Even vooraf je hoeft niet alle code die je in moet voeren over te typen! Je kunt het kopieren en in je putty plakken met de rechtermuis knop (wist ik niet maar ben er gaande weg achter gekomen). Sommige punten kunnen erg lang duren (tot 10min op een 512mb pi)
Download raspbian image vanaf hier:
http://www.raspberrypi.org/downloadsflash deze via Win32DiskImager naar je sdkaartje (als je windows gebruikt)
Na het flashen stop het sdkaartje in je miner.
Zorg dat je het ipadres van je miner vind (ik heb hem in mijn router even opgezocht)
Download putty op je windows pc (zodat je kan praten met je raspberry pi)
Log in putty in met je ip adres en het standaard wachtwoord van Raspbian (username: pi wachtwoord: raspberry)
Doe daarna deze stap om het wachtwoord vanaf standaard te veranderen zodat niemand anders van afstand je miner kan benaderen:
5- The first thing to do is to change the default username and password:
- sudo adduser "youruser" --force-badname (without quotation marks)
- Will ask for the password for that new user two times and other data
- To give permissions to the new user: sudo visudo
- Will open the file sudoers.tmp
- Under the line: root ALL=(ALL:ALL) ALL add: "youruser" ALL=(ALL:ALL) ALL (without quotation marks)
- At the last line change: pi ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL for: "youruser" ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL (without quotation marks)
- CTRL+X to exit, Y to save followed by enter
- Now we can use sudo with the new user, to check it, use: su "youruser" (without quotation marks) to change to the new user, then: sudo raspi-config, if you can open the configuration tool, the new user is ok, close the configuration tool.
- Reboot using: sudo reboot
- Login with the new user
- Now we are going to erase the user "pi" and the files of this user with the command: sudo deluser --remove-all-files pi
- Now we have our user ready and the user "pi" doesnt' exist.
Daarna moet het systeem geupdate worden. Dit doe je door:
- sudo aptitude update (wacht totdat die klaar is)
- sudo aptitude upgrade vraagt "Do you want to continue?", "Y (deze vraag kreeg ik niet maar zet ik even voor de volledigheid hier neer)
sudo apt-get install autoconf yasm pkg-config make libusb-1.0-0-dev libusb-1.0-0 libcurl4-openssl-dev libncurses5-dev libudev-dev
Daarna opnieuw opstarten:
- sudo reboot
Weer de volgende lading code installeren:
apt-get install autoconf libtool libcurl4-openssl-dev libncurses5-dev pkg-config yasm make
Daarna opnieuw opstarten:
- sudo reboot
En dan kun je nu eindelijk beginnen aan cgminer installeren op je raspi.
Downloaad de cgminer image:
wget
https://github.com/ckolivas/cgminer/archive/v3.6.1.tar.gzUitpakken:
tar -xvf v3.6.1.tar.gz
Naar de map van cgminer gaan:
cd cgminer-3.6.1
Patch binnen halen:
wget
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8082585/cg/cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patchPatch uitvoeren:
patch < cgminer_3_6_1_rev_fe5da9672767e18116444dad18db54638936490a.patch
Hier krijg je een korte melding van wat er gepatched is daarna voer je in:
./autogen.sh --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus
CFLAGS="-O2 -Wall -march=native" ./configure --disable-opencl --disable-adl --enable-avalon --enable-hexminer --enable-bflsc --enable-icarus
make
Dit gaat ook wel weer even duren.
Als dit gelukt is zou je cgminer op kunnen starten door:
sudo ./cgminer -c ./cgminer.conf
Bij mij zat er echter geen cgminer.conf in de map. Om dit op te lossen heb ik de .tar file los gedownload, geopend en de cgminer.conf file gekopieerd met het programma Winscp. Ip adres invoeren van je pi usernaam + paswoord.
Aan de ene kant van het venster even zoeken naar waar je het cgminer.conf file hebt uitgepakt en in je pi (het andere scherm) even zoeken naar de map: cgminer-3.6.1 en dan met f5 kun je kopieren. In deze config file moet je wel de standaard waardes veranderen (op zijn minst) van de miningpool die je wilt gebruiken. Maar dit is normaal ook bij windows cgminer.
Mochten mensen er niet uit komen vragen zijn welkom. Nogmaals, ik ben ook maar een noob die aan het hengelen is geweest om het aan het werken te krijgen.