Bitcoin Forum
June 25, 2024, 09:10:27 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: [ANN] [FZ] Frozen  (Read 1455 times)
-kj- (OP)
Member
**
Offline Offline

Activity: 71
Merit: 10


View Profile
December 16, 2013, 11:30:38 PM
 #1

Noen her som har troen på denne?
https://bitcointalk.org/index.php?topic=366762.0

Winter is coming! FROZEN
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
December 17, 2013, 07:47:46 PM
 #2

Bare enda en altcoin. Hva synes du skiller denne fra håndfullen av altcoins som lanseres hver uke?

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
Merch
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 27
Merit: 0


View Profile
December 23, 2013, 09:59:56 AM
 #3

So many altcoins released.

In my personal view very very few are of real value (primecoin, perhaps ltc) - but most are just pure copy pasta.

They tend to be worth mining if they ever hit any exchange though, just look at quark and dogecrap recently Smiley
-kj- (OP)
Member
**
Offline Offline

Activity: 71
Merit: 10


View Profile
December 25, 2013, 01:13:54 AM
 #4

Bare enda en altcoin. Hva synes du skiller denne fra håndfullen av altcoins som lanseres hver uke?

Ikke noe pre mine, og veldig begrenset opplag. Kun 7.777.777 stk

Winter is coming! FROZEN
fishbone
Member
**
Offline Offline

Activity: 89
Merit: 10


View Profile
December 26, 2013, 11:39:40 AM
 #5

Fz er vel en quark klone
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
January 01, 2014, 12:40:19 PM
 #6

Ikke noe pre mine, og veldig begrenset opplag. Kun 7.777.777 stk

Premine er jo gått litt av moten nå siden det er så åpenbart scammy. Det nye man gjør nå er å gi de aller første blokkene størsteparten av myntene. Da får man i både pose og sekk: en selv og sine medsammensvorne sitter på store summer samtidig som man kan skryte på seg "ingen premine". Quark er sånn, og det virker som Frozen er sånn også. Helt uinteressante mynter.

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
fishbone
Member
**
Offline Offline

Activity: 89
Merit: 10


View Profile
January 05, 2014, 08:34:12 PM
 #7

Nå kan man kjøpe/selge FZ på https://coinedup.com/
trenton81
Member
**
Offline Offline

Activity: 70
Merit: 10


View Profile
January 14, 2014, 02:41:44 PM
 #8

Det nye man gjør nå er å gi de aller første blokkene størsteparten av myntene. ... Quark er sånn, og det virker som Frozen er sånn også. Helt uinteressante mynter.
Den første Frozen-blokk har fått 1000 coins; jeg har dokumentert det her.

Siden det er omkring 2880 blokker per dag (144000 coins) jeg syns man kan si at Frozen har begynnet rettvis uten premining.

FROZEN is coming! Block reward at ~ 7 FZ and quickly falling! - Enjoy the Frozen Poetry from the Haiku contest
meeh
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


:)


View Profile WWW
January 14, 2014, 03:24:34 PM
 #9

Nei.


Dette er en quark kopi, om den blir populær vil det være veldig enkelt for noen med en serverhall eller to å kjøre et 51% attack. Enjoy.

Forklarer hvorfor quark ikke er sikkert, men tvert om usikkert her: https://bitcointalk.org/index.php?topic=383766.msg4387589#msg4387589

trenton81
Member
**
Offline Offline

Activity: 70
Merit: 10


View Profile
January 14, 2014, 04:18:59 PM
 #10

Nei. Dette er en quark kopi, om den blir populær vil det være veldig enkelt for noen med en serverhall eller to å kjøre et 51% attack. Enjoy.

Jeg har to poenger:  først, en 51% attack er prinsipiell mulig for nesten alle altcoins. Og for det annet er slik en attack mindre og mindre interessant for Frozen. Mer enn 50% av coins er allerede gi ut, og de fleste coins som gjenstå vil bli gi ut i neste ukener. Etterpå har attackers ikke noen stor fordel og kann ikke påføre en stor skade til en fiks for attacken er funnet.

FROZEN is coming! Block reward at ~ 7 FZ and quickly falling! - Enjoy the Frozen Poetry from the Haiku contest
meeh
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


:)


View Profile WWW
January 14, 2014, 04:46:41 PM
 #11

en 51% attack er prinsipiell mulig for nesten alle altcoins.

Ja, men her trenger man bare en serverhall, ikke et sett med GPUs. Det fjerner ekstremt mye "slit" for organet som skal angripe med tanke på at datasenter er alt utstyrt med datamaskiner som har CPU. Derimot få som har GPU. Dette blir, desverre, en av de letteste coinsa å ta 51% på.


Og for det annet er slik en attack mindre og mindre interessant for Frozen. Mer enn 50% av coins er allerede gi ut, og de fleste coins som gjenstå vil bli gi ut i neste ukener. Etterpå har attackers ikke noen stor fordel og kann ikke påføre en stor skade til en fiks for attacken er funnet.

Øøøh.... Hva tror du 51% kan gjøre egentlig?

Hva med; nekte transactions? double spending? Du har tydlig ikke forstått Bitcoin systemet. 51% angrep er et problem som vil vare så lenge nettverket eksisterer. Selv om alle coins er utgrava for lenge siden. Les litt mer om Bitcoin i detalj du, wikien er fin. Problemstillingen om at noen har 51% prosessorkraft eller mer i nettet forsvinner ikke magisk etter at alle coins er utgravd.

- Annen ting, du vil altså at personer skal kjøre en app som tar 100% av CPU - som bare betaler ut i noen uker til? Har det blitt satt opp en "force-fee" når alle coins er utgrava, om ikke vil jeg gjerne høre hvor du mener motivasjonen til miners skal komme fra?

trenton81
Member
**
Offline Offline

Activity: 70
Merit: 10


View Profile
January 14, 2014, 07:00:16 PM
Last edit: January 14, 2014, 07:36:09 PM by trenton81
 #12

en 51% attack er prinsipiell mulig for nesten alle altcoins.
Ja, men her trenger man bare en serverhall, ikke et sett med GPUs. Det fjerner ekstremt mye "slit" for organet som skal angripe med tanke på at datasenter er alt utstyrt med datamaskiner som har CPU. Derimot få som har GPU. Dette blir, desverre, en av de letteste coinsa å ta 51% på.
Unskyld, men det er helt feil, syns jeg. Coinen er sikker som og kan bli angrepet som alle coiner, Frozen og Quark er ikke noe spesielt her. Det avhenge ikke av CPU eller GPU mining, men bare av hashing power. Jeg syns det fins ikke en grunnleggende forskjell iblant CPU (eller serverhall) og GPU (eller serverhall ful av mining rigs. Det fins fotos av slike haller her at bitcointalk, tror jeg).

Hvis du begynner med en nytt coin så er det normalt at networken er ikke slik stabil som en etablert netwerken. Derfor er en angrip kanskje enkeler. På den annen side er den ekonomiske utbytte ikke enda veldig stor. Derfor er angrypen mindre sansynlig. Når alt kommer til alt syns jeg at nye coiner er praktisk mer sikker.


Og for det annet er slik en attack mindre og mindre interessant for Frozen. Mer enn 50% av coins er allerede gi ut, og de fleste coins som gjenstå vil bli gi ut i neste ukener. Etterpå har attackers ikke noen stor fordel og kann ikke påføre en stor skade til en fiks for attacken er funnet.

Øøøh.... Hva tror du 51% kan gjøre egentlig?

Hva med; nekte transactions? double spending? Du har tydlig ikke forstått Bitcoin systemet. 51% angrep er et problem som vil vare så lenge nettverket eksisterer. Selv om alle coins er utgrava for lenge siden. Les litt mer om Bitcoin i detalj du, wikien er fin. Problemstillingen om at noen har 51% prosessorkraft eller mer i nettet forsvinner ikke magisk etter at alle coins er utgravd.

Øøøh.... Og hva tror du? ;-)  Hvis du overta en network med 51% hashing power så vil du gjøre alt for å ikke blir oppdaget. Hvis du vil holde en lav profil så vil du grave ut bare litt flere blokker som du egentlig kunne med din hashing power. Hvis du gjør mer vil du skape så mye Orphan blokker at noen finnes ut. Hvis du gjør noe verre som å nekte transaksjoner folken vil sporenstreks se at noe er ikke i orden. Samme ting hvis du aksepterer double spendings i onde netwerken. Også kan det bli at du vil få problemer med loven...

Onde networken vil sansynlig bli deaktivert den samme dagen som det er oppdaget (network provider / politi / nye wallet som lukkes ut onde networken / ...). Angreperne vil avveie lenge, hvis det lønne å løpe risikoen.


- Annen ting, du vil altså at personer skal kjøre en app som tar 100% av CPU - som bare betaler ut i noen uker til? Har det blitt satt opp en "force-fee" når alle coins er utgrava, om ikke vil jeg gjerne høre hvor du mener motivasjonen til miners skal komme fra?

Miners vil alltid få transakjons-avgiften, det forblir som oppmuntring. Men generell sett  trenges en netwerk bare nok "nodes" (wallets); mange "miners" er ikke virkelig nødvendig. Det vil bli nok hvis få miners nytte "gen=1 genproclimit=1", syns jeg.



PS: mange takk for diskusjonen, og for toleransen med forsøken min å friske opp min Norsk Smiley





FROZEN is coming! Block reward at ~ 7 FZ and quickly falling! - Enjoy the Frozen Poetry from the Haiku contest
meeh
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


:)


View Profile WWW
January 14, 2014, 07:36:59 PM
 #13

Unskyld, men det er helt feil. Coinen er sikker som og kan bli angrepet som alle coiner, Frozen og Quark er ikke noe spesielt her. Det avhenge ikke av CPU eller GPU mining, men bare av hashing power. Jeg syns det fins ikke en grunnleggende forskjell iblant CPU (eller serverhall) og GPU (eller serverhall ful av mining rigs. Det fins fotos av slike haller her at bitcointalk, tror jeg).

Hvis du begynner med en nytt coin så er det normalt at networken er ikke slik stabil som en etablert netwerken. Derfor er en angrip kanskje enkeler. På den annen side er den ekonomiske utbytte ikke enda veldig stor. Derfor er angrypen mindre sansynlig. Når alt kommer til alt syns jeg at nye coiner er praktisk mer sikker.

Poenget her er at det skal mindre til for å ha en serverpark med vanlige servere, enn en serverpark med GPUs. Du trenger mer ressurser for å gjennomføre det med f.eks kun SHA256 eller Scrypt siden det kan brukes på GPU (SHA256 har også ASICs såklart). Les litt om kjøling osv på http://en.wikipedia.org/wiki/Data_center


Øøøh.... Og hva tror du? ;-)  Hvis du overta en network med 51% hashing power så vil du gjøre alt for å ikke blir oppdaget. Hvis du vil holde en lav profil så vil du grave ut bare litt flere blokker som du egentlig kunne med din hashing power. Hvis du gjør mer vil du skape så mye Orphan blokker at noen finnes ut. Hvis du gjør noe verre som å nekte transaksjoner folken vil sporenstreks se at noe er ikke i orden. Samme ting hvis du aksepterer double spendings i onde netwerken. Også kan det bli at du vil få problemer med loven...

Onde networken vil sansynlig bli deaktivert den samme dagen som det er oppdaget (network provider / politi / nye wallet som lukkes ut onde networken / ...). Angreperne vil avveie lenge, hvis det lønne å løpe risikoen.

Miners vil altid få transakjons-avgiften, det forblir som oppmuntring. Men generell sett  trenges en netwerk bare nok "nodes" (wallets); mange "miners" er ikke virkelig nødvendig. Det vil bli nok hvis få miners run "gen=1 genproclimit=1", syns jeg.

Du baserer altså sikkerheten på menneske (politi og lignende). Fantastisk, de kan vi stole på! Og jøss som de bryr seg om coinsa våre, får vel like mye oppmerksomhet som katten som sitter i treet til hun gamle dama midt i Oslo... Henlagt på en time.

Også, om "Ola Normann" oppdager at noe er galt, er sjansen meget stor for at "Ola" vil selge seg ut. "Ola Normann" vil ikke forstå hva Orphan er engang.. Ikke forvent at alle sluttbrukere skal vite hva vi snakker om nå, husk at "bestemor" og "bestefar" skal bruke dette.. Man må jo ha folkeopplæring i cryptocurrencies da...

Så vil du da at politiet skal jakte på folk som utnytter hull i ditt system (som ikke har noen lovverk tilknyttet seg, altså det de gjør er 100% lovlig), som du til og med har lagt til rette... Tro meg verden er stor, og politiet/interpol starter ikke en verdensomfangende aksjon for å finne dine monopolpenger. Terrorister havner på den prioriterings lista, ikke du. Litt merkelig at banker har, og bruker så sinnsykt mye penger på sikkerhet hvis politiet bare kan rense opp hver gang noe går galt Smiley

Blir litt som å la døra stå åpen om natta og vente på å bli rana, for så syte til politiet dagen derpå om at monopol pengene er borte. Igjen kan 51% gjøres av andre coin creators bare for å fjerne konkurranse, eller for morro fordi de kan.. Det er desverre ingen nyhet..

Til mindre miners du har, til mindre hashrate, og dermed trenger man mindre for 51%.



PS: mange takk for diskusjonen, og for toleransen med forsøken min å friske opp min Norsk Smiley


Selv takk, lykke til videre med sikkerheten. Smiley

trenton81
Member
**
Offline Offline

Activity: 70
Merit: 10


View Profile
January 14, 2014, 08:55:03 PM
Last edit: January 15, 2014, 01:47:08 AM by trenton81
 #14

Poenget her er at det skal mindre til for å ha en serverpark med vanlige servere, enn en serverpark med GPUs. Du trenger mer ressurser for å gjennomføre det med f.eks kun SHA256 eller Scrypt siden det kan brukes på GPU (SHA256 har også ASICs såklart).
Faktisk eksisterer slike Scrypt-Serverparks nå til dags også:
  • det fins hardcore-miners med store Scrypt-Hashingpower
  • det fins CPU serverparks og supercomputer med slik store kapasitet at det spiller ingen rolle at de bruker ingen GPU
  • og det fins fremfor alt store "Mining-Pools"

Hva jeg vil uttrykke er at jeg syns det betyr ingenting *for sikkerheten*, hvis en Hash er regnet ved Scrypt eller ved noen annen algoritme.

Eksempel 1:
  • Ta en state of the art GPU: AMD 7990 => omkring 1.400 kHash/s (Scrypt)
  • Ta en state of the art CPU: XEON E5-2650 => omkring 130 kHash/s (Scrypt)
Det betyr det trenges omkring 11 Xeon CPUs å rekke samme kapasiteten. En serverpark har ikke noe problem med dette.

Eksempel 2:
  • aktuell networkhashps av alphacoin (Scrypt): 166,184,239
  • aktuell networkhashps av Frozen (Quark): 1,948,027,963
En CPU kan beregne omkring ti ganger mer hasher (Quark), enn hasher (Scrypt). Alphacoin har nåværende omkring ti prosent av nettverk hashen av Frozen. Det betyr, du kan angrepe alphacoin's nettverken med samme CPU kapasiteten. Og, det trenges med GPU bare ti prosent av CPU antallen for å angrepe alphacoin's nettverken.


Hva du sier om sikkerheten er ikke feil, men Du må tenke om, at Scrypt coins kan bli angrepet på samme måte.


Mange Hilsen



PS: to liten litecoin rigs Cheesy



FROZEN is coming! Block reward at ~ 7 FZ and quickly falling! - Enjoy the Frozen Poetry from the Haiku contest
meeh
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


:)


View Profile WWW
January 14, 2014, 10:08:01 PM
 #15

Poenget her er at det skal mindre til for å ha en serverpark med vanlige servere, enn en serverpark med GPUs. Du trenger mer ressurser for å gjennomføre det med f.eks kun SHA256 eller Scrypt siden det kan brukes på GPU (SHA256 har også ASICs såklart).
Faktisk eksisterer slike Scrypt-Serverparks nå til dags også:
  • det fins hardcore-miners med store Scrypt-Hashingpower
  • det fins CPU serverparks og supercomputer med slik store kapasitet at det spiller ingen rolle at de bruker ingen GPU
  • og det fins fremfor alt store "Mining-Pools"

Hva jeg vil uttrykke er at jeg syns det betyr ingenting *for sikkerheten*, hvis en Hash er regnet ved Scrypt eller ved noen annen algoritme.


Selvfølgelig finnes det serverparker med GPU'er også.. Men om du f.eks ser på Google, Microsoft, Amazon, Facebook, statlige og andre store organ sine, så tviler jeg på du finner mye GPU. Flesteparten av serverhallene i verden er ikke utstyrt for slik, men det finnes såklart hobby entusiaster som tar helt av hjemme og på lokaler de har tilgang på.



Eksempel 1:
  • Ta en state of the art GPU: AMD 7990 => omkring 1.400 kHash/s (Scrypt)
  • Ta en state of the art CPU: XEON E5-2650 => omkring 130 kHash/s (Scrypt)

Dette blir jo blodig urettferdig for de med Pentum 3 og 130kHash/s GPU  Cheesy
(Ikke seriøs)

Eksempel 2:
  • aktuell networkhashps av alphacoin (Scrypt): 166,184,239
  • aktuell networkhashps av Frozen (Quark): 1,948,027,963
En CPU kan beregne omkring ti ganger mer hasher (Quark), enn hasher (Scrypt).

Har Frozen (Quark) gått bort fra 256bit tall/hash som target eller brukes 256bit fortsatt? Har du en liste over hashing algos + parameters for hver enkel? Jeg vet Scrypt prosseseres tregere enn andre, mye pga minne forbruket.

Uansett, det er ikke noe poeng å sammenligne Frozen med en dødene coin. Før jeg er trygg på en coin burde den ha minst 1Gh/s i nettverket i minst 2 uker før jeg starter å bruke den.. Altså den må klare å opprettholde den hastigheten, altså ingen "hit'n run" miners. Jeg mener ikke å være slem her, jeg prøver bare å påpeke fakta, altså å låse seg til CPU er ikke bare possitivt, det har sine negative sider også, blant annet tærer det på sikkerheten.

Ganske interessangt white paper på scrypt; http://www.tarsnap.com/scrypt/scrypt.pdf


Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!