Takk for linken Sturle.
Det var jo en del grei informasjon i den advarselen, men som du nevner er det vel litt overdreven fokus på problemene med bitcoin. Det er et par ting jeg bet meg merke i:
Misbruket kan ramme deg, ettersom påtalemyndighetene kan beslutte å stenge utvekslingsplattformer og dermed frata deg tilgang til pengene dine.
Nå er ikke jeg noen advokat, så jeg lurer på om dette er sant? Kan påtalemyndighetene bare stenge f.eks Justcoin uten å faktisk få medhold i en domstol? Fungerer det da slik at de blir stengt helt til saken kommer opp i retten og det faller en dom, altså enten at de er lovlige og kan fortsette driften, eller er ulovlige og dermed forblir stengt?
Når du bruker Bitcoins som betalingsmiddel for varer og tjenester, er du ikke beskyttet av noen refusjonsrettigheter etter norsk lov eller EU-lovgivningen, i motsetning til om du overfører penger fra en tradisjonell bankkonto. Uautoriserte eller feilaktige trekk fra den digitale lommeboken din kan derfor ikke reverseres. Dessuten er det ikke garantert at forhandlere aksepterer Bitcoins. Dette er basert på deres frivillige beslutninger og/eller kontraktfestede avtaler, som kan opphøre når som helst.
Her skurrer det litt synes jeg. Jeg vil da tro at lover rundt angrefrist og reklamasjon osv. gjelder selv om en vare blir betalt med bitcoin. At man ikke har mulighet til å reversere transaksjonen er en ting, men i de fleste tilfeller hvor refusjon er aktuelt, skjer jo dette via kreditering fra forhandleren, hvor de aktivt overfører penger tilbake til kunden. Å ty til tjenestene som banker, PayPal, VISA, osv. bruker, altså tilbaketrekning eller "chargeback", er jo som regel siste løsning på en tvist. Min bedrift skal snart begynne å tilby muligheten til å betale med bitcoin, og da vil vi selvfølgelig tilby refusjon av beløpet så lenge det er hjemmel i loven for dette, eller om vi mener det er det riktige å gjøre mtp. god kundeservice. Poenget mitt er at det de advarer mot, kun vil være et problem når man handler med kjeltringer og svindlere, og reversering/tilbaketrekning er eneste løsning.
Det positive man kan trekke fra sitatet er at det er i det minste frivillig, og lovlig, å ta betalt i bitcoin som forhandler
Vi anbefaler at du bare kjøper virtuelle valutaer hvis du er helt trygg og klar over deres spesielle egenskaper, og ikke bruker penger som du ikke har råd til å tape.
Se der ja, har man inngående viten om bitcoin og deres spesielle egenskaper, samt har litt penger til overs, anbefaler faktisk Finanstilsynet å kjøpe! Må jo tenke litt positivt også