Bitcoin Forum
May 07, 2024, 12:52:37 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 3 4 5 »  All
  Print  
Author Topic: Betaalrekening wordt opgeheven vanwege cryptos, advies voor nieuwe bank.  (Read 20126 times)
BioMike (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1658
Merit: 1001


View Profile
July 28, 2018, 11:41:47 AM
 #1

Sinds afgelopen december ben ik, op mijn initiatief, met mijn bank (Triodos) in de weer geweest om duidelijkheid te verschaffen m.b.t. verkoop van mijn bitcoins en altcoins. Dit resulteerde in maart tot een tijdelijke blokkade van mijn rekening (zonder waarschuwing), maar sindsdien heb ik alle gegevens m.b.t. aan- en verkoop van de coins, sinds 2010, en belastingaangiftes e.d. verstrekt aan hun. Dus dat zat wel goed dacht ik.

Nu valt net een brief in de bus dat ze over twee maanden mij rekening opheffen vanwege dat zij niet kunnen achterhalen waar de bitcoin transacties vandaan komen (in het verleden aangekocht, nu gedeeltelijk verkocht; aangegeven met aankoop waarde en huidige verkoopwaarden). Dus, over twee maanden is mijn betaalrekening weg.

Naar een hoop gevloek en getier (ik wilde alleen eerlijk en duidelijk zijn, om problemen te voorkomen), sta ik dus voor een dilemma. Wat moet ik hiermee? En zijn er banken waar ik beter bij terecht kan? Is er ook iemand die iets vergelijkends meegemaakt heeft?

1715043157
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715043157

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715043157
Reply with quote  #2

1715043157
Report to moderator
1715043157
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715043157

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715043157
Reply with quote  #2

1715043157
Report to moderator
1715043157
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715043157

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715043157
Reply with quote  #2

1715043157
Report to moderator
Bitcoin mining is now a specialized and very risky industry, just like gold mining. Amateur miners are unlikely to make much money, and may even lose money. Bitcoin is much more than just mining, though!
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715043157
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715043157

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715043157
Reply with quote  #2

1715043157
Report to moderator
1715043157
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715043157

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715043157
Reply with quote  #2

1715043157
Report to moderator
Bouli
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 616
Merit: 104


https://t.me/Zenzo_Telegram


View Profile WWW
July 28, 2018, 03:25:58 PM
 #2

Nog nooit van die bank gehoord..... Huh

Ik doe alles via de ING, tot nu toe nog geen problemen ondervonden om eerlijk te zijn. Zowel met kopen niet als met het storten van bedragen.

Je kan het ook op social media gooien (hun Twitter bv) kijken of dat je nog wat duidelijkheid gaat opleveren.

BioMike (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1658
Merit: 1001


View Profile
July 28, 2018, 08:55:18 PM
 #3

Het is een van de grotere "groene/sociale" banken van Nederland. Twitter heb ik niet, betwijfel het ook of het veel zal helpen.

Ik denk dat de meeste grote banken het gedogen zolang de bedragen niet te hoog worden, blijkbaar ben ik voor hun over die grens gegaan.

Ik zag bij knab het volgende staan:

Quote
Knab biedt geen 'Cryptocurrency Exchange platform'. Je kunt via je Knab Betaalrekening wel cryptocurrency aankopen en verkopen via een andere aanbieder, behalve als het zakelijk gebruik betreft.

Wil je bij een andere aanbieder beleggen in cryptocurrencies? Realiseer je dan dat hier risico’s aan verbonden zijn.

Iemand hier ervaring mee?
andrew4
Member
**
Offline Offline

Activity: 176
Merit: 20

Knowledge is power


View Profile
July 29, 2018, 08:20:26 AM
 #4

Er is een nieuwe regel van de Europese Centrale Bank die zegt dat overschrijvingen vanaf 4999 euro afkomstig uit het buitenland moeten worden gecontroleerd voor geld  witwassen. Dus het veiligste is om kleinere geld hoeveelheden te sturen om onder de radar te blijven.

ZEL platform: Zelcash (ASIC resistant POW), Zelcore wallet, Nodes, DEX, DAPPS
https://zel.cash/ - https://twitter.com/Zelcash - https://discord.gg/rB9pr4M
BioMike (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1658
Merit: 1001


View Profile
July 29, 2018, 09:39:38 AM
 #5

Er is een nieuwe regel van de Europese Centrale Bank die zegt dat overschrijvingen vanaf 4999 euro afkomstig uit het buitenland moeten worden gecontroleerd voor geld  witwassen. Dus het veiligste is om kleinere geld hoeveelheden te sturen om onder de radar te blijven.

Daarvan was ik niet op de hoogte. De uitbetalingen zijn echter via een Nederlandse exchange.
andrew4
Member
**
Offline Offline

Activity: 176
Merit: 20

Knowledge is power


View Profile
July 29, 2018, 10:37:59 AM
 #6

Het is niet bekend om voor de hand liggende redenen. Sommige Belgen ontdekten het 6 maanden geleden op de harde manier. Voor diegenen met een dagbaan (wettelijk inkomen) een goede oplossing is om SEPA van 1000 euro per week te sturen. Het zal lijken op lonen of betaling voor diensten.

ZEL platform: Zelcash (ASIC resistant POW), Zelcore wallet, Nodes, DEX, DAPPS
https://zel.cash/ - https://twitter.com/Zelcash - https://discord.gg/rB9pr4M
Ni-in
Member
**
Offline Offline

Activity: 203
Merit: 10


View Profile
July 30, 2018, 10:38:09 AM
 #7

Daar was ik niet vanop de hoogte, bedankt om dit ter sprake te brengen, ik heb nog geen enkele verkoop naar fiat en de bank gedaan, maar zal dit mocht dit ooit gebeuren, zeker allemaal grondig moeten naspitten.  Het wordt niet eenvoudiger op met de regelwetgeving.
Walt_Mab
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 10
Merit: 0


View Profile
July 30, 2018, 02:02:37 PM
 #8

kijk eens naar Bunq (van de oprichter van Transip), die schijnen er -minder- problemen mee te hebben.
CryptoMaik
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 594
Merit: 500


Blockchain entrepreneur✔


View Profile
July 30, 2018, 03:17:14 PM
 #9

Steeds meer banken worden angstig voor Crypto, ze gaan dan ook hun klanten verbieden crypto gerelateerde transacties uit te voeren op hun rekening. Weer een reden om de EURO en USD links te laten liggen en meer in Crypto te gaan doen.

Ik weet dat de Rabobank mogelijkheden biedt (lees: meerdere clienten bankieren zonder problemen met hun crypto via de Rabobank).

CryptoMaik ✔
BioMike (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1658
Merit: 1001


View Profile
July 30, 2018, 05:35:10 PM
 #10

Tsja, ik heb nu een plan opgesteld. Een rekening bij de ABN AMRO (die ik ook nog had) voor gewone huis-, tuin- en keukenbetalingen, waarop ik niets van crypto's ga uitbetalen. Contact gehad met Knab en uitgelegd wat het probleem is, die zouden het intern gaan overleggen, woensdag hoop ik daar meer over te weten. Bunq rekening geopend om in de toekomst wat uitbetalingen op te storten, maar het meeste op de (Nederlandse) exchange laten staan. Daarnaast ga ik ook nog bij andere banken nog een rekening openen om hetgeen een beetje te spreiden en als back-up.

Reden van de uitbetalingen is omdat een substantieel deel van mijn vermogen in crypto's zit (door de toename over de jaren, sinds 2010), wat ik wil verlagen tot rond de 10% en omdat op gegeven moment ook de belasting wat wil hebben (en crypto's accepteren ze niet, dus moet je het omzetten naar euro's).
oer4all
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 89
Merit: 0


View Profile
July 31, 2018, 11:10:47 PM
 #11

Zit zo es mee te lezen en vindt het een interessant onderwerp, ik ga dit topic zeker verder volgen omdat er ook bij mij een tijd gaat komen om uit te gaan betalen dan is het toch fijn om wat tips en trucs mee te krijgen hier.
riksen
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 151
Merit: 2


View Profile
August 01, 2018, 05:57:10 PM
 #12

Zit zo es mee te lezen en vindt het een interessant onderwerp, ik ga dit topic zeker verder volgen omdat er ook bij mij een tijd gaat komen om uit te gaan betalen dan is het toch fijn om wat tips en trucs mee te krijgen hier.

Ik ga het ook volgen. Zou mooi zijn als we de tips en trucs in vast gezet topic kunnen zetten. Voor nu is het nog niet van belang. Maar met het oog op de toekomst verwacht ik ook dat een keer zal gaan uitbetalen op een bank rekening.

★ PRiVCY ➢ Anonymous Transactions! ➢ New Roadmap ★
[PoW/PoS]✅[Tor]✅[https://privcy.eu/]✅[Privacy-enabled and Secure.]✅
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
August 02, 2018, 01:29:18 PM
 #13

Het exacte beleid ken ik niet van de verschillende banken. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de herkomst van jouw vermogen kan aantonen. Je moet dus kunnen aantonen wanneer je bent begonnen en met welke initiële storting dat is gebeurd. Je kan dit aantonen door middel van bankafschriften en wellicht door in te loggen in jouw wallet en de binnenkomst van de initiële storting laten zien, ook al zijn wallets vaak anoniem of niet naar een persoon te herleiden, door in te loggen kan je wel aantonen dat je de eigenaar van de wallet bent en je initiële storting laten zien. Zeker als de initiele stortingen waar je mee bent begonnen niet te hoog zijn kan je met deze methode prima de herkomst van jouw vermogen aantonen.

Banken zijn vooral als de dood (of dienen aan te tonen) dat het geld dat klanten hebben gekregen uit cryptos niet gebruikt is of verkregen is uit illegale zaken of gebruikt wordt voor terrorismefinanciering etc. Elke bank zal daar zijn eigen regels voor hebben en wij (als klanten) zullen samen met de banken uit moeten vinden hoe hier mee om te gaan.

joost1974
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 140
Merit: 1


View Profile
August 03, 2018, 07:31:27 AM
 #14

Zeker interessant topic. Ik had hier niet bij stil gestaan.  Heb ING en nog geen problemen gehad.  Misschien is het wel handig de stortingen vast te leggen. Kan je dat later altijd aantonen.

★ PRiVCY ➢ Own Your Privacy! ➢ Best privacy crypto-market! ★
✈✈✈[PoW/PoS]✅[Tor]✅[Airdrop]✈✈✈ (https://privcy.io/)
BioMike (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1658
Merit: 1001


View Profile
August 03, 2018, 10:02:57 AM
 #15

Ik ben 6 maanden met Triodos bezig geweest om dat duidelijk te maken. ALLE aan- en verkopen zijn via die rekening gelopen. Ik heb iedere individuele bank transactie voor ze opgezocht, berekend hoeveel crypto's dat waren en een overzicht gemaakt van: dit is erin gegaan, dit is de waarde nu, dit is eruit gehaald. Wat eruit is gehaald is minder dan de waarde nu. Zelf gaven ze ook niets aan of ze meer informatie wensten, dus ging ik ervan uit dat het wel goed zat. Aan de andere kant, als ze het werkelijk niet vertrouwden zouden ze dit ook bij de FIU-NL moeten melden en de rekening blokkeren i.p.v. opheffen. Mijn vermoeden is dat het gewoon "ongemakkelijk" voor hen is en zich dus achter de DNB verstoppen.

Daarnaast is natuurlijk ook de hoogte van het bedrag dat meespeelt. Ik had weer een medewerker van Knab aan de telefoon gisteren, die zei dat als het bedrag hoger wordt je sneller in de spotlight komt. Van de banken die "geen problemen geven", hoe vaak gaat het over bedragen tot een paar duizend euro?

De reactie van Knab was dat ik alvast de rekening kon openen, maar wel nog door de "compliance afdeling" zal moeten vanwege de hoogte van het bedrag dat op de rekening terecht gaat komen. Mogelijk dat ze vandaag nog terug zullen bellen.

Ook heb ik de Triodos bank toch even een klachtenmail gestuurd met het verzoek om het opheffen te stoppen, inclusief een hele lijst argumentatie. Als mijn eis geweigerd wordt, kan ik nog altijd kijken of ik het bezwaar nogmaals via Kifid kan indienen, al is het maar om jurisprudentie te genereren.

Bottom line advies: scheid je crypt/bank-transacties rekening van je huishoudelijke rekening. Banken zeggen wel dat crypto's onbetrouwbaar en risicovol zijn, maar hieruit blijkt dat banken ook een risico vormen.
BioMike (OP)
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1658
Merit: 1001


View Profile
August 03, 2018, 10:16:00 AM
 #16

Het exacte beleid ken ik niet van de verschillende banken. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de herkomst van jouw vermogen kan aantonen. Je moet dus kunnen aantonen wanneer je bent begonnen en met welke initiële storting dat is gebeurd. Je kan dit aantonen door middel van bankafschriften en wellicht door in te loggen in jouw wallet en de binnenkomst van de initiële storting laten zien, ook al zijn wallets vaak anoniem of niet naar een persoon te herleiden, door in te loggen kan je wel aantonen dat je de eigenaar van de wallet bent en je initiële storting laten zien. Zeker als de initiele stortingen waar je mee bent begonnen niet te hoog zijn kan je met deze methode prima de herkomst van jouw vermogen aantonen.

Ik ben in 2010 begonnen met crypto's, banktransacties heb ik, maar wat in de cryptowereld heeft plaatsgevonden in die tijd is al vaak niet meer te herleiden, zeker in het begin. Een aantal van mijn eerste aankopen zijn via MtGox en bitcoin-central gegaan, beide exchanges bestaan niet meer. Ik bedoel, zou jij een gedetailleerde administratie bijhouden voor een gimmick die 10 cent kost (paar honderd euro's ertegen gooien, niets serieus), niet wetende dat 7 jaar later dit enkele miljoenen waard is. Zelfs 2 jaar gelden zou de bitcoin koers van nu onrealistisch gevonden zijn.
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
August 04, 2018, 01:17:01 PM
 #17

Lastig is dat ja, zeker van de exchanges die al niet meer bestaan. Je verhaal is ook belangrijk in deze, zo lang je naar kunt uitleggen wat er gebeurd is. Bij de banken weten ze het ook niey heb ik het idee, die gaan uit van de pasr medewerkers die wel verstand van crypto hebben een doen verder naar wat een zullen aan de veilige kant blijven.

Joeyops
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 70
Merit: 6


View Profile WWW
August 05, 2018, 10:20:21 AM
 #18

Bij Rabobank ook geen problemen meegemaakt.
Webcare team vragen of even bellen met hun doet wonderen.

Win Free Bitcoins every hour! - www.freebitco.in[/s (https://freebitco.in/?r=6352768)
joost1974
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 140
Merit: 1


View Profile
August 05, 2018, 03:22:38 PM
 #19

Geldt dit ook voor aankopen van bitcoins bijvoorbeeld via Bitonic? Ik kan bij ING zoeken op bij- en afschrijvingen. Hiervan kan ik een pdf maken.

★ PRiVCY ➢ Own Your Privacy! ➢ Best privacy crypto-market! ★
✈✈✈[PoW/PoS]✅[Tor]✅[Airdrop]✈✈✈ (https://privcy.io/)
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
August 06, 2018, 07:37:34 PM
 #20

BioMike, ik zou daarmee wel eens wat juridische wegjes proberen te bewandelen. Dat het woord "crypto" bij sommigen (en uitgerekend bij een bank) een pseudo-paniekje creëert, is toch wel te gek, maar tegelijk weer niet verwonderlijk. Zodra ze crypto als iets normaals en niet-bedreigends behandelen, zal ik echt beginnen te panikeren!! Cool

Ik vermoed dat je je BTC met legaal geld hebt aangekocht. Tot nader order is het nog altijd aan de tegenpartij om het tegendeel te bewijzen. Bij mijn weten zijn de eventuele limieten van 3000 of 5000 euro alleen van toepassing op cash geld.

Om geld te besparen, zou je het voorlopig nog eerst even kunnen proberen via een of andere consumentenorganisatie die al eens een snuifje crypto heeft opgedaan. Weet niet of er in Nederland zijn.

Zoniet, zou ik er toch wel een juridisch precedentje mee proberen te creëren, als je het je financieel kunt permitteren. Of je kunt die principiële precedenten-bagger aan de kant schuiven en je geld ergens in een toleranter land incasseren en er wat vastgoed of aandelen mee kopen, die je vervolgens makkelijker kunt verkocht krijgen aan je bank, of de fiscus natuurlijk. Hangt opnieuw af van over welk bedrag we spreken. Ik zou de moeite niet doen voor 10.000 euro. Ik wil absoluut niet vissen naar je winstmarges, maar het zou veel over je bank zeggen, als ze voor zulke bedragen je rekening blokkeren... Roll Eyes

Voor mij persoonlijk is mijn inbreng momenteel verdubbeld. Hangt een beetje af van de kuren van mijn vaste waarden BTC, ETH en LTC, zonder rekening te houden met de shitcoins (daarmee bedoel ik alles behalve die drie Wink ). Dat is intussen een mooie som, maar ik had er bij aanvang nu eenmaal ook al een mooie som in geïnvesteerd. Dus voor mij redelijk nietsbeduidend. Ik ben nu al maanden aan het hodlen. Als ik er geen gigantisch bedrag kan uithalen, dan hoeft het voor mij niet. Anders had ik wel in vastgoed geïnvesteerd, of wapens of Amerikaanse cannabis of een Europese deposito (aan 0,76% of zo Tongue). Ik wil eruit met een heel hoog bedrag. Voor lager ga ik elke dag hard werken.

Tot nader order mogen we in Vlaanderen/Belg. alle investeringen die we als goede huisvader doen (lees: geen korte termijn) onbelast terughalen. Als de fiscus niet moeilijk doet, dan zie ik geen enkele reden waarom je bank het je moeilijk zou maken.

Denk je niet dat de "duurzame" Triodos zijn neus een beetje ophaalt voor die "nieuwe rijken"? Ik vind die niche-banken soms nog gevaarlijker dan de "apatische" corporatieve banken. Then again, ik ben nogal extreem achterdochtig.

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
Pages: [1] 2 3 4 5 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!