Bitcoin Forum
March 28, 2024, 03:09:26 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 26.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic:    (Read 2270 times)
abrkn (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 232
Merit: 150



View Profile WWW
 
March 20, 2013, 08:59:51 AM
Last edit: March 15, 2015, 03:43:26 AM by abrkn
 #1

 

keybase.io/abrkn/key.asc
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1711638566
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711638566

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711638566
Reply with quote  #2

1711638566
Report to moderator
1711638566
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711638566

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711638566
Reply with quote  #2

1711638566
Report to moderator
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 20, 2013, 02:08:55 PM
 #2

Ja, kan egentlig forstå noe av redselen. Norske skattemyndigheter er noe av det verste å ha på nakken. Men hva med å teame opp med en advokat som kan se nøyere på regelverket. Dessuten kan skatte-etaten/finanstilsynet gi bindende svar:

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Hvordan-soker-du-om-bindende-forhandsuttalelser/?chapter=2079#kapitteltekst

Dersom dere har penger nok til å kunne håndtere en rettssak, som man heller ikke kan være sikker på å vinne, så er det jo ingen risiko. Jeg mener, selv om det forekommer oss idiotisk å betale MVA på salg av bitcoin, så er det mye innen det juridiske som ihvertfall i mine øyne er idiotisk.

Det kan uansett være greit å avtale dette på forhånd. Ellers er jo selvsagt straffeskatt osv. noe skattemyndighetene kan finne på å gi.

Har vært inne på lignende tanker selv, men har sittet litt på gjerdet. Det man burde få med seg er en advokat som kan undersøke saken skikkelig, eller ihvertfall før man skal starte, kontakte de statlige organer som har slike ting som sitt område og be om et definitivt svar.

Jeg kan tenke meg at dersom dere får et svar der det står: Selger du bitcoins og tar en prosentandel kommisjon, skal du betale MVA av kommisjonen og ikke av bitcoins som er solgt. Få dette med stempel fra en eller annen statlig etat, med navn på den ansatte, og en underskrift, så stiller man ihvertfall sterkere når det gjelder evt. retssak.

Men - og det som kan være en ennå større showstopper er det som myndighetene ynder å kalle 'pengevask'. Etter slik jeg forstod det etter å ha vært i kontakt med finanstilsynet, så kunne man være ansvarlig for pengevask, og dømmes deretter, selv om man ikke selv direkte gjorde dette selv.

F.eks.: Dersom noen kjøper bitcons for 20.000 av deg kontant og dette stammer fra svart arbeid, bitcoins gis bort og bitcoinsa sendes til pakistan f.eks. så tror jeg ikke dette er noe som blir sett med blide øyne på.

Jeg lurer også på om dersom man f.eks. tar imot 10.000 vha bankoverføring og selger dette til en kar, og han sender det til et 'suspekt' sted i verden, eller til en 'suspekt' gruppe, så bidrar man indirekte til 'pengevask', siden det ikke registreres fra myndighetenes side at pengene går ut av landet.

I tillegg, om man driver AS, så er det greit å få noen som virkelig har peiling til å definere hvilken risiko du faktik pådrar deg. Hva om alt går på tverke, og Kripos får beskjeder fra Interpol om at transaksjoner på SR er sporet til dere, og dere må bidra med å finne identitet på deres kunder og gi dette videre til politiet. Om myndighetene synes at deres virksomhet er et stort nok problem, så kan det hende at det blir kjørt en sak mot dere. Hvor står man så, med sitt personlige ansvar ifht. AS'et ? Et AS kan jo alltids slås konkurs.

I tillegg, om man skal drive en exchange er det vel greit å ha de nødvendige lisenser i orden, om man trenger noen lisenser da. Igjen, en advokat spesialisert i finans burde vel være den rette å spørre anngående dette.

I det hele tatt, en hel del ubesvarte spørsmål. Hadde jeg ikke hatt visse forpliktelser og moderat kaptial, så skulle jeg kastet meg rett ut i det, men man har ingen garanti for hvordan dette skal gå. Sannsynligvis kommer det til å gå bra veldig lenge, men plutselig kan det skje noe, som det jeg har skissert lengre opp her, og typisk vil man kanskje få eksponering i Dagbladet eller VG som den katalysatoren som gjorde kjøp av våpen og narko anonymt på nettet mulig.

Så i korte trekk ville jeg snakket med en dyktig advokat og stille de riktige spørsmålene. Kunne det kanskje også vært gunstig å kjørt alt gjennom et utenlandsk selskap som hadde et datterselskap i Norge, for å gjøre evt. legale prosesser mer tungvindte og vanskelige for motparten ?

Men i bunn og grunn skjer det nok ingenting, og det verste som skjer er at selskapet må avvikles og man legger ned virksomheten. Man kan også være åpen om hva man driver med, og sende brev om dette til relevante myndigheter.

F.eks: Vi starter nå virksomhet med kjøp og salg av bitcoins nn.nn.nnnn, og vi kommer til å ta et prosentmessig gebyr på dette, og vi legger på 25% på gebyret som moms som går til den norske stat. (f.eks. om man tar 1% gebyr, så inngir et salg på 1000 kr 10kr i gebyr.  Herav 8kr til bitcoin-selskapet vårt, og 2kr (25% moms) til staten). Bitcoin er bla bla.. kort beskrivelse. Mer informasjon kan man finne ved å besøke disse nettstedene: www.weusecoins.com, bitcoin.org osv. Andre lands myndigheter har allerede sagt at bitcoin er lovlig, legg inn linker til relevante nettsteder. Vi anser nå vår opplysningsplikt å være ivaretatt, og har dere spørsmål kan dere kontakte oss på: Legg inn kontaktinformasjon her.

Da ville dere stilt ennå sterkere om det evt. skulle være noen henvendelser av kritisk art fra myndigheter i fremtiden. Da har dere vist god vilje, og jeg er ganske sikker på at det vil tjene til deres fordel. Kan dere i tillegg vise til at dere har snakket med en advokat som mener at ifht. dagens regler, så skal bitcoins beskattes kun på kommisjonsgebyr, og i tillegg har bindende svar fra skatte-etaten, så skal det godt gjøres om dere skulle havne i virkelig store problemer, da har dere jo gjort alt som står i deres makt for å prøve å få til alt i ordnende former.

Angående brevet jeg refererte til, så bør det sendes pr. vanlig brev-post, fordi dette fortsatt ansees som mer 'offisielt' i Norge, og det virker som at slikt blir tatt mer seriøst enn e-poster. Evt. kan man også levere dette i resepsjonen i de ulike departementer, og filme leveringen, og evt. be om leveringsbekreftelse. Når alt dett er gjort, og dere innen 30 dager ikke har mottatt noen negative henvendelser fra statlige etater, så synes jeg det bare er å sette igang.

Ved en evt. tvist, så tror jeg ikke man ville ligge så godt ann om man bare startet en 'shady' business uten å gjøre noen som helst undersøkelser på forhånd.

Dette var bare noen tanker - hope it makes sense. Jeg er pro-bitcoin, men vi pløyer uprøvd mark her, og de fleste har nada peiling på hva bitcoin egentlig er. Trenger dere/du å diskutere ytterligere, er jeg gjerne tilgjengelig.

En annen årsak til at det ikke er noen exchange for Norge ennå kan også kanskje være fordi Norge er et relativt lite marked iforhold til mange andre land.

- Herodes
TheKoziTwo
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1552
Merit: 1047



View Profile
March 21, 2013, 03:09:10 PM
 #3

Mange gode poenger Herodes.

Jeg gjorde selv litt research rundt dette for noen år siden og kom fram til at enten må du betale moms fordi bitcoin vil regnes som en vare eller så går dette under hawalavirksomhet:
Hawalavirksomhet lovreguleres ulikt fra land til land. I Norge er virksomheten ikke i prinsippet kriminell, men vil i praksis bare være tillatt dersom den er basert på konsesjon i henhold til lov om finansieringsvirksomhet. Det kreves i utgangspunktet en grunnkapital på minimum Euro 5 000 000 for å få slik konsesjon, og virksomheten vil bl.a. være regulert av hvitvaskingsloven. I flere tilfeller er personer som har drevet hawalavirksomhet i Norge blitt straffedømt.

Å kjøpe en bindende forhåndsuttalelse er et must, og du bør ha gode advokater hvis ikke må du nok belage deg på å sitte inne / bli skattet ihjel.

Som en liten avsporing har jeg lurt på hvordan det skal gå med vår kjære sturle. Han gjør en super innsats, men jeg må si jeg er bekymret for hvordan enden på visa vil bli.

Quote
Men i bunn og grunn skjer det nok ingenting, og det verste som skjer er at selskapet må avvikles og man legger ned virksomheten. Man kan også være åpen om hva man driver med, og sende brev om dette til relevante myndigheter.
Jeg er redd det kan gå ganske mye verre enn at selskapet avvikles.

Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 21, 2013, 06:29:07 PM
 #4

Jeg er redd det kan gå ganske mye verre enn at selskapet avvikles.

Ja, man bør være godt skodd, og være villig til å ta risikoen, men ofte er redsel det som stopper mennesker fra å starte noe, vi vet jo heller ikke hvordan dette vil utvikle seg fremover. Men tror mange enkeltindivider føler at den norske stat er tyngende og henger over oss som en klam tåke, som gjør oss nærmest paralysert.

Men ifht. å starte en cowboy-exchange, så kan man jo spørre rundt og orientere seg for å finne ut mer. Man må jo gjøre research.

Problemet er at dette krever ganske mye risikovillig kapital.
bitcoinmx
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 1
Merit: 0


View Profile
March 21, 2013, 10:30:10 PM
 #5

@ abrkn

Hi!,

Just created a user today, so i can't send PM's yet.

Do you have any e-mail / skype where we can talk about a co-operation regarding a / the exchange..?


// BitcoinMX





Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 22, 2013, 06:52:07 PM
 #6

Har fulgt litt med på den svenske exchangen:

http://bitcoinwatch.com/

kptnSEK    210.63 BTC volume last 24hrs.

Ikke det helt store volumet på denne exchangen. Lurer på hvorfor det ikke har steget mer ? Bruker folk heller de store exchangene ?

https://kapiton.se/
havardr
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 29
Merit: 0



View Profile
March 22, 2013, 09:53:00 PM
 #7

Det gikk litt unna der i går, solgte til en ganske så bra pris, men i dag har det stått stille mye på dagen, og bare stupt i kveld, som alle andre steder.
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 22, 2013, 10:07:54 PM
 #8

Det gikk litt unna der i går, solgte til en ganske så bra pris, men i dag har det stått stille mye på dagen, og bare stupt i kveld, som alle andre steder.

Jeg har ikke brukt kapiton ennå, men hva synes du om den, er du fornøyd ?
havardr
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 29
Merit: 0



View Profile
March 22, 2013, 11:10:45 PM
 #9

Jepp, litt shady med tanke på at det er et enkeltmannsforetak som står bak, synes jeg da.. Men det funker. Fikk vel pengene på tre fire dager sist jeg cashet ut.
Ser jo selv at det er veldig lav aktivitet der, men man kan ha flaks til tider og gjøre noen gode dealer om man selger.

Det jeg også har hørt da, er at en del bruker Kapiton for så å hande seg litt saker og ting, og de bryr seg ikke nødvendigvis om prisen. Men, det er ubekreftet fra min side.

Vi vet vel aldri hvor lenge han får drevet heller, før skatteverket kommer og tar han, og da er det fortvekk kjørt med de pengene man eventuelt har stående.
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 22, 2013, 11:21:11 PM
 #10

Jepp, litt shady med tanke på at det er et enkeltmannsforetak som står bak, synes jeg da.. Men det funker. Fikk vel pengene på tre fire dager sist jeg cashet ut.
Ser jo selv at det er veldig lav aktivitet der, men man kan ha flaks til tider og gjøre noen gode dealer om man selger.

Det jeg også har hørt da, er at en del bruker Kapiton for så å hande seg litt saker og ting, og de bryr seg ikke nødvendigvis om prisen. Men, det er ubekreftet fra min side.

Vi vet vel aldri hvor lenge han får drevet heller, før skatteverket kommer og tar han, og da er det fortvekk kjørt med de pengene man eventuelt har stående.

Er bank-uttak eneste uttaksmuligheten deres, eller har de også muligheter for redeemable codes ?
havardr
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 29
Merit: 0



View Profile
March 22, 2013, 11:26:37 PM
 #11

Kun bank, enten til svensk konto eller SEPA.
Svensk konto koster 0SEK, SEPA koster 1SEK.

Overføres fra hans private konto såvidt jeg forstod på avsenderadressen og navnet
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 31, 2013, 12:52:55 PM
 #12

Er det ikke ganske greit å starte som enk? Det hjelper ikke å gjemme seg bak et AS om man "skylder" MVA.

Det er vel greit å starte lavt, og bygge oppover etterhvert?
ALargeBit
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
March 31, 2013, 05:34:51 PM
 #13

Bør man strengt tatt være registrert i Norge for å drive i Norge? Man kan jo drive som Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF)
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 31, 2013, 07:07:38 PM
 #14

Bør man strengt tatt være registrert i Norge for å drive i Norge? Man kan jo drive som Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF)

Ikke helt sikker, men tror man må ha et datterselskap som drifter den norske delen ? Aner egentlig ikke. En forretningsadvokat kan vel svare bedre.
jinni
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 255
Merit: 250


View Profile
March 31, 2013, 09:07:53 PM
 #15

Bør man strengt tatt være registrert i Norge for å drive i Norge? Man kan jo drive som Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF)

Ikke helt sikker, men tror man må ha et datterselskap som drifter den norske delen ? Aner egentlig ikke. En forretningsadvokat kan vel svare bedre.

Ikke for å være frekk, men det er litt overdrevet å hele tiden si: "man trenger en advokat".

Etter det jeg vet er NUF for det meste for noen folk som prøver å selge deg en tjeneste du ikke trenger.

Det er snakk om å "spare" noen tusenlapper i revisorutgifter, men har du så dårlig omsetning at du må spare de pengene så kan du likegodt bare ha et ENK eller la være, det kan jo være lurt å ha en revisor for å sjekke at du ikke gjør feil i regnskapet uansett.

Det andre aspektet med NUF er at det handler om tillit. Hva ville du hatt mer tillit til? Et norskregistrert AS eller et utenlandskregistrert NUF? Og viktigst - hvilket type selskap tror du mannen i gata ville ha tillit til? Har også hørt at det hvis det blir en tvist kan et NUF være en måte som gjør det vanskeligere å ta selskapet til retten (siden selskapet er registrert i feks Storbritannia kan det hende du må ta det til retten der angående forhold som har skjedd i Norge).

Altså blir diskusjonen om selskapsform et sidespor. Tommelfingerregelen er ENK hvis det er en person eller lav omsetning, AS hvis man er flere eller har høy nok omsetning (minimum en årslønn).
jinni
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 255
Merit: 250


View Profile
March 31, 2013, 09:45:41 PM
 #16

Er det noe poeng å vente lenger?

Jeg tror følgende kommer til å skje om man kjører på:
- Ingen kommer til å bry seg i flere år, fordi det er snakk om så små summer
- Kemnern kommer til å prøve seg og ende opp med å tape i retten om de i det hele tatt prøver seg. Det ville vært idiotisk å betale MVA på BTC
- Politikere kommer til å bli sinte fordi man burde vært regulert av X, men X vil innrømme at de ikke har et rammeverk som støtter virtuell valuta

Det er utrolig at det nå finnes hundrevis av exchanges i hele verden som har kjørt på selvom det ikke er lovverk på plass og vi bare sitter her og fryser.

Nei det er ingen grunn til å vente.

Jeg ville enkelt og greit sendt en mail til innehaverene av www.btcx.se og www.bittiraha.fi for å høre.

Slik det virker som om btcx.se og bittiraha.fi ser på saken så selger de en videreformidlingstjeneste. Summen som blir vekslet er ikke en del av tjenesten du selger. Det står litt om det på bittiraha sin FAQ hvis du bruker google translate: https://bittiraha.fi/content/usein-kysytyt-kysymykset#2

Så vidt jeg kan se er det et stort spørsmål som gjør folk skeptiske:

Det er hvordan man regner moms med BTC. Dette kan man finne ut av ganske enkelt og i løpet av 3 måneder. Man trenger å gjøre 3 ting: (1)registrere et enkeltpersonforetak, (2)sette seg ned å lage et grundig utkast til skattetaten slik at man får belyst alle problemstillingene som man så publiserer her for å innspill, (3) betale 1720 kroner til skattetaten og vente på svar.

Inntil man får svar er det bare å kjøre på med businessen og tolke regelverket på den måten som gir mest mening. Hvis svaret du får fra skatteetaten er helt annerledes enn du trodde, så er det ikke verre enn at du har drevet dårlig i 3 måneder og sitter igjen med en skikkelig regning, men ikke noe vanvittig ille.

Hvis du trenger hjelp til noe...tekster, forretningsdrift, bistand til webdesign, markedsføring, regnskapsføring, kanskje også investering... er det bare å si ifra.
TheKoziTwo
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1552
Merit: 1047



View Profile
March 31, 2013, 09:49:39 PM
 #17

Bør man strengt tatt være registrert i Norge for å drive i Norge? Man kan jo drive som Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF)
Da kan du like gjerne opprette et AS i norge. NUF er tidenes mest ubrukelige selskapsform. Du må følge lovverket til TO land, dvs du må levere regnskap til norge på lik linje med norske firmaer. Hvis du i tillegg skulle begå den store "synden" å opprette selskap i et lavskatteland/skatteparadis vil du ende opp med større skattekrav enn noen annen norsk selskapsform. Skatteetaten vil spise deg levende gjennom NOKUS-reglene. Den eneste måten et utenlandsk foretak vil lønne seg er dersom du gjør det ulovlig (dvs ikke rapporterer til norske myndigheter at du eier dette utenlandske firma), noe som blir stadig vanskeligere ettersom skatteparadiser er under sterkt press (tvang) til å inngå avtaler om informasjonsutveksling etter trusler fra OECD og lignende organisasjoner.

jinni
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 255
Merit: 250


View Profile
March 31, 2013, 10:14:46 PM
 #18

Bør man strengt tatt være registrert i Norge for å drive i Norge? Man kan jo drive som Norskregistrert utenlandsk foretak (NUF)
Da kan du like gjerne opprette et AS i norge. NUF er tidenes mest ubrukelige selskapsform. Du må følge lovverket til TO land, dvs du må levere regnskap til norge på lik linje med norske firmaer. Hvis du i tillegg skulle begå den store "synden" å opprette selskap i et lavskatteland/skatteparadis vil du ende opp med større skattekrav enn noen annen norsk selskapsform. Skatteetaten vil spise deg levende gjennom NOKUS-reglene. Den eneste måten et utenlandsk foretak vil lønne seg er dersom du gjør det ulovlig (dvs ikke rapporterer til norske myndigheter at du eier dette utenlandske firma), noe som blir stadig vanskeligere ettersom skatteparadiser er under sterkt press (tvang) til å inngå avtaler om informasjonsutveksling etter trusler fra OECD og lignende organisasjoner.
+1
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 01, 2013, 12:30:05 AM
 #19

betale 1720 kroner til skattetaten og vente på svar.

Snakker du her om bindende svar fra skatteetaten ? Er du sikker på at dette ikke kun gjelder egne privatmessige skatteforhold, og at det dermed ikke vil dekke en sak som spørsmål rundt bitcoin på et selskap ? Kanskje en finansadvokat er den rette til å se på saken ? Ulempen er jo at det er så innmari dyrt.. Tusenlappene flagrer da.



Skatteetaten vil spise deg levende gjennom NOKUS-reglene. Den eneste måten et utenlandsk foretak vil lønne seg er dersom du gjør det ulovlig (dvs ikke rapporterer til norske myndigheter at du eier dette utenlandske firma), noe som blir stadig vanskeligere ettersom skatteparadiser er under sterkt press (tvang) til å inngå avtaler om informasjonsutveksling etter trusler fra OECD og lignende organisasjoner.

Jeg kjenner ikke til NOKUS-reglene, men klart sitter man i Norge og jobber, så må man forholde seg til de regler som gjelder i Norge. Når det kommer til TIEA, så vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer i praksis, men jeg vil tro at det fungerer slik at dersom skatteetaten i Norge ønsker informasjon om et konkret selskap, så kan de f.eks. kontakte relevante myndigheter i et skatteparadis som de har utvekslingsavtale med, og så få ut informasjon på den måten, jeg tviler vel på om alle 'skatteparadis' har fullautomatiske rapporteringsrutiner som går rett hjem til norske skattemyndigheter. Skjønt, en mulighet er jo å flytte ut av Norge også, om man ikke er fornøyd med skattenivået her.

Norske skattemyndigheter har jo vært på Fredriksen for å prøve å tvangsflytte han hjem til Norge:
http://e24.no/naeringsliv/fredriksen-blir-kypriot/1311445

Det klarte de ikke...

Men de hadde suksess i en annen sak:
http://e24.no/naeringsliv/troeim-tvangsflyttet-hjem/3337281

Hyggelig å tvangsflytte folk hjem til Norge a gitt...  Roll Eyes
jinni
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 255
Merit: 250


View Profile
April 09, 2013, 03:29:00 PM
 #20

Vi pleier ikke å være så veldig langt etter svenskene...
http://www.dn.se/ekonomi/fi-ser-risk-for-penningtvatt-med-virtuell-valuta
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!