weer de tarieven van de inkomstenbelasting). Dit heeft [in Nederland] dus verder niets met het "omzetten naar Euros" te maken...

Ok, ik zit nu zeg maar vanaf mei in crypto en heb rond de 1200 ingelegd links en rechts in diverse projecten en op verschillende exchanges. mijn pf is sinds die tijd flink gedaald in waarde. ik moet voor 1 september mijn ib indienen moet ik nu al iets opgeven of geld dat pas voor volgend jaar en dan ongeacht de hoogte van het bedrag in mijn pf ook al zit ik onder die 25000 moet ik dat toch aangeven als vermogen. transacties heb ik alleen van de aankoop ik heb verder niks verkocht.

NL: Je moet je bezittingen per 1-1-2017 opgeven. Wanneer je dus vanaf mei 2017 in crypto zit moet je pas melding maken van je crypto-bezit bij de aangifte over 2018 (per 1-1-2018). Wanneer je vanaf dit jaar mei in crypto zit, moet je pas melding maken bij de aangifte over 2019 (per 1-1-2019).

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/vermogen_en_aanmerkelijk_belang/vermogen/belasting_betalen_over_uw_vermogen/grondslag_sparen_en_beleggen/berekening-2018/berekening-belasting-over-inkomen-uit-vermogen-over-2018
Quote
U betaalt belasting over uw inkomen uit uw vermogen: de zogenoemde grondslag sparen en beleggen (box 3). Dat is de waarde van uw bezittingen min uw schulden op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet, min uw heffingsvrij vermogen. Wij belasten niet de werkelijke opbrengst, maar een fictief rendement over de waarde van de grondslag sparen en beleggen.
kwarktaart
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 50
Merit: 0


View Profile
August 27, 2018, 12:57:48 PM
 #47

Stel je maakt heel veel centjes met de crypto. De belasting dienst komt en neemt er een flink % vanaf.
Wat vinden jullie van de belastingdienst die dat soort actie's pleegt ? Hebben ze het recht niet of vinden jullie het eerlijk ?

Een aantal maanden terug zei meneer hoekstra van de CDA ook al iets over de belasting en crypto. Verder nooit meer wat van gehoord. Dat is meestal bij de nederlandse overheid he. Praten praten praten maar doen ho maar  Roll Eyes


valt toch reuze mee hoeveel belasting erop zit als je over die heffingsvrij vermogensgrens heen gaat?  Huh
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 27, 2018, 01:10:41 PM
 #48

[...] valt toch reuze mee hoeveel belasting erop zit als je over die heffingsvrij vermogensgrens heen gaat?  Huh

Dat is waar, zolang het inderdaad in Box 3 als vermogen aan te merken is (en er dus sprake is van vermogensrendementsheffing).

Ben je echter een actieve trader (en er is dus jurisprudentie waarbij drie handelingen per jaar gezien worden als "actief vermogensbeheer") dan val je dus in Box 1 en is er spraken van inkomstenbelasting...

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
September 15, 2018, 05:12:12 PM
 #49

[...] valt toch reuze mee hoeveel belasting erop zit als je over die heffingsvrij vermogensgrens heen gaat?  Huh

Dat is waar, zolang het inderdaad in Box 3 als vermogen aan te merken is (en er dus sprake is van vermogensrendementsheffing).

Ben je echter een actieve trader (en er is dus jurisprudentie waarbij drie handelingen per jaar gezien worden als "actief vermogensbeheer") dan val je dus in Box 1 en is er spraken van inkomstenbelasting...
heb je ook een link naar deze jurisprudentie, geloof hier namelijk niets van. Dan zou elke daytrader dus belast moeten worden in box 1?

larsbalzak
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 308
Merit: 1


View Profile
September 16, 2018, 03:16:19 PM
 #50

[...] valt toch reuze mee hoeveel belasting erop zit als je over die heffingsvrij vermogensgrens heen gaat?  Huh

Dat is waar, zolang het inderdaad in Box 3 als vermogen aan te merken is (en er dus sprake is van vermogensrendementsheffing).

Ben je echter een actieve trader (en er is dus jurisprudentie waarbij drie handelingen per jaar gezien worden als "actief vermogensbeheer") dan val je dus in Box 1 en is er spraken van inkomstenbelasting...
heb je ook een link naar deze jurisprudentie, geloof hier namelijk niets van. Dan zou elke daytrader dus belast moeten worden in box 1?

Airdrops, staking en mining vallen onder box 1.

Winst verkregen door te traden word als eigen vermogen gezien. (box 3.)
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
September 17, 2018, 08:35:00 AM
 #51

[...] valt toch reuze mee hoeveel belasting erop zit als je over die heffingsvrij vermogensgrens heen gaat?  Huh

Dat is waar, zolang het inderdaad in Box 3 als vermogen aan te merken is (en er dus sprake is van vermogensrendementsheffing).

Ben je echter een actieve trader (en er is dus jurisprudentie waarbij drie handelingen per jaar gezien worden als "actief vermogensbeheer") dan val je dus in Box 1 en is er spraken van inkomstenbelasting...
heb je ook een link naar deze jurisprudentie, geloof hier namelijk niets van. Dan zou elke daytrader dus belast moeten worden in box 1?

Airdrops, staking en mining vallen onder box 1.

Winst verkregen door te traden word als eigen vermogen gezien. (box 3.)
en waar haal je dit dan vandaan? Vooralsnog heeft de belastingdienst het standpunt dat crypto in box 3 valt (mede omdat ze het zelf ook nog niet weten). Er is voor zover ik weet nog geen jurisprudentie op dit gebied.

Om mining in box 1 te laten vallen zal je erg je best moeten doen. Als jij een mining setup koopt, die neerzet om te minen en er verder niet naar omkijkt dan zal dat niet kwalificeren voor box 1. Hoe dat met staking zit dat weet ik niet, ik vermoed hetzelfde. Je kan het aanzetten en je hoeft er verder niets aan te doen, je hebt naast het aanzetten dus verder geen invloed op het resultaat en zal daarom ook niet kwalificeren voir box 1.

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten hierover.

larsbalzak
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 308
Merit: 1


View Profile
September 17, 2018, 01:21:02 PM
 #52

[...] valt toch reuze mee hoeveel belasting erop zit als je over die heffingsvrij vermogensgrens heen gaat?  Huh

Dat is waar, zolang het inderdaad in Box 3 als vermogen aan te merken is (en er dus sprake is van vermogensrendementsheffing).

Ben je echter een actieve trader (en er is dus jurisprudentie waarbij drie handelingen per jaar gezien worden als "actief vermogensbeheer") dan val je dus in Box 1 en is er spraken van inkomstenbelasting...
heb je ook een link naar deze jurisprudentie, geloof hier namelijk niets van. Dan zou elke daytrader dus belast moeten worden in box 1?

Airdrops, staking en mining vallen onder box 1.

Winst verkregen door te traden word als eigen vermogen gezien. (box 3.)
en waar haal je dit dan vandaan? Vooralsnog heeft de belastingdienst het standpunt dat crypto in box 3 valt (mede omdat ze het zelf ook nog niet weten). Er is voor zover ik weet nog geen jurisprudentie op dit gebied.

Om mining in box 1 te laten vallen zal je erg je best moeten doen. Als jij een mining setup koopt, die neerzet om te minen en er verder niet naar omkijkt dan zal dat niet kwalificeren voor box 1. Hoe dat met staking zit dat weet ik niet, ik vermoed hetzelfde. Je kan het aanzetten en je hoeft er verder niets aan te doen, je hebt naast het aanzetten dus verder geen invloed op het resultaat en zal daarom ook niet kwalificeren voir box 1.

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten hierover.

Dat is jarenlang geleden in 2011 beslist en dat geldt nog steeds. Ik heb geen zin om het op te zoeken want ben te lui nu.  Tongue
larsbalzak
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 308
Merit: 1


View Profile
September 17, 2018, 01:29:19 PM
 #53

Oké voorruit dan maar;


(Binaire) optiehandel is daytrading

De handel in binaire opties is een vorm van daytrading (of 'daghandel'), net als bijvoorbeeld forex en CFD's. Het verschil tussen beleggen en day trading is dat je bij beleggen een lange-termijn-positie neemt in een aandeel om te delen in de winst van het bedrijf, terwijl je bij daytrading posities van enkele seconden tot een paar dagen inneemt om van koersfluctuaties op de korte termijn te profiteren. (Zie voor meer informatie bijvoorbeeld dit artikel over day trading.) Binaire opties vallen duidelijk in die laatste categorie.
paar options pair options apple nasdaq

In principe zou je verwachten dat zowel 'gewoon' beleggen als daytrading in Box 3 valt (en we verklappen het vast, dat is ook zo). Maar in het verleden heeft de Belastingdienst zich wel eens op het standpunt gesteld dat day traders in feite zó actief handelen dat het meer op werk dan op beleggen lijkt. In dat geval zouden de inkomsten daaruit in Box 1 belast moeten worden als 'resultaat uit overige werkzaamheden' (wat meestal een veel hoger belastingtarief betekent).

Hierover zijn een aantal rechtzaken gevoerd, en uiteindelijk heeft de Hoge Raad op 9 september 2011 een uitspraak gedaan die de zaken definitief heeft beslist (in het voordeel van de day trader). Daghandel, hoe actief en winstgevend ook, moet worden gezien als een vorm van beleggen en wordt belast in Box 3. De enige uitzondering is in geval van voorkennis of beïnvloeding. De kennis die je gebruikt om te handelen in binaire opties wordt uitdrukkelijk niet gezien als 'voorkennis', omdat in principe iedereen die daar moeite voor zou doen diezelfde kennis had kunnen verkrijgen. Aldus de Hoge Raad: "Het hebben van ervaring en deskundigheid op het gebied van optiehandel is niet gelijk te stellen met het hebben van voorkennis."
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
September 17, 2018, 02:15:19 PM
 #54

Oké voorruit dan maar;


(Binaire) optiehandel is daytrading

De handel in binaire opties is een vorm van daytrading (of 'daghandel'), net als bijvoorbeeld forex en CFD's. Het verschil tussen beleggen en day trading is dat je bij beleggen een lange-termijn-positie neemt in een aandeel om te delen in de winst van het bedrijf, terwijl je bij daytrading posities van enkele seconden tot een paar dagen inneemt om van koersfluctuaties op de korte termijn te profiteren. (Zie voor meer informatie bijvoorbeeld dit artikel over day trading.) Binaire opties vallen duidelijk in die laatste categorie.
paar options pair options apple nasdaq

In principe zou je verwachten dat zowel 'gewoon' beleggen als daytrading in Box 3 valt (en we verklappen het vast, dat is ook zo). Maar in het verleden heeft de Belastingdienst zich wel eens op het standpunt gesteld dat day traders in feite zó actief handelen dat het meer op werk dan op beleggen lijkt. In dat geval zouden de inkomsten daaruit in Box 1 belast moeten worden als 'resultaat uit overige werkzaamheden' (wat meestal een veel hoger belastingtarief betekent).

Hierover zijn een aantal rechtzaken gevoerd, en uiteindelijk heeft de Hoge Raad op 9 september 2011 een uitspraak gedaan die de zaken definitief heeft beslist (in het voordeel van de day trader). Daghandel, hoe actief en winstgevend ook, moet worden gezien als een vorm van beleggen en wordt belast in Box 3. De enige uitzondering is in geval van voorkennis of beïnvloeding. De kennis die je gebruikt om te handelen in binaire opties wordt uitdrukkelijk niet gezien als 'voorkennis', omdat in principe iedereen die daar moeite voor zou doen diezelfde kennis had kunnen verkrijgen. Aldus de Hoge Raad: "Het hebben van ervaring en deskundigheid op het gebied van optiehandel is niet gelijk te stellen met het hebben van voorkennis."
dat daytraden in box 3 valt dat weet ik. Ik doelde op jouw stelling dat mining en staking in box 1 zou vallen.

larsbalzak
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 308
Merit: 1


View Profile
September 17, 2018, 04:41:54 PM
 #55

Oké voorruit dan maar;


(Binaire) optiehandel is daytrading

De handel in binaire opties is een vorm van daytrading (of 'daghandel'), net als bijvoorbeeld forex en CFD's. Het verschil tussen beleggen en day trading is dat je bij beleggen een lange-termijn-positie neemt in een aandeel om te delen in de winst van het bedrijf, terwijl je bij daytrading posities van enkele seconden tot een paar dagen inneemt om van koersfluctuaties op de korte termijn te profiteren. (Zie voor meer informatie bijvoorbeeld dit artikel over day trading.) Binaire opties vallen duidelijk in die laatste categorie.
paar options pair options apple nasdaq

In principe zou je verwachten dat zowel 'gewoon' beleggen als daytrading in Box 3 valt (en we verklappen het vast, dat is ook zo). Maar in het verleden heeft de Belastingdienst zich wel eens op het standpunt gesteld dat day traders in feite zó actief handelen dat het meer op werk dan op beleggen lijkt. In dat geval zouden de inkomsten daaruit in Box 1 belast moeten worden als 'resultaat uit overige werkzaamheden' (wat meestal een veel hoger belastingtarief betekent).

Hierover zijn een aantal rechtzaken gevoerd, en uiteindelijk heeft de Hoge Raad op 9 september 2011 een uitspraak gedaan die de zaken definitief heeft beslist (in het voordeel van de day trader). Daghandel, hoe actief en winstgevend ook, moet worden gezien als een vorm van beleggen en wordt belast in Box 3. De enige uitzondering is in geval van voorkennis of beïnvloeding. De kennis die je gebruikt om te handelen in binaire opties wordt uitdrukkelijk niet gezien als 'voorkennis', omdat in principe iedereen die daar moeite voor zou doen diezelfde kennis had kunnen verkrijgen. Aldus de Hoge Raad: "Het hebben van ervaring en deskundigheid op het gebied van optiehandel is niet gelijk te stellen met het hebben van voorkennis."
dat daytraden in box 3 valt dat weet ik. Ik doelde op jouw stelling dat mining en staking in box 1 zou vallen.

Mining valt in box 1, want je laat arbeid/werk verrichten. Staking ben ik niet zo zeker van, dat zou in box 3 kunnen vallen.
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
October 19, 2018, 08:52:29 PM
 #56

Oké voorruit dan maar;


(Binaire) optiehandel is daytrading

De handel in binaire opties is een vorm van daytrading (of 'daghandel'), net als bijvoorbeeld forex en CFD's. Het verschil tussen beleggen en day trading is dat je bij beleggen een lange-termijn-positie neemt in een aandeel om te delen in de winst van het bedrijf, terwijl je bij daytrading posities van enkele seconden tot een paar dagen inneemt om van koersfluctuaties op de korte termijn te profiteren. (Zie voor meer informatie bijvoorbeeld dit artikel over day trading.) Binaire opties vallen duidelijk in die laatste categorie.
paar options pair options apple nasdaq

In principe zou je verwachten dat zowel 'gewoon' beleggen als daytrading in Box 3 valt (en we verklappen het vast, dat is ook zo). Maar in het verleden heeft de Belastingdienst zich wel eens op het standpunt gesteld dat day traders in feite zó actief handelen dat het meer op werk dan op beleggen lijkt. In dat geval zouden de inkomsten daaruit in Box 1 belast moeten worden als 'resultaat uit overige werkzaamheden' (wat meestal een veel hoger belastingtarief betekent).

Hierover zijn een aantal rechtzaken gevoerd, en uiteindelijk heeft de Hoge Raad op 9 september 2011 een uitspraak gedaan die de zaken definitief heeft beslist (in het voordeel van de day trader). Daghandel, hoe actief en winstgevend ook, moet worden gezien als een vorm van beleggen en wordt belast in Box 3. De enige uitzondering is in geval van voorkennis of beïnvloeding. De kennis die je gebruikt om te handelen in binaire opties wordt uitdrukkelijk niet gezien als 'voorkennis', omdat in principe iedereen die daar moeite voor zou doen diezelfde kennis had kunnen verkrijgen. Aldus de Hoge Raad: "Het hebben van ervaring en deskundigheid op het gebied van optiehandel is niet gelijk te stellen met het hebben van voorkennis."
dat daytraden in box 3 valt dat weet ik. Ik doelde op jouw stelling dat mining en staking in box 1 zou vallen.

Mining valt in box 1, want je laat arbeid/werk verrichten. Staking ben ik niet zo zeker van, dat zou in box 3 kunnen vallen.
Mining hoeft niet in box 1 te vallen. Als jij een standaard rig aanzet en er verder niks aan doet dan heb je geen invloed op meer resultaten en is het geen actief vermogensbeheer.

Nogmaals de vraag, heb je links waar je dit vandaan haalt? Je verspreid naar mijn idee informatie die niet waar is zonder met verdere onderbouwing te komen.

brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
October 24, 2018, 10:39:19 AM
 #57

Oké voorruit dan maar;


(Binaire) optiehandel is daytrading

De handel in binaire opties is een vorm van daytrading (of 'daghandel'), net als bijvoorbeeld forex en CFD's. Het verschil tussen beleggen en day trading is dat je bij beleggen een lange-termijn-positie neemt in een aandeel om te delen in de winst van het bedrijf, terwijl je bij daytrading posities van enkele seconden tot een paar dagen inneemt om van koersfluctuaties op de korte termijn te profiteren. (Zie voor meer informatie bijvoorbeeld dit artikel over day trading.) Binaire opties vallen duidelijk in die laatste categorie.
paar options pair options apple nasdaq

In principe zou je verwachten dat zowel 'gewoon' beleggen als daytrading in Box 3 valt (en we verklappen het vast, dat is ook zo). Maar in het verleden heeft de Belastingdienst zich wel eens op het standpunt gesteld dat day traders in feite zó actief handelen dat het meer op werk dan op beleggen lijkt. In dat geval zouden de inkomsten daaruit in Box 1 belast moeten worden als 'resultaat uit overige werkzaamheden' (wat meestal een veel hoger belastingtarief betekent).

Hierover zijn een aantal rechtzaken gevoerd, en uiteindelijk heeft de Hoge Raad op 9 september 2011 een uitspraak gedaan die de zaken definitief heeft beslist (in het voordeel van de day trader). Daghandel, hoe actief en winstgevend ook, moet worden gezien als een vorm van beleggen en wordt belast in Box 3. De enige uitzondering is in geval van voorkennis of beïnvloeding. De kennis die je gebruikt om te handelen in binaire opties wordt uitdrukkelijk niet gezien als 'voorkennis', omdat in principe iedereen die daar moeite voor zou doen diezelfde kennis had kunnen verkrijgen. Aldus de Hoge Raad: "Het hebben van ervaring en deskundigheid op het gebied van optiehandel is niet gelijk te stellen met het hebben van voorkennis."
dat daytraden in box 3 valt dat weet ik. Ik doelde op jouw stelling dat mining en staking in box 1 zou vallen.

Mining valt in box 1, want je laat arbeid/werk verrichten. Staking ben ik niet zo zeker van, dat zou in box 3 kunnen vallen.
Mining hoeft niet in box 1 te vallen. Als jij een standaard rig aanzet en er verder niks aan doet dan heb je geen invloed op meer resultaten en is het geen actief vermogensbeheer.

Nogmaals de vraag, heb je links waar je dit vandaan haalt? Je verspreid naar mijn idee informatie die niet waar is zonder met verdere onderbouwing te komen.

... Mining valt in box 1, want je laat arbeid/werk verrichten. ...

Dat is toch duidelijk genoeg? Dat heeft dus niets met vermogensbeheer te maken.
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
October 25, 2018, 09:26:43 AM
 #58

Oké voorruit dan maar;


(Binaire) optiehandel is daytrading

De handel in binaire opties is een vorm van daytrading (of 'daghandel'), net als bijvoorbeeld forex en CFD's. Het verschil tussen beleggen en day trading is dat je bij beleggen een lange-termijn-positie neemt in een aandeel om te delen in de winst van het bedrijf, terwijl je bij daytrading posities van enkele seconden tot een paar dagen inneemt om van koersfluctuaties op de korte termijn te profiteren. (Zie voor meer informatie bijvoorbeeld dit artikel over day trading.) Binaire opties vallen duidelijk in die laatste categorie.
paar options pair options apple nasdaq

In principe zou je verwachten dat zowel 'gewoon' beleggen als daytrading in Box 3 valt (en we verklappen het vast, dat is ook zo). Maar in het verleden heeft de Belastingdienst zich wel eens op het standpunt gesteld dat day traders in feite zó actief handelen dat het meer op werk dan op beleggen lijkt. In dat geval zouden de inkomsten daaruit in Box 1 belast moeten worden als 'resultaat uit overige werkzaamheden' (wat meestal een veel hoger belastingtarief betekent).

Hierover zijn een aantal rechtzaken gevoerd, en uiteindelijk heeft de Hoge Raad op 9 september 2011 een uitspraak gedaan die de zaken definitief heeft beslist (in het voordeel van de day trader). Daghandel, hoe actief en winstgevend ook, moet worden gezien als een vorm van beleggen en wordt belast in Box 3. De enige uitzondering is in geval van voorkennis of beïnvloeding. De kennis die je gebruikt om te handelen in binaire opties wordt uitdrukkelijk niet gezien als 'voorkennis', omdat in principe iedereen die daar moeite voor zou doen diezelfde kennis had kunnen verkrijgen. Aldus de Hoge Raad: "Het hebben van ervaring en deskundigheid op het gebied van optiehandel is niet gelijk te stellen met het hebben van voorkennis."
dat daytraden in box 3 valt dat weet ik. Ik doelde op jouw stelling dat mining en staking in box 1 zou vallen.

Mining valt in box 1, want je laat arbeid/werk verrichten. Staking ben ik niet zo zeker van, dat zou in box 3 kunnen vallen.
Mining hoeft niet in box 1 te vallen. Als jij een standaard rig aanzet en er verder niks aan doet dan heb je geen invloed op meer resultaten en is het geen actief vermogensbeheer.

Nogmaals de vraag, heb je links waar je dit vandaan haalt? Je verspreid naar mijn idee informatie die niet waar is zonder met verdere onderbouwing te komen.

... Mining valt in box 1, want je laat arbeid/werk verrichten. ...

Dat is toch duidelijk genoeg? Dat heeft dus niets met vermogensbeheer te maken.
Mijn vraag is toch ook duidelijk genoeg? Waar haalt hij/zij deze informatie vandaan.

Nogmaals. De belastingdienst heeft als standpunt dat in aanvang cryptocurrency voor particulieren in box 3 valt, tenzij je als uitzonderingsgeval wordt beoordeeld. Dat is zo subjectief als wat. Vernogensbeheer als term moet je niet te letterlijk nemen, of misschien juist wel, hoe beheer jij jouw vermogen. Mining, PoS etc kan prima naar de belastingdienst als een speculatieve activiteit uitgelegd worden. Zolang jij als particulier niet uber profi bezig bent met fabrieksmatige rigs (qua omang) en niet veel tweakt aan je rig etc, dan heb je volgens mij naar de belastingdienst een prima verhaal om niet in box 1 belast te worden.

Ik denk dat een ieder die particulier hier mee bezig is er juist bij gebaat is om in box 3 belast te worden en dat wij er allemaal bij gebaat zijn dat er juist informatie gedeeld wordt via dit forum. Dus als iemand dan met een one liner komt  dat mining in box 1 belast wordt omdat "je arbeid/werk laat verrichten" zonder verdere bron of toelichting dan vraag ik daar graag naar.

Ik heb mijn informatie vooralsnog uit het e-book van @cryptocountant (twitter handle).

larsbalzak
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 308
Merit: 1


View Profile
October 25, 2018, 09:37:57 AM
Last edit: October 25, 2018, 09:53:32 AM by larsbalzak
 #59

Dus als iemand dan met een one liner komt  dat mining in box 1 belast wordt omdat "je arbeid/werk laat verrichten" zonder verdere bron of toelichting dan vraag ik daar graag naar.

Dat heb ik ergens op het web gelezen, maar kan niet terug vinden waar ik het had gevonden. Maar het is best wel logisch toch dat als je arbeid laat verrichten dit dan volgens de wet onder box 1 valt? Als je in een goudmijn naar goud zoekt dan ben je toch ook aan het werk en dan zeg je toch ook niet ''Ja, maar ik heb geen invloed op het resultaat dus wat ik vind geef ik op als eigen vermogen''.

Als je een coin hebt gemined en die coin heeft een waarde van 10 euro dan betaal je daar 3 euro belasting over en de waarde wat je daarna van overhoud met of zonder waarde stijging valt onder box 3. Zo had ik het begrepen.
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
October 25, 2018, 12:29:55 PM
 #60

Dus als iemand dan met een one liner komt  dat mining in box 1 belast wordt omdat "je arbeid/werk laat verrichten" zonder verdere bron of toelichting dan vraag ik daar graag naar.

Dat heb ik ergens op het web gelezen, maar kan niet terug vinden waar ik het had gevonden. Maar het is best wel logisch toch dat als je arbeid laat verrichten dit dan volgens de wet onder box 1 valt? Als je in een goudmijn naar goud zoekt dan ben je toch ook aan het werk en dan zeg je toch ook niet ''Ja, maar ik heb geen invloed op het resultaat dus wat ik vind geef ik op als eigen vermogen''.

Als je een coin hebt gemined en die coin heeft een waarde van 10 euro dan betaal je daar 3 euro belasting over en de waarde wat je daarna van overhoud met of zonder waarde stijging valt onder box 3. Zo had ik het begrepen.
dat iets logisch lijkt is dus nou net het probleen, zeker fiscaal. Het hoeft niet logisch te zijn. Juist omdat het voor iedereen en ook de belastingdienst nog onduidelijk is is het belangrijk om na te gaan waar informatie vandaan komt. Ergens gelezen op het internet lijkt me dan niet echt een betrouwbare bron.

Uit het boek van @CryptoCountant haal ik het volgende:
Voor het antwoord of mining en overige activiteiten worden belast in
box 1 is het van belang om te beoordelen of er sprake is van een
inkomen in fiscale zin. Voor inkomen is naast het verrichten van
arbeid van belang dat er een voordeel wordt beoogd (subjectief
element) en dat er redelijkerwijs voordeel te verwachten is (objectief
element). Mining, Masternodes en Proof of Stakes zijn vooralsnog erg
speculatief. Een voordeel is zeker niet vanzelfsprekend of op voorhand
te verwachten. Derhalve worden deze inkomsten in basis niet in box 1
belast, maar in box 3.

Wel worden bijzondere gevallen door de belastingdienst beoordeeld.
Elementen die kunnen worden meegenomen zijn de omvang van de
investeringen in mining-apparatuur alsmede de toegang tot
marktgegevens waarbij voordeel op voorhand wel te verwachten is,
hierbij kan gedacht worden aan pre-minen.


Ebook is te bestellen via deze link.

Pages: « 1 2 [3]  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!