Bitcoin Forum
May 11, 2024, 07:15:54 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Finanstilsynet åtvarar mot bitcoin  (Read 1690 times)
sturle (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
December 13, 2013, 07:23:20 PM
 #1

Finanstilsynet har sent ut eit skriv i dag med tittelen Advarsel til forbrukere - informasjon om virtuelle valutaer.  TL;DR: "Bicoin – vi likar det ikkje."

Dei har mange gode poeng.  Nesten alt har eg nemnt i min eigen FAQ, men der Finanstilsynet fokuserer på problema, har eg fokusert på løysingane.  Det som står under "Hva kan du gjøre for å beskytte deg?" kan eg godt skrive under på.

Det står dessverre ingenting om kva vi har i vente av regulering, og kva dei har funne ut av eventuelle eksisterande reguleringar som gjeld bitcoin.  For skatt syner dei berre til Skatteetaten, som vi alle er meir enn litt frustrerte over.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
1715411754
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715411754

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715411754
Reply with quote  #2

1715411754
Report to moderator
1715411754
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715411754

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715411754
Reply with quote  #2

1715411754
Report to moderator
Once a transaction has 6 confirmations, it is extremely unlikely that an attacker without at least 50% of the network's computation power would be able to reverse it.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715411754
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715411754

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715411754
Reply with quote  #2

1715411754
Report to moderator
1715411754
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715411754

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715411754
Reply with quote  #2

1715411754
Report to moderator
1715411754
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715411754

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715411754
Reply with quote  #2

1715411754
Report to moderator
Holographic
Member
**
Offline Offline

Activity: 66
Merit: 10


Global Currency for Global Unity


View Profile
December 13, 2013, 11:41:23 PM
 #2

Takk for linken Sturle.

Det var jo en del grei informasjon i den advarselen, men som du nevner er det vel litt overdreven fokus på problemene med bitcoin. Det er et par ting jeg bet meg merke i:

Quote from: Finanstilsynets advarsel
Misbruket kan ramme deg, ettersom påtalemyndighetene kan beslutte å stenge utvekslingsplattformer og dermed frata deg tilgang til pengene dine.

Nå er ikke jeg noen advokat, så jeg lurer på om dette er sant? Kan påtalemyndighetene bare stenge f.eks Justcoin uten å faktisk få medhold i en domstol? Fungerer det da slik at de blir stengt helt til saken kommer opp i retten og det faller en dom,  altså enten at de er lovlige og kan fortsette driften, eller er ulovlige og dermed forblir stengt?

Quote from: Finanstilsynets advarsel
Når du bruker Bitcoins som betalingsmiddel for varer og tjenester, er du ikke beskyttet av noen refusjonsrettigheter etter norsk lov eller EU-lovgivningen, i motsetning til om du overfører penger fra en tradisjonell bankkonto. Uautoriserte eller feilaktige trekk fra den digitale lommeboken din kan derfor ikke reverseres. Dessuten er det ikke garantert at forhandlere aksepterer Bitcoins. Dette er basert på deres frivillige beslutninger og/eller kontraktfestede avtaler, som kan opphøre når som helst.

Her skurrer det litt synes jeg. Jeg vil da tro at lover rundt angrefrist og reklamasjon osv. gjelder selv om en vare blir betalt med bitcoin. At man ikke har mulighet til å reversere transaksjonen er en ting, men i de fleste tilfeller hvor refusjon er aktuelt, skjer jo dette via kreditering fra forhandleren, hvor de aktivt overfører penger tilbake til kunden. Å ty til tjenestene som banker, PayPal, VISA, osv. bruker, altså tilbaketrekning eller "chargeback", er jo som regel siste løsning på en tvist. Min bedrift skal snart begynne å tilby muligheten til å betale med bitcoin, og da vil vi selvfølgelig tilby refusjon av beløpet så lenge det er hjemmel i loven for dette,  eller om vi mener det er det riktige å gjøre mtp. god kundeservice. Poenget mitt er at det de advarer mot, kun vil være et problem når man handler med kjeltringer og svindlere, og reversering/tilbaketrekning er eneste løsning.

Det positive man kan trekke fra sitatet er at det er i det minste frivillig, og lovlig, å ta betalt i bitcoin som forhandler Smiley

Quote from: Finanstilsynets advarsel
Vi anbefaler at du bare kjøper virtuelle valutaer hvis du er helt trygg og klar over deres spesielle egenskaper, og ikke bruker penger som du ikke har råd til å tape.

Se der ja, har man inngående viten om bitcoin og deres spesielle egenskaper, samt har litt penger til overs, anbefaler faktisk Finanstilsynet å kjøpe! Må jo tenke litt positivt også Wink

sturle (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
December 14, 2013, 07:17:31 PM
 #3

Quote from: Finanstilsynets advarsel
Misbruket kan ramme deg, ettersom påtalemyndighetene kan beslutte å stenge utvekslingsplattformer og dermed frata deg tilgang til pengene dine.
Nå er ikke jeg noen advokat, så jeg lurer på om dette er sant? Kan påtalemyndighetene bare stenge f.eks Justcoin uten å faktisk få medhold i en domstol? Fungerer det da slik at de blir stengt helt til saken kommer opp i retten og det faller en dom,  altså enten at de er lovlige og kan fortsette driften, eller er ulovlige og dermed forblir stengt?
Både Politiet og Namsmannen kan stenge til dømes Justcoin, men dei treng dei veldig gode grunnar til det.  Dei kan stenge av same grunn som dei set folk i arrest og varetekt.  For å hindre at det skjer fleire lovbrot, og for å hindre at prov vert øydelagde.  Eg ser ingen gode grunnar til å stenge akkurat Justcoin, men det er viktig å evaluere den typen risiko nøye før ein ha store menger bitcoin på ein børs.

Det er likevel ei sanning med modifikasjonar.  Bitmynt.no er ein annan vekslingsplattform som ikkje tek vare på bitcoin for brukaren.  Om dei stengjer ned bitmynt.no er det berre eg som kan tape på det.  Åtvaringa skulle heller vore: Ver klar over rsikioen ved å la andre passe på bitcoin for deg.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
December 17, 2013, 12:31:57 AM
 #4

Quote from: Finanstilsynets advarsel
Når du bruker Bitcoins som betalingsmiddel for varer og tjenester, er du ikke beskyttet av noen refusjonsrettigheter etter norsk lov eller EU-lovgivningen, i motsetning til om du overfører penger fra en tradisjonell bankkonto. Uautoriserte eller feilaktige trekk fra den digitale lommeboken din kan derfor ikke reverseres. Dessuten er det ikke garantert at forhandlere aksepterer Bitcoins. Dette er basert på deres frivillige beslutninger og/eller kontraktfestede avtaler, som kan opphøre når som helst.

Her skurrer det litt synes jeg. Jeg vil da tro at lover rundt angrefrist og reklamasjon osv. gjelder selv om en vare blir betalt med bitcoin. At man ikke har mulighet til å reversere transaksjonen er en ting, men i de fleste tilfeller hvor refusjon er aktuelt, skjer jo dette via kreditering fra forhandleren, hvor de aktivt overfører penger tilbake til kunden. Å ty til tjenestene som banker, PayPal, VISA, osv. bruker, altså tilbaketrekning eller "chargeback", er jo som regel siste løsning på en tvist. Min bedrift skal snart begynne å tilby muligheten til å betale med bitcoin, og da vil vi selvfølgelig tilby refusjon av beløpet så lenge det er hjemmel i loven for dette,  eller om vi mener det er det riktige å gjøre mtp. god kundeservice. Poenget mitt er at det de advarer mot, kun vil være et problem når man handler med kjeltringer og svindlere, og reversering/tilbaketrekning er eneste løsning.

Det positive man kan trekke fra sitatet er at det er i det minste frivillig, og lovlig, å ta betalt i bitcoin som forhandler Smiley

Med andre typer betalingsoverføring kan refusjon skje uten forhandlers samtykke. Spesielt gjelder dette kredittkort, men også bankoverføringer kan reverseres selv om det skal mere til og er langt vanskeligere å få til.

Men den tiktigste å tenke på når det gjelder Bitcoins og chargebacks er hvilke regler man skal bruke. Skal produktets pris fastsettes i BTC eller NOK, og om en refusjon er aktuell, hvilken valuta skal da brukes.

Jeg vil annta det mest naturlige vil være at prisene er i NOK og at man betaler i BTC etter gjeldende kurs +ett %gebyr for veklsingen, og at om man ønsker å tilbakebetaling, skjer dette i BTC etter kursen som gjelder i tilbakebetalings-øyeblikket -ett %gebyr.

Det er viktig å klargjøre dette på forhånd, og gi kunden god opplysning om dette. Vi så jo hvordan enkelte mente de burde få tilbake det anntal BTC de hadde betalt da de bestillte minere fra BFL om de kanselerte ordren. Kursen hadde da gått fra rundt $12(?) til over $200. (Såvidt jeg vet ble prisen på minerene hele tide oppgitt i USD.)

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
exocytosis
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 476
Merit: 250


View Profile
January 02, 2014, 01:47:07 AM
 #5

Både Politiet og Namsmannen kan stenge til dømes Justcoin, men dei treng dei veldig gode grunnar til det.


Har du noen eksempler på mulige grunner?
exocytosis
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 476
Merit: 250


View Profile
January 02, 2014, 10:58:23 PM
 #6


Både Politiet og Namsmannen kan stenge til dømes Justcoin, men dei treng dei veldig gode grunnar til det.


Og et annet spørsmål:
Justcoin hevder følgende: "Hos Justcoin er over 90% av kundenes bitcoin lagret i et brannsikkert bankhvelv."

Er det da sannsynlig -- hvis bankstere/politi e.l. bestemmer seg for å stenge Justcoin -- at kundenes BTC blir beslaglagt i uoverskuelig fremtid? (Jeg spør forresten ikke retorisk. Lurer oppriktig på dette.)

sturle (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
January 03, 2014, 10:59:38 AM
 #7

Både Politiet og Namsmannen kan stenge til dømes Justcoin, men dei treng dei veldig gode grunnar til det.
Og et annet spørsmål:
Justcoin hevder følgende: "Hos Justcoin er over 90% av kundenes bitcoin lagret i et brannsikkert bankhvelv."

Er det da sannsynlig -- hvis bankstere/politi e.l. bestemmer seg for å stenge Justcoin -- at kundenes BTC blir beslaglagt i uoverskuelig fremtid? (Jeg spør forresten ikke retorisk. Lurer oppriktig på dette.)
Nei, det er ikkje sannsynleg med mindre Justcoin opererer ulovleg.

Om du er uroa over det, kan du handle av nokon som kjøper og sel direkte i staden.  Til dømes meg (bitmynt.no).  Alle bitcoin eg har er mine.  Når du overfører bitcoin til meg, har du selt bitcoin og du får pengar i retur.  Sender du pengar til meg har du kjøpt bitcoin og får bitcoin i retur.  Enkelt og greitt.  Eg tek all risiko for mine bitcoin, og du sjølv er ansvarleg for dine.  Då slepp du den risikoen Finanstilsynet omtalar.  Pengar og gjeld i norske kroner er regulert opp og ned og i mente.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
exocytosis
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 476
Merit: 250


View Profile
January 03, 2014, 11:05:06 AM
 #8

Takk for svaret!
karsy
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 383
Merit: 100



View Profile
January 03, 2014, 07:28:00 PM
 #9

Hvorfor formidler du dette på forumet her OP? Dette er jo advarsler som kun viser til de problemene Bitcoin har for øyeblikket, noe vi på forumet er klar over fra før?

capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
January 04, 2014, 12:05:10 PM
 #10

Hvorfor? Det er jo klart vi har interesse av Finanstilsynets holdning til bitcoin!

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!