Ooh leuk. Waar komt die bitcoin ATM te staan?
De locatie van de ATM is zo goed als zeker, maar we moeten nog even de laatste puntjes afstemmen. We communiceren dat zo spoedig mogelijk via
www.ArnhemBitcoinstad.nl en op
@Bitcoinstad.
En wat heb je allemaal nodig om geld op je rekening te zetten?
Wat je nodig hebt is een mobiele wallet. In principe volstaat ieder apparaat met internet: smartphone, tablet of netbook, of zelfs een iPod Touch. Een Android phone of tablet is wel aan te raden, want op Android zijn een aantal zeer prettig werkende Bitcoin Wallet apps. Voor beginners zou ik de
Bitcoin Wallet van Andreas Schildbach of
Mycelium Wallet aanraden.
Op iPhone/iPad is recent de
Bity Wallet in de App Store verschenen, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
En anders kun je sowieso altijd met een web wallet uit de voeten zoals
Blockchain.info Wallet, maar dat werkt net iets minder handig (zeker met QR codes scannen e.d.)
Gewoon zoals de meeste bitcoin ATM's geld erop zetten, je krijgt een bonnentje mee en daar dan de instructies volgen?
Ik weet niet exact welk model ATM er precies komt te staan, maar we hebben er op de Bitcoin 2014 convention een aantal gezien en meestal is het een kwestie van: euro's briefgeld er in, de QR van je wallet voor de scanner houden, en de bitcoins komen in je wallet.
Maar als jij je wallet op je computer hebt staan, hoe reken je dan in een Cafe af voor jouw biertje?
Als je alleen bitcoins hebt in een wallet op je computer thuis, dan kun je er online niet mee afrekenen. Net als met contant geld, als je dat thuis laat liggen kun je er ook niet mee uit eten
Het handige van Bitcoin is dan wel weer dat je je geld op meerdere plekken tegelijk kunt hebben.
Uiteraard kun je ook gewoon van te voren (of ter plekke als dat nodig zou zijn) online bitcoins kopen via één van de vele Bitcoin bedrijven in Nederland, zoals
Bitonic,
BTCDirect,
Bitmymoney,
Josien,
Bitbuy,
Bitplaats en andere. Je koopt dan bitcoins met iDeal, dus eventueel kun je voor de zekerheid even je e-dentifier meenemen.
Alle café's en restaurants die meedoen hebben een Bitcoin betaalsysteem waarmee ze een QR tonen die jij als klant kunt scannen, je drukt op betalen, en klaar. Het is sneller, veiliger, goedkoper, en -als je het eenmaal gedaan hebt- makkelijker dan pinnen, credit cards, paypal of contant.