Oké, final update:
Ze belden mij met de mededeling dat er, na onderzoek, toch geen schadevergoeding kon komen.
Ik protesteerde natuurlijk, en vroeg uiteindelijk naar de manager. Ik werd voor het eerst echt kwaad.
Die manager verstopte zich achter allerlei zaken. Hij zei bvb dat de persoon in de VS de schadevergoeding moest aanvragen bij USPS. Als alles goed zou verkopen, ging USPS dan een onderzoek doen en zouden ze tot de constatatie moeten komen dat bpost in fout is, waarna bpost kon overgaan tot uitbetaling van een schadevergoeding aan USPS en uiteindelijk aan de verzender in amerika... Natuurlijk totaal onrealistisch. bpost zou zich natuurlijk verstoppen achter het feit dat volgens de tracking het pakket afgeleverd is. En vermoedelijk zou er dan geen schadevergoeding volgen.
Héél logischa allemaal als ik zwart op kan bewijzen dat bpost in fout was en ik op dat moment dus praatte met de persoon die dus met usps in contact stond en dus IN THEORIE via usps hetzelfde verhaal zou te horen krijgen...
Bon, ik ging dus van de tactiek uit, dat die manager en zijn werknemers ook belangrijker werk te doen hebben, en ging dus filibusteren. Uiteindelijk is (zelfs bij een overheidsbedrijf) teveel werktijd aan een dossier besteden nog steeds een extra kost. Ik heb meer dan een half uur met die manager gediscussieerd, toen werd hij het beu denk ik, en zei hij plots dat hij mij de verzendkosten kon vergoeden dmv een commerciële geste en hij zou daarom 2 vellen postzegels naar me opsturen. Ik ging natuurlijk niet akkoord en bleef verder gaan. Omdat ik niet kon bewijzen wat de waarde van de inhoud was (betaald met BTC), stond ik op dat punt in de verdediging. Hij wou géén vergoeding voorzien voor de inhoud, enkel verzendkost. Ik gebruikte argumenten als "die enveloppe was niet leeg hé meneer" etc (LOL) . Na nog eens een kwartier zijn we dan overeen gekomen dat het forfait van 39 EUR zou uitbetaald worden.
Hier nam ik dan maar genoegen mee.
Uiteindelijk dus 39 EUR 2 vellen postzegels twv 14 EUR. Totaal ongeveer 82 USD.
Uiteindelijk wel wat verlies, maar heb een deal met de amerikaan dat we het netto verlies zouden delen. Ik heb dus een nieuwe portefeuille besteld, en deze wordt verzonden via DHL. De 2 portefeuilles worden aan productiekost gerekend en de extra verzendkost wordt meegenomen in de berekening.
Ik ga dus de vergoeding naar de verzender van het pakket overmaken + een 10tal EUR en krijg binnenkort een nieuwe portefeuille opgestuurd.
Al bij al een goede afloop van het verhaal.
Maar het had niet veel gescheeld of ik had NIETS van vergoeding gezien. De aanhouder wint!
en vanaf nu mijd ik bpost voor het verzenden van zaken met een substantiële waarde!